جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام نوائی

حوزه/ مسئول دفتر نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان گفت: نخبه دردمند، دغدغه مند و هدفمند شخصی است که فارغ از توجه به پست، عنوان، مسئولیت و موقعیت اجتماعی خویش، در مسیر تحقق اهداف والای دینی، علمی و تمدنی گام برمی دارد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر نوائی، در جمع نخبگان حوزوی و دانشگاهی در همایش خواجه نصیرالدین طوسی که در تالار شهر مشهد برگزار شد، نقش نخبگان در حرکت های تحولی و تمدنی را مورد تأکید قرار داد و گفت: افراد و شخصیت هایی چون خواجه نصیرالدین طوسی تأثیرات عمیقی بر حرکت امت به سمت تمدن اسلامی داشتند.

وی افزود: نخبه دردمند، دغدغه مند و هدفمند شخصی است که فارغ از توجه به پست، عنوان، مسئولیت و موقعیت اجتماعی خود، در مسیر تحقق اهداف والای دینی، علمی و تمدنی ورود پیدا می کند و در تحولات اجتماعی نقش آفرین می شود.

معاون فرهنگی اجتماعی حوزه علمیه خراسان اضافه کرد: نخبه تحول ایجاد می کند، سخن پاک می گوید و بنای رفیع تمدن آینده را بنیان می گذارد و می سازد.

حجت الاسلام و المسلمین نوائی «جامعیت» را یکی از ویژگی های اصلی قشر نخبگانی جامعه دانست و در توضیح آن گفت: در گذشته افتراقی میان علوم مختلف وجود نداشت و افرادی چون خواجه نصیرالدین طوسی و ابن سینا در علوم مختلفی چون کلام، ریاضیات، نجوم، حکمت، الهیات، تعلیم و تربیت، اخلاق و سیاست وارد می شدند.

وی مبدأ افتراق و مرزبندی میان علوم را شکل گیری رنسانس و سکولاریزم در اروپا معرفی کرد و ادامه داد: بنای «رنسانس» مقابله با ادیان الهی و آسمانی، مذهب زدایی، پیراسته کردن علم از آموزه های دینی و قدسی و بی ارتباط جلوه دادن علم و هدایت بود و بر این اساس اولین گام ها در جهت افتراق علوم برداشته شد.

این پژوهشگر و محقق حوزوی  عنوان کرد: جامعیت شخصیتی چون خواجه نصیرالدین طوسی باعث شد در زمان حمله مغول ها به ایران بتواند از استعداد سیاسی خود استفاده کرده و خود را به دربار هلاکوخان نزدیک کند و علاوه بر این که مانع بسیاری از فعالیت های مخرّب و ویرانگر آن ها شود، تأثیرات غیرقابل انکاری بر لشگریان مغول داشته باشد.

حجت الاسلام و المسلمین نوائی در توضیح دومین مشخصه نخبگان، بیان کرد: عدم وجود «بازدارندگی» یکی از مسائلی است که مانع پیشرفت بسیاری از کشورهای اسلامی و غیراسلامی شده است و جوامع مختلف بدون توجه به این اصل، بسیاری از تعالیم و آموزه های غربی را می پذیرند.

وی با اشاره به ورود جنبه های مختلف تعالیم و اصول زندگی غربی به زندگی مسلمانان، ابراز کرد: افرادی که تحت تأثیر فرهنگ و سبک زندگی غربی قرار دارند به عنوان سخنگو و مبلّغ آن فعالیت کرده و وانهادگی را جایگزین بازدارندگی می کنند.

معاون فرهنگی اجتماعی حوزه علمیه خراسان «پیش برندگی» و «تحول آفرینی» را از دیگر ویژگی های جامعه نخبگانی برشمرد و افزود: خواجه نصیرالدین طوسی به روش های مختلف از جمله تربیت شاگردان خبره و متخصص در زمینه های گوناگون تلاش کرد تا حرکت علمی جامعه به سمت تمدن اسلامی را استمرار و تحکیم بخشد.

حجت الاسلام و المسملین نوائی با تأکید بر این که علم حد توقف ندارد، اظهار کرد: ما میراث فرهنگی عظیمی را از پدران و گذشتگان خود به ارث برده ایم که اگر در مورد همین میراث تحقیق و پژوهش های جدید و کاربردی انجام دهیم، دوباره شاهد رجوع غرب به ایران برای آموختن علم خواهیم بود.

وی در پایان با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب در مورد ضرورت نقش آفرینی نخبگان در تحقق تمدن نوین اسلامی، ابراز کرد: یکی از فعالیت های اساسی در جهت تحقق این مهم، اسلامی سازی علوم انسانی است که خود شامل بخش زیادی از بازدارندگی، تحول و پیش برندگی است.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha