جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت‌‌الاسلام والمسلمین یعقوبی- امام جمعه بجنورد

رئیس شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی تاکید کرد: دوری از خرافات و بدعت‌گذاری در مراسمات تعزیه ضروری است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، ظهر امروز در جمع مسئولان فرهنگی استان اظهار داشت: تعزیه یکی از هنرهای دینی بوده که از دیرباز تاکنون جایگاه خود را در بین مردم حفظ کرده است.

رئیس شورای حوزه علمیه خراسان شمالی با اشاره به اینکه تعزیه نماد هنرنمایشی ایرانی محسوب می‌شود، افزود: اصالت هنر تعزیه سبب ثبت آن به عنوان میراثی معنوی شده است.

وی افزود: هنر تعزیه در جذب انسان‌ها به سمت دین، فلسفه عاشورا و عزاداری برای اهل‌بیت (ع) نقش تأثیرگذاری را از دیرباز تاکنون ایفا کرده است.

امام جمعه بجنورد با اشاره به تداوم تعزیه در جامعه اسلامی افزود: زبان هنر قالب بسیار خوبی برای انتقال پیام‌های عاشورایی و مفاهیم دینی به نسل جدید است که هنر تعزیه‌خوانی هم در این مجموعه قرار دارد.

وی با تاکید بر اینکه باید روحیه جهادی و انقلابی و دفاع از ارزش‌ها و دیانت، بیش از پیش در محتوای تعزیه‌ها لحاظ شود، گفت: خلوص، صداقت و شفافیت در تعزیه‌خوانی، شنونده و مخاطب را تحت تأثیر قرار می‌دهد بنابراین باید از خرافات و بدعت‌گذاری در تعزیه دوری کنند.

نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی با اشاره به اینکه باید محتوای مورد استفاده در تعزیه‌ها، محتواهای واقع‌بینانه و در جهت حفظ عزت و عظمت اهل‌بیت (ع) باشد، اظهار داشت: باید مفاهیم دفاع مقدس هم به صورت تعزیه و هنرنمایشی به مخاطبان ارائه شود چرا که اگر این مفاهیم را در قالب تعزیه قرار دهیم، تأثیرگذاری بیشتری برای جوانان خواهد داشت.

وی با اشاره به برگزاری همایش فعالان و پیشکسوتان تعزیه خراسان شمالی 14 اسفند در شیروان گفت: تجلیل از فعالان و پیشکسوتان تعزیه، کار شاخص و فاخری است، از این رو هرچقدر از هنرمندان دینی در عرصه‌های تئاتر، سینما و غیره حمایت شود، در انتقال روحیه انقلابی و جهادی به نسل‌های آینده موفق‌تر خواهیم بود.

استاد حوزه علمیه خراسان شمالی تقدیر و تشکر از این هنرمندان را تعظیم شعائر الهی دانست و اظهار داشت: کسی که شعائر الهی را تعظیم کند در نزد خداوند جایگاه ویژه‌ای دارد و باید حمایت‌ها از هنرمندان تعزیه تداوم داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه این همایش با برگزاری کارگاه‌های آموزشی تعزیه آغاز می‌شود، خاطرنشان کرد: تجلیل از چهره‌های شاخص هنر تعزیه و پیر غلامان استان در پایان این همایش انجام می‌شود.

انتهای پیام/

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha