پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله محمد رضا ناصری

حوزه / نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد در ارتباط با تهیه میوه شب عید، گفت: واردات مصیبتی برای ما شده که در بخش میوه هم دیده می‌شود و کشاورزان ما از این وضعیت مدام در حال ناله هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از یزد؛ آیت‌الله محمدرضا ناصری یزدی، صبح امروز در دیدار مسئولان جهاد کشاورزی استان یزد، با تسلیت ایام سوگواری حضرت فاطمه زهرا(س)، به مشکلات روستاهای استان یزد اشاره کرد و گفت: زمانی جمعیت روستاها به نسبت شهرها بسیار مناسب بود ولی اکنون این موضوع روند عکس به خود گرفته است.

نماینده ولی فقیه در استان یزد با بیان اینکه تخلیه روستاها و خالی از سکنه شدن آنها یک فاجعه است، افزود: بحث عمران و آبادانی روستاها یکی از اقداماتی که باید به صورت ویژه مورد اهتمام قرار گیرد.

امام جمعه یزد خاطرنشان کرد: الان در برخی نقاط کشور  به حدی به برخی روستاها از طرف مردم و مسئولان رسیدگی می‌شود که این روستاها به کانون توجه همه افراد تبدیل شده است.

آیت الله ناصری با اشاره به اینکه باید رونق روستاها افزایش پیدا کند، افزود: در برخی روستاها محصولات بسیار باکیفیت تولید می‌شود که شهری‌ها هم برای خرید اجناس خود به این روستاها مراجعه می‌کنند.

رئیس شورای حوزه علمیه یزد با بیان اینکه در گذشته شیر، ماست، پنیر، کره، نان، تخم مرغ، مرغ و محصولاتی از این قبیل از روستا به شهر می‌آمد ابراز کرد: آن زمان روستاییان شهرها را تغذیه می‌کردند ولی امروزه روستاییان به شهر آمده و محصولاتشان را خریداری می‌کنند.

نماینده ولی فقیه در استان یزد با تاکید بر اینکه مسئولان جهاد کشاورزی و دستگاه‌های مرتبط با امور مربوط به روستاییان باید به گونه‌ای عمل کنند که زمینه آباد شدنشان و برگشت روستاییان به آن فراهم شود ولو اینکه تسهیلات و مشوق‌های صنایع کوچک را با شرط فعالیت در روستاها پرداخت کنند تا مردم برای بازگشت به روستا تشویق شوند.

امام جمعه یزد عنوان کرد: الان متاسفانه جوانان ما همه در رشته‌های خاصی درس می‌خوانند و به دنبال کارهای اداری در همان رشته هستند و حتی شنیده شده کسانی که دیپلم کشاورزی می‌گیرند، برای ادامه تحصیل عمدتا در رشته‌های غیر از کشاورزی از جمله ریاضی تحصیل می‌کنند.

آیت الله ناصری به کم آبی استان یزد اشاره کرد و با بیان اینکه درست است که آب در استان یزد کم است ولی می توان اقدامی در زمینه مقابله با خشکسالی انجام داد، گفت: اگر قرار باشد مسئولان جهاد کشاورزی فقط بگویند به دلیل خشکسالی روستاهای ما خالی از سکنه شده اند که کار مهمی نکرده اند، این را همه می توانند بگویند.

رئیس شورای حوزه علمیه یزد اظهار داشت: لازم است کاری انجام شود که در کم آبی و زمان خشکسالی برنامه‌ای تدوین کنند تا بتوانیم مشکلاتمان را برطرف نماییم نه اینکه بخواهیم صورت مسئله را پاک کنیم.

وی خاطر نشان کرد: اینکه آب نداریم و خشکسالی است بخواهیم دامنه کشاورزی را کم کنیم تنها پاک کردن صورت مسئله است و اوضاع مارا خیلی بدتر می‌کند چرا که همان یک ذره بارانی هم که می‌آمد به این وسیله دیگر نمی‌آید.

نماینده ولی فقیه در استان یزد تصریح کرد: البته باید از سبک‌هایی استفاده کنیم که مصرف آب تا حد امکان کمتر شود و محصولات کم آب‌خواه در استان یزد کشت شود که خوشبختانه در گزارش‌ها بیان شد که اقداماتی در این زمینه انجام شده است.

آیت الله ناصری ابراز کرد: در مرکز کشور هم مسئولان باید نسبت به رفع مشکلات روستاها و ارائه مشوق برای حضور دوباره مردم در روستاها و رونق پیدا کردن آن اقدامات لازم را انجام دهند.

امام جمعه یزد تقویت و ایجاد صنایع کوچک در روستاها را یکی از عوامل کاهش بیکاری دانست و گفت: باید به این وسیله زمینه‌ای فراهم شود که جوانان ما از بیکاری رها شوند و بتوانند در مشاغل مختلف فعالیت کنند.

وی در ارتباط با تهیه میوه شب عید، گفت: واردات مصیبتی برای ما شده که در بخش میوه هم دیده می‌شود و کشاورزان ما از این وضعیت مدام در حال ناله هستند.

آیت الله ناصری خاطرنشان کرد: اینکه ما در ایام خاص مثل عید اقدام به عرضه میوه‌های متنوع کنیم بیشتر افرادی خریداری می‌کنند که توانایی خرید دارند و مردم بی‌بضاعت باز هم نمی‌توانند اقدام به خرید نمایند.

انتهای پیام/313/23

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha