پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
استاد رشاد

حوزه/ رئیس شورای حوزه علمیه استان تهران، گفت: احیاء هویت حوزه تهران به این معناست که ما آن پیشینه تاریخی را از دست ندهیم و ضمن حفظ آن، در ظرف زمان کنونی و با نگاه به تحولات آینده، آن هویت جمعی و اثرگذار را احیاء و متناسب با نیازهای جامعه تقویت کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، استاد علی اکبر رشاد، عصر امروز در مراسم تودیع و معارفه مدیر حوزه علمیه استان تهران که با حضور مدیران و مسئولان حوزه در تالار اجتماعات سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد، ضمن تسلیت ایام سوگواری شهادت حضرت زهرا(سلام الله علیها)، و با تقدیر از حمایت‌های آیت‌الله اعرافی از حوزه تهران، اظهار داشت: این مراسم قدرشناسی از خدمات یک مدیر خدوم، و استقبال از یک مدیر خدمتگزار حوزوی است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تاسیس شورای حوزه علمیه تهران با موافقت مقام معظم رهبری، گفت: در اوایل تاسیس این شورا و با توصیه رهبر معظم انقلاب مبنی بر تنظیم برنامه‌ای در این باره، ما با همکاری جمعی از دوستان متنی را در هشت بند، به عنوان اصول راهبردی یا خطوط مشی حوزه علمیه تهران آماده کردیم. یکی از بند‌های مهم این متن، احیاء هویت تاریخی حوزه علمیه تهران بود.

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) تهران ادامه داد: ما باید هویت، مجد، عظمت، و نقش آفرینی تاریخی حوزه علمیه تهران را احیا کنیم، از این رو این بحث به عنوان یکی از محورهای اساسی در متن اولیه تاسیس شورای حوزه تهران مطرح شد و همان موقع نیز خدمت مقام معظم رهبری، مرحوم آیت‌الله مهدوی کنی و مرحوم آیت‌الله مجتبی تهرانی ارائه شد.

وی افزود: در دیدار اردیبهشت ماه طلاب و اساتید تهرانی با مقام معظم رهبری، این موضوع مورد پیگیری ما بود و حضرت آقا نیز در خلال بیانات‌شان به این موضوع اشاره داشتند و بر تمرکز بر احیاء هویت حوزه علمیه تهران توصیه و تاکید کردند.

رئیس شورای حوزه علمیه تهران ادامه داد: منظور ما از هویت یعنی احیاء رویکرد معرفتی و خاصی که قبلاً در حوزه تهران رایج بود. از این رو هویت یعنی تشخّص و حوزه علمیه تهران باید آن تشخّصی که قبلاً دارا بوده، احیاء هویت شده و مجددا به آن جایگاه خود برگردد.

استاد رشاد ادامه داد: بر این اساس یک هویتی که تهران به آن تشخّص داشت، در حکمت و عرفان بود، و به این عنوان معروف شده بود، زیرا حکمای فراوانی در تهران حضور داشتند.

وی با بیان اینکه حوزه متأخر تهران در فقه اجتماعی و حکومتی پیشقدم بود، تصریح کرد: احیاء هویت حوزه تهران به این معناست که ما آن پیشینه تاریخی را از دست ندهیم، و ضمن حفظ آن، در ظرف زمان کنونی و با نگاه به تحولات آینده، آن هویت جمعی و اثرگذار را احیاء و متناسب با نیازهای جامعه تقویت کنیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: هم اکنون ما نیازمند این هستیم که مجموعه‌ حوزه تهران، منسجم بوده و مدارس علمیه اجزاء یک کل باشند، و یک هویت واحد و مشترکی را دارا باشند.

وی با تقدیر از اقدامات ارزشمند آیت‌الله اعرافی در حوزه‌های علمیه، یادآور شد: آینده نگری، برنامه جامع و قوی، تفکر و بینش درست و منطقی از جمله ویژگی‌های بارز ایشان است، و إن شاءالله دوره تصدی ایشان، دوره‌ی شکوفایی و تحول گرایانه‌ای خواهد بود که منجر به اتفاقات خوب و مفید در مجموعه حوزه‌های علمیه خواهد شد.

استاد رشاد با بیان اینکه محرومیت از حضور حجت‌الاسلام والمسلمین غفوری برای ما رنج آور است، گفت: وی از جمله مدیران بااخلاص، ولایی، مدبر، انقلابی، توانمند، دارای برنامه و هدف بودند و در مدت حضورشان در حوزه تهران خدمات ارزشمندی را از وی شاهد بودیم.

رئیس شورای حوزه علمیه تهران افزود: حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمی صادق نیز یکی از مدیران منظم، دارای طرح و برنامه، ولایی، انقلابی، و پرتلاش در پیگیری کارها می‌باشند، و از شایستگی‌های بالایی برخودارند و دعا می‌کنیم در کسوت مدیریت حوزه علمیه تهران موفق باشند.

42/313

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha