جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام علیزاده موسوی

حوزه/ رئیس پژوهشکده حج با بیان اینکه برخلاف تفکر برخی افراد، حضرات معصومین(ع) از سیاست دوری نمی کردند، گفت: همان شرایطی که موجب شد تا حضرت محمد(ص) به رسالت برسد، موجب می شود بعد از ایشان بحث سیاست و امامت پیگیری و دفاع شود و این همان رویه ی سیاسی حضرت زهرا(س) است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی علیزاده موسوی امروز در جلسه درس اخلاق با موضوع «سبک زندگی سیاسی حضرت زهرا(سلام الله علیها)» در حسینیه امام خمینی(ره) جامعه الزهرا(سلام الله علیها) با بیان اهمیت مباحث سیاسی در زندگی انسان اظهار داشت: در هیچ دوره ای از زندگی بشریت زمانی را نخواهیم یافت که موضوع سیاست، در آن به صورت عام وجود نداشته باشد.

استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: زندگی بشری در طول تاریخ شاهد بروز و ظهور «ایسم» ها و افت و خیزهایی بوده که مرتبط با حکومت و مدیریت اجتماع است و در این میان اندیشه های «آنارشیست» هم هستند؛ کسانی که معتقدند هیچ حکومتی در دنیا نباید باشد و خوارج اولین دسته از این اندیشه بودند.

وی افزود: جامعه ای که دارای حکومت صحیحی نباشد در طول زمان به سوی تباهی پیش خواهد رفت.

حجت الاسلام والمسلمین علیزاده موسوی با اشاره به حکومت های مختلفی که در طول تاریخ بروز و سقوط کردند خاطر نشان کرد: انواع حکومت ها همچون دولت رفاه، لیبرالیسم، لیبرال دموکراسی و سرمایه داری از سوی اندیشمندان یونان باستان مطرح شده و هر کدام در برحه ای به قدرت رسیدند ولی پس از مدتی ناقدان فراوانی بر آن اشکال وارد کردند.

کارشناس مطالعات بین الملل تصریح کرد: الهی نبودن اندیشه هایی که برای حکومت مطرح شده، باعث گردید تا حاصلی جز بدبختی و فلاکت برای بشریت نداشته باشد.

وی در ادامه گفت: در اندیشه ی الهی به این نتیجه می رسیم که توحید رکن اصلی حکومت است و در این مسیر باید فرستادگانی از سوی خداوند باشند که ما را به کمال برسانند.

حجت الاسلام والمسلمین علیزاده موسوی با بیان اینکه برخلاف تفکر برخی افراد، حضرات معصومین(علیهم السلام) از سیاست  دوری نمی کردند، اظهار داشت: همان شرایطی که موجب شد تا حضرت محمد(صل الله و علیه و آله) به رسالت برسد، موجب می شود بعد از ایشان بحث سیاست و امامت پیگیری و دفاع شود و این همان رویه ی سیاسی حضرت زهرا(سلام الله علیها) است.

پژوهشگر پژوهشکده حج و زیارت خاطر نشان کرد: حضرت زهرا(سلام الله علیها) آگاه بودند که جامعه نیازمند امیری است که آن را به مقصد برساند و انتخاب اشتباه ولی امر را در خطبه ی فدکیه به «سوار شدن بر شتر زخمی» تعبیر کردند که نهایتا انسان را به زمین می زند.

وی افزود: در اندیشه حضرت زهرا(سلام الله علیها) اصل اساسی بر تعریفِ جهانی بر محوریت «توحید» است و این اندیشه سبب می شود که شخصیت فاخری همچون امیرالمومنین(علیه السلام) در کنار چنین زنی ظهور می کند.

حجت الاسلام والمسلمین علیزاده موسوی با اشاره به خطرِ نبودِ اندیشه ی توحیدی در میان سیاستمداران اظهار داشت: وقتی کنترل قدرت به دست کسی بیفتد که اندیشه ی توحیدی ندارد، به هر اقدامی برای حفظ جامعه دست می زند.

استاد حوزه و دانشگاه خاطر نشان کرد: «راهنماشناسی»  دومین مسئله ای است که حضرت زهرا(سلام الله علیها) در خطبه فدکیه به آن اشاره کرده و بیان می کند که خداوند کسی را آورده تا مسیر جامعه را به سوی خدا هدایت کند و این شخص باید از هر آنچه بد است، مبّرا باشد.

وی در ادامه گفت: «قرآن» به عنوان عهد الهی، سومین و «مناسک شناسی»، چهارمین محوری است که حضرت زهرا(سلام الله علیها) در خطبه فدکیه به آن اشاره کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین علیزاده موسوی در تعریف مناسک شناسی بیان داشت: زندگی ما بر سه محور عقاید، فقه و اخلاق قرار گرفته و جامعه ی الهی، جامعه ای است که در آن نماز خوانده شود، طهارت روح و اخلاص وجود داشته باشد و به حج به عنوان محور وحدت جامعه پایبند باشند.

کارشناس مطالعات بین الملل با تاکید بر حفظ خطبه فدکیه تصریح کرد: حضرت زهرا(سلام الله علیها) اطاعت از اهل بیت(علیهم السلام) را نخ تسبیح حفظ نظام جامعه بیان می کنند.

وی در پایان افزود: حضرت زهرا(سلام الله علیها) در ابتدای امر مبانی اصول سیاسی اسلام را معرفی کرد و در گام دوم با رفتن به در خانه ی مهاجر و انصار و گوشزد کردن توصیه های پیامبر(صل الله و علیه و آله) در مورد حضرت زهرا(سلام الله علیها) و حضرت علی(علیه السلام) اقدام به مبارزه منفی کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha