پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام امیرحسین فرجی - معاون تهذیب حوزه علمیه کاشان در جمع اساتید و طلاب مدرسه علمیه امام موسی کاظم(ع) منطقه برزک کاشان

حوزه/ معاون تهذیب حوزه علمیه کاشان، با تأکید بر این که نگاه مردم و خانواده ها، به نوع رفتار طلاب می باشد، گفت: اگر طلبه ها در مسیر رو به رشد خود، انگیزه های طلبگی را فراموش کنند، موجبات انحراف اخلاقی خود را ایجاد خواهند کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در کاشان، حجت الاسلام امیر حسین فرجی، امروز، در جمع اساتید و طلاب مدرسه علمیه امام موسی کاظم(ع) منطقه برزک کاشان، با تسلیت شهادت حضرت فاطمه زهراء(س) و با اشاره به روایتی از آن حضرت، گفت: کسی که سه روز متوالی صلوات بر پیامبر(ص) و من بفرستد وارد شدن به بهشت، برایش آسان می شود.

وی در ادامه با تاکید بر ضرورت جذب نخبگان به حوزه، گفت: ورود طلاب به حوزه علمیه باید به نحوی باشد که در مسیر راه کم نیاورند، لذا دلیل ریزش طلبه ها در حوزه به خاطر عدم اجرا و از یاد بردن درس‌های اخلاقی و اهدافی است که از قبل برای‌شان ترسیم شده است.

معاون تهذیب حوزه علمیه کاشان، با اشاره به ایجاد برنامه های منسجم و مشخص توسط اساتید مدارس علمیه برای طلاب گفت: متاسفانه  عده ای محوریت اخلاق را  پند و اندرز می دانند و فلسفه رسالتی را که پیامبر اکرم(ص) در اخلاق  پیرامون تکامل انسانها آورده نمی دانند.

حجت الاسلام فرجی، اخلاق را براساس گفته بزرگان دینی، یک رشته عمیق علمی که دارای فنون و ابزار خاصی  می باشد، نام برد و گفت: همان‌طور که محوریت بعثت پیامبراکرم(ص) برگرفته از اخلاق بود ما هم  باید در مسائل اخلاقی هدف داشته باشیم.

وی، گم شدن اهداف و موضوع را دلیل افت نمودن مسائل اخلاقی در جامعه و حوزه های علمیه دانست و گفت: براساس فرموده آیت الله العظمی جوادی، اخلاق، فن و ابزاری است که برای استنباط احکام و تکالیف الهی است؛ لذا آموختن اخلاق نیاز به شناخت نفس خودمان دارد.

حجت الاسلام فرجی، با بیان اینکه 10 الی 20 درصد تاثیر پذیری مردم از علما دینی، برای علم‌شان می باشد و 80 درصد آن به خاطر  اخلاق و رفتارشان می باشد، گفت: هرچقدر اخلاق عملی و عقلانیت  ما تقویت و رشد پیدا کند، خواهیم توانست تاثیر گذاری بیشتری در بین مردم  و جامعه داشته باشیم.

وی، با بیان اینکه نگاه مردم و خانوادها  به نوع رفتار طلبه  می باشد گفت : اگر طلبه ها در مسیر تقویت عقلانیت عملی و انگیزه های طلبگی خود گم بشوند موجب ریزش اخلاقش می شود.

معاون تهذیب حوزه علمیه کاشان به تفاوت طلبه های امروزی  با طلبه های دوران قبل اشاره کرد و افزود: دلیل اینکه علمای قدیم به درجات و کرامات بالای علمی و دینی  دست یافتند به خاطر انجام  مستحبات خود همانند واجباتشان بوده است.

وی، ازمهمترین روش های احیا، رشد و تقویت نفس را کنترل افکار، اندیشه ها، قرآن، مداومت در تلاوت قرآن  و توسل به حضرت سید الشهداء(ع) دانست وگفت: دلیل اینکه بعضی اوقات مسائل علمی را یاد نمی گیریم ولی حرفهای بیهوده و بی اساس را سریع یاد می گیریم  به خاطر عدم کنترل افکارمان می باشد.

معاون تهذیب حوزه علمیه کاشان افزود: با توجه به اینکه سبک زندگی همه ما باید از طریق قرآن مشخص شود متاسفانه عده ای از قرآن برای  خواندن آن درسر قبر مرده ها  استفاده می کنند .

وی ، بداخلاقی های جامعه را ناشی ازضعیف شدن عقلانیت دانست و گفت: وقتی اخلاق در جامعه رشد نکند عقل و تصمیم گیری ها نیز ضعیف می شود، لذا تصمیم گیری برای رشد وتوسعه هرجامعه ای نیاز به رشد اخلاق می باشد.

حجت الاسلام فرجی، با تاکید بر توجه به معرفت نفس، مهارت آموزی، هویت شناسی  و  معنویت در بین طلبه های مدارس علمیه، ادامه داد: طلبه از سال پنجم به بعد باید ضمن ورود به دروس تخصصی، مهارت آموزی در منبر رفتن و ... را بیاموزد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha