شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
سقای بی ریا

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین سقای بی ریا گفت: تمدن نوین اسلامی مقدمه چینی برای ظهور حضرت ولی عصر(عج) است و باید توجه داشته باشیم باید مسیر طولانی را بپیماییم تا ان شاءالله توفیقات حاصل شود و بتوانیم به نقاط مؤثر و اثربخش دست یابیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت الاسلام والمسلمین ناصر سقای بی ریا، امروز نهم اسفندماه در اختتامیه هفته دوم همایش تمدن نوین اسلامی با تشکر از برگزارکنندگان هفته علمی تمدن نوین اسلامی، گفت: مجموعه مقالاتی که امسال به همایش تمدن نوین اسلامی رسیده و بنا به گزارشات هیئت بررسی کننده، از مجموعه مقالات سال گذشته پربارتر و کامل تر بوده و این خود نشان دهنده حرکت رو به جلوی دومین هفته علمی تمدن نوین اسلامی است.

وی با اشاره به این نکته که مفهوم تمدن با مقولات دیگر و مطرح مانند امت و دین بسیار نزدیک است، ادامه داد: در این میان نسبت تمدن، با دین مبین اسلام به علت جامعیت و کامل بودن آن در تمامی شئون، بسیار نزدیک است.

رئیس شورای علمی دومین هفته علمی تمدن نوین اسلامی افزود: مفهوم تمدن یعنی آثار برجسته ای که با وسعت یک جامعه و بزرگان آن نسبت و قرابت برقرار می کند و مجموع این عناصر در یک بُعد زمانی نسبتاً طولانی، باعث ایجاد اثر و فرهنگ در یک جامعه می شود.

وی با اشاره به این نکته که بحث ایجاد تمدن، بحث کوتاه مدت نخواهد بود، ادامه داد: تمدن می بایست قرن ها تأثیر گذار باشد و همچنین از منظر جغرافیایی نیز یک وسعت وسیعی را بپوشاند و باعث شود که آیندگان نسبت به آن متأثر و پرسشگر باشند.

حجت الاسلام والمسلمین بی ریا با اشاره به بزرگانی مانند؛ حافظ و شیخ بهایی و همچنین علامه طباطبایی(ره) به عنوان یک شخصیتهای بسیار تأثیرگذار در جامعه ایران از گذشته تا به امروز ادامه داد: فرهنگ سازی و تمدن سازی می بایست زیربناهای مشترک داشته باشند و در یک مسیر برای اعتلای فرهنگ جامعه عمل کنند.

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در ادامه با اشاره به وجود مضامینی در قرآن کریم نسبت به بحث تمدن و فرهنگ گفت: در این جا می خواهم رویکرد قرآن کریم را نسبت به بحث فرهنگ و تمدن بررسی نمایم. قرآن کریم می فرماید:«کان الناس امه واحده فاختلفو»، این مطلب بیان می کند که همه انسانها در بتدا دارای یک رویه و فرهنگ مشترک و الهی بودند ولی بر اثر اختلافات، تضادها و گسستگی هایی بین مردم ایجاد شد و این اختلافات باعث تضادهای فکری و عملی و تفاوت های سبک زندگی شد.

حجت الاسلام والمسلمین بی ریا بیان کرد: البته خداوند در قرآن مضامین دیگری در باب تمدن و فرهنگ وارد کرده است مانند اینکه می فرماید: گرچه این اختلافات و تضادها باعث شکاف و جدایی بین امه واحده شده است ولی در ادامه این تضادها به وحدت می رسد و می فرماید:«والعاقبه للمتقین» یعنی سرانجام کار و تمدن بر اساس تقوا و پرهیزگاری به سرانجام نیکو خواهد رسید.

وی افزود: خداوند در قرآن کریم می فرماید:«ان الارض یرثها عبادی الصالحون» یعنی مظلومین قطعاً بر ظالمین پیروز خواهند شد. خداوند در قرآن فرموده:«ولتکن منکم امه یدعون بالخیر» یعنی اینکه از شما ملت اسلام و مسلمان، یک گروه و دسته ای تشکیل خواهد شد که به معارف و راستی ها دعوت می کند و از بدی ها و ناراستی ها برحذر می دارد. این گروه هدفشان دعوت به صلاح است و بنابراین در آخر پیروز خواهند شد.

حجت الاسلام والمسلمین بی ریا ادامه داد: در سوره انبیا(ع) خداوند می فرماید: «ان هذه امتکم امه واحده و انا ربکم فاعبدون»، معنای این آیه شریفه این است که رویکرد تمامی پیامبران(ع) از ابتدا تا انتها، در یک مسیر و صراط بوده است و همگی آنها برای سعادت و سلامت انسان برانگیخته شده اند. اما در میان ادیان الهی دین اسلام به علت عالی و غایی بودنش در برگیرنده تمامی فضائل و سجایای سایر انبیاء(ع) و ادیان الهی است.

رئیس شورای علمی دومین هفته علمی تمدن نوین اسلامی با اشاره به این مطلب که بعد از قرون وسطا و به علت جدا شدن علم از دین و مهجور قرار گرفتن مباحث الهی بعلت رویکردهای غلط کلیسا، صدمات زیادی به انسان و جامعه بشری غرب وارد شد، افزود: شورش علیه کلیسا بعلت شرایط سختی که بر مردم تحمیل کرده بود باعث شد تمدن غرب با جدا شدن از دین به سکولاریسم برسد.

وی ادامه داد : اما رویکرد اسلام با این مقولات متفاوت است. بعد از تشکیل حکومت اسلامی در شهر مقدس «مدینه النبی» و توسط پیامبر اکرم(ص)، تمدن و حرکت فرهنگی اسلام تا کنون ادامه داشته است و بحمدالله هر روز نیز پرشکوه تر و پر عظمت تر می شود.

حجت الاسلام والمسلمین بی ریا گفت: همان گونه که خداوند در قرآن کریم می فرماید: «محمد رسول الله و الذین معه اشدا علی الکفار و رحماء بینهم….» پیامبر اکرم(ص) توانست پیوند دین و علم را ایجاد کند و مسلمانان نیز همان گونه که در این آیه بیان شده است، در ابتدا یک جوانه نوشگفته بودند  ولی توانستند پس از مدتی به یک درخت تناور و شکوهمند فرهنگی و تمدنی تبدیل شوند که اثرات آن باعث خوشحالی مؤمنان و غیظ و غضب کافران شد.

وی افزود: تمدن غرب با تمام شکوه و عظمتش نتوانست مردم را به آسایش وآرامش برساند و گر چه همه امکانات برای بشر غربی فراهم شده است ولی ظلم و تبعیض و بی عدالتی فزاینده یک شرایط سخت و دشوار را برای انسان غربی ایجاد کرده است.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه که به طور حتم، دوای درد انسان و جامعه بشری در دین اسلام است بیان کرد: خداوند در آیه ۱۳۹ سوره آل عمران می فرماید: «ولا تهنو و لا تحزنو و انتم الاعلون ان کنتم مؤمنین»، یعنی اینکه شما(امت اسلام) در همه ابعاد تمدن ساز هستید، اگر ایمان داشته باشید و صحیح عمل کنید، عالم و جهان را به سرمنزل مقصود خواهید رساند.

وی با اشاره نهضت عظیم اسلامی در ایران و ایجاد انقلاب اسلامی در این کشور با رهبری یک رهبر آگاه و عالم مانند حضرت امام خمینی(ره)، بیان کرد: در زمان کنونی نهضت مردم ایران با رهبری امام(ره) بزرگوار باعث شد ارزشهای اسلامی مجدد متجلی شوند و این تجلی و ظهور، باعث تأثیرگذاری های بسیار فکری، فرهنگی و سیاسی در سطح مردم جهان شده است.

حجت الاسلام والمسلمین بی ریا ادامه داد: رویکرد انقلاب اسلامی ارتباط بین دین وعلم بوده و خواهد بود و ما می خواهیم با این رویکرد تمدن و فرهنگ اسلامی خود را فرموله و پیاده کنیم و نسبت به آینده ظرفیت های خود را آزاد کنیم.

وی تصریح کرد: ما باید مقدمه چینی کنیم، تمدن نوین اسلامی مقدمه چینی برای ظهور حضرت ولی عصر(عج) است و باید توجه داشته باشیم این رویه، کوتاه مدت و مقطعی نخواهد بود و باید مسیر طولانی را بپیماییم تا ان شاالله توفیقات حاصل شود و بتوانیم به نقاط مؤثر و اثربخش دست یابیم.

۳۱۳/۲۹

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha