چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
مراسم عزاداری حضرت فاطمه(ع)

حوزه/ معاون آموزش حوزه علمیه نورالزهرا(س) گفت: رفتار حضرت صدیقه طاهره(سلام اللّه علیها) با شوهر بزرگوارشان در عالی ترین مرحله صفا و مهربانی بود، و نه تنها هرگز خاطر امیرالمؤمنین(ع) را نرنجاند بلکه یاوری مهربان برای او بود.

خانم زهرا شریفی، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با تسلیت ایام سوگواری صدیقه طاهره حضرت فاطمه زهرا(س) با بیان این که شیوه همسرداری ایشان باید الگویی برای خانواده‌های ایرانی باشد، اظهار داشت: بدون تردید آن حضصرت در میان زنان و بانوان اسلام، محبوب ترین چهره دینی، علمی، ادبی، تقوایی و اخلاقی در میان مسلمانان و دیگر مردم جهان به شمار می رود.

وی با بیان این که  شخصیت فاطمه زهرا(س)، اسوه و الگویی تام و تمام برای همه زنان عاشق عفت و فضیلت است، گفت: یکی از عوامل استحکام بخش پیوندهای مودّت میان زن و شوهر این است که طرفین بتوانند حالات و روحیات یکدیگر را درک کنند. شاید هیچ عاملی به اندازه‌ درک متقابل روحیات در زندگی خانوادگی، نمی‌تواند آرامش‌بخش و سازنده باشد. مهمترین عامل و سبب محبت نیز معرفت است و درک روحیه و شناخت ابعاد وجودی همسر، از تجلّیات معرفت به اوست.

این کارشناس دینی با بیان این که توافق و سازش اخلاقی زوجین یکی دیگر از عوامل تحکیم خانواده است، تصریح کرد: وقتی زن و شوهر در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و در جمیع شئون زندگی، با یکدیگر شریک می‌شوند، گاه اختلاف سلیقه‌هایی پیدا می‌کنند. برای آن‌که این اختلاف‌ها، اساس زندگی مشترک را خدشه‌دار نسازد و قلب همسران را از هم نرنجاند، باید به فرآیندی جهت سازش و توافق توسل کرد.

وی افزود: در طی این فرآیند، هر یک از زن و شوهر از بعضی امیال، خواست‌ها و سلیقه‌هایشان برای احترام به نظر همسر خود، چشم‌پوشی می‌کنند. با این وصف، علی(ع) در این زمینه درباره‌ی همسرش فاطمه(س) می‌فرماید «فاطمه(س) مرا به خشم نیاورد و مخالفتی با امر من نکرد و هر وقت نگاهش می‌کردم، تمام غم‌هایم زایل می‌شد».

استاد حوزه علمیه خواهران با بیان این که بزرگترین موفقیت برای زن این است که در همه شئون زندگی، خشنودی همسرش را به دست آورد، عنوان داشت: حضرت علی علیه السلام در این باره می فرمایند «جهاد زن، خوب شوهرداری است». یعنی زن برای اینکه بتواند در این جهاد پیروزمند باشد باید همه سعی و تلاش خود را بکار گیرد تا خانه را محل آرامش مرد قرار دهد.

معاون آموزش و تهذیب مدرسه علمیه نورالزهرا(سلام  الله علیها) تهران، همسرداری حضرت زهرا(س) را بهترین الگو برای زنان مسلمان دانست، و افزود: رفتار حضرت صدیقه طاهره(سلام اللّه علیها) با همسر بزرگوارشان در عالی ترین مرحله صفا و مهربانی بود، و نه تنها هرگز خاطر امیرالمؤمنین(ع) را نرنجاند، بلکه یاوری مهربان برای او بود.

شریفی  با بیان این که فاطمه(سلام اللّه علیها) در یاد دادن مسائل دین به دیگران از حوصله و پشتکار فراوانی برخوردار بود، این سیره حضرت را الگویی برای همه طلاب و مبلغین دانست و گفت: روزی زنی نزد او آمد و گفت «مادری پیر دارم که در مورد نماز خود اشتباهی کرد و مرا فرستاده تا از شما مسئله ای را بپرسم». حضرت زهرا(س) سؤال او را پاسخ فرمود، زن برای بار دوم وسوم مسئله ای پرسید و پاسخ شنید و این کار تا ده بار تکرار شد و هر بار آن بانوی بزرگوار، سؤال وی را پاسخ فرمود.

 وی افزود: زن از رفت و آمدهای پی در پی شرمگین شد و به حضرت طاهره(س) عرض کرد «دیگر شما را به زحمت نمی اندازم». در این هنگام حضرت فرمود «باز هم بیا و سوالهایت را بپرس، تو هر قدر سؤال کنی من ناراحت نمی شوم. زیرا از پدرم رسول خدا(صلی الله علیه و اله و سلم) شنیدم که فرمود؛ روز قیامت علمای پیرو ما محشور می شوند و به آنها به اندازه دانش شان خلعت های گرانبها عطا می گردد و اندازه پاداش به نسبت میزان تلاش است که برای ارشاد و هدایت بندگان خدا نموده اند».

42/313

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha