پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام والمسلمین عسکر دیرباز-عضو خبرگان رهبری

حوزه/ عضو خبرگان رهبری گفت: زمانی علوم انسانی، اسلامی سازی می شود که جریانات علمی جهان را به خوبی بشناسیم و واکاوی کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین عسکردیرباز در نشست علمی و ترویجی « نگاه متعالی به انسان در فلسفه ملاصدرا» که در سالن همایش های جامعه الزهرا(س) برگزار شد،با بیان اینکه اسلامی‌سازی علوم انسانی بدون شناخت جریانات علمی جهان محقق نخواهد شد، اظهارداشت: زمانی می توانیم نسبت به اسلامی سازی علوم انسانی سخن به زبان بیاوریم که جریان های علمی جهان را بخوبی شناخته و از آسیب ها و منفعت آنان را احصاء کرده باشیم.

رئیس دانشگاه قم افزود: از دیگر مباحث مطرح این است که در زمینه اهداف و نیات و انگیزه‌های انسان که ممکن است برخی درونی و برخی ناشی از پیرامون انسان باشد در تلفیق میان این دو، وزنی که عوامل بیرونی یا درون ذات انسان دارند، چگونه باید باشد و سهم هر کدام چیست؟ این ها سؤالاتی است که باید از فلسفه ملاصدرا به دست آید و نباید تنها ارزیابی ما منحصر به فرمایشات ملاصدرا شود بدون آن که سؤالات مرتبط را پاسخ دهیم، لذا برای استفاده بیشتر باید سیر کنونی جهانی را بشناسیم و بعد جواب آن را از مطالب ملاصدرا به دست آوریم.

حجت الاسلام و المسلمین دیرباز ضمن تقدیر از ارایه دهنده مطالب توسط دکتر علیپور، گفت: محقق بیشتر در مقام بیان دعاوی بود، اما در این نوع جلسات نقد باید مستنداتی نیز بیان شود که استنباط ما از کدام بخش مطالب ملاصدرا بوده است تا نقد مطالب نیز آسان‌تر باشد به عبارت دیگر ارجاعات مطالب ارائه شده به محتواهای ملاصدرا بیان نشد.

وی با بیان اینکه الان در علوم اجتماعی بحث تلقی از انسان مطرح است تصریح کرد: انسان اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و .. برش هایی از انسان هستند، لذا برای بهره‌مندی بیشتر بهتر است این ساحت را از هم جدا کنیم و یا مباحث کلی که به درد همه نوع انسان می‌خورد را از فرمایشات ملاصدرا نشان دهیم تا بحث حالت کاربردی بیشتری پیدا کند.

عضو خبرگان رهبری بیان داشت: از ما به حق خواسته شده که از منظر دینی به علوم انسانی بپردازیم و این زمانی محقق است که گوشه چشمی به تلقی انسان از علوم انسانی و تصورات و توصیفاتی که از انسان در علوم اجتماعی وجود دارد بیندازیم.

رئیس دانشگاه قم با بیان اینکه فلسفه ملاصدرا ظرفیت بزرگی برای اسلامی‌سازی علوم انسانی است گفت: البته برای بهره‌مندی بیشتر از این فلسفه و استفاده کسانی که کمتر تفکرات ما را قبول دارند، باید جریانات مخالف فکری را شناسایی و براساس این فلسفه به آن پاسخ داده و در اسلامی‌سازی به کار بگیریم.

حجت‌الاسلام والمسلمین دیرباز افزود: به لحاظ روشی این پیشنهاد را دارم که اگر بخواهیم این بحث مخاطبان و استفاده‌کنندگان بیشتری پیدا کنند باید ببینیم در فضای علمی ایران و کشورهای دیگر در زمینه انسان‌شناسی فلسفی چه سؤالات و مباحثی مطرح است.

وی اظهارداشت: پس از شناسایی، سؤالات را اخذ کرده و با توجه به آن وارد فلسفه ملاصدرا شده و کاری اجتهادی و استنباطی ارایه کنیم تا محصول اجتهادی ما وقتی عرضه می‌شود قابل استفاده بیشتری برای دیگران و مخاطبان بیشتری باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین دیرباز با اشاره به برخی سؤالات مطرح در این زمینه افزود: از جمله این سؤالات این است که آیا طبیعت آدمی با اشیاء مادی مشابهت دارد یا به صورت کلی انسان با اشیاء مادی متفاوت است به عبارتی انسان تافته جدا بافته از کل موجودات هستی است و برای مطالعه او روش دیگری از روش مطالعه سایر موجودات هستی است.

انتهای پیام   313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha