شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آیت الله اراکی

حوزه/ استاد حوزه عامل اصلی استمرار جریان نبوت را وجود پاک و بی همتای حضرت زهرا(س)دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» آیت الله محسن اراکی امشب در مراسم شهادت حضرت زهرا(س) در حرم مطهر حضرت معصومه(س) با اشاره به آثار معیت پیامبر(ص) در دنیا گفت: شرح و تفسیر معیت با رسول ولایت و نظام ولایی است.

وی افزود: غم بزرگ حضرت زهرا(س) آن بود که این دستاورد بزرگ محمدی(ص) در معرض نابودی قرار گرفت و صدمه خورد؛ البته این سرمایه هیچ گاه از بین نرفت زیرا حافظ این دستاورد همچنان در جامعه حضور داشت؛ وجود پیامبر اکرم(ص) وجود شخص نیست بلکه شخصیت است؛ شخص رسول اکرم فانی در شخصیت ایشان است.

دبیرکل مجمع  جهانی تقریب مذاهب اظهارکرد: قرآن کریم بیان می کند که سراسر رسول اکرم شخصیت رسالتی او است و همه چیز او فانی در رسول خدا بودن است؛ همچنین قرآن بیان می کند که اگر کسی بخواهد رسول خدا را بشناسد، باید از رسول اکرم و حضرت زهرا(س) این شخصیت را بشناسد.

وی افزود: خشم و عشق و غضب و حب حضرت پیامبر اکرم(ص) الهی است؛ اینکه ایشان فرمودند، کسی که حضرت زهرا(س) را به خشم آورد من را به خشم آورده و هر کسی که من را به خشم آورد خدا را آزار داده است به همین مبنا است.

آیت الله اراکی با ذکر این مطلب که وجود رسالتی رسول اکرم (ص)باید در جامعه بشری پایدار بماند، گفت: با این وجود رسالتی است که رابطه جامعه با خداوند پایدار می شود؛ وجود پیامبر اکرم سبیل الله محض است؛ جامعه ولایتی جامعه ای است که اراده او تابع اراده خدا باشد.

وی افزود: شخصیت رسالتی پیامبر اکرم تا روز قیامت در جامعه حضور دارد؛ این شخصیت رسالتی تامین کننده جامعه ولایتی است؛ رسولش را با نظام راهنما فرستاد تا جتر حاکمیت او تمام جامعه بشری را فرابگیرد.

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی با ذکر این مطلب که وجود رسول اکرم(ص) در سراسر تاریخ ساری و جاری و مستمر است، عنوان کرد: سوال این است که این استمرار از چه جایگاهی شکل می گیرد؟ این استمرار محمد(ص) از طریق آل محمد(ص) است؛ به همین دلیل وجود رسول اکرم تا قیامت در جامعه بشری حضور دارد.

وی گفت: جامعه عدل الهی فراگیر، همین تداعی وجود پیامبر در وجود آل محمد (ص) است و مرحله تاسیس جامعه فراگیر اسلامی اهل ولایت نیز از سوی همین آل محمد انجام می شود و یک امت به الگوی همه امت ها مبدل می شود.

آیت الله اراکی عنوان کرد: جامعه پیرو امام اهل بیت(ع) امت وسطی می شود که همه امت ها به این امت اقتدا خواهند کرد؛ سوال دیگری در اینجا بوجود می آید که این وجود محمدی(ص)، چگونه به وجود امامتی مستمر و پایدار در جامعه بشری مبدل می شود و این وجود امامتی اهداف رسالت را محقق می کند.

وی گفت: در اینجا حلقه وصلی وجود دارد که محمد(ص) را به آل محمد(ص) تبدیل می کند؛ خداوند در قرآن کریم بیان کرده است که ما نوح را برگزیدیم ولی در خصوص حضرت ابراهیم و عمران از لفظ آل استفاده می کند زیرا در این بین زنی وجود دارد که ابراهیم به آل ابراهیم مبدل می کند و این زن در آل محمد(ص) حضرت زهرا است.

آیت الله اراکی خاطرنشان کرد: سلسله ذریه پاک تا روز قیامت برقرار است و امامت اهل بیتی(ع) را در جامعه بشری همیشگی می کند و همه این مباحث به برکت وجود و حضرت حضرت زهرا(س) است؛ بر اساس مبانی قرآنی وجود مقدس پیامبر باید تا ابد در جامعه حضور داشته باشد و این تداوم، تداوم وجود اهل بیتی(ع) پیامبر اکرم(ص) است.

وی گفت: حضرت زهرا(س) در مسجد مدینه پس از بیان معارف الهی و توحیدی که گنجینه معرفتی عظیمی را به ما منتقل می کند در خصوص اسلام و نظام اسلامی سخن گفتند و پس از این مقدمه آهی از دل کشیدند که همه مسجدیان و حاضران گریستند و پس از آرام شدن مجلس فرمودند، می دانید که من فاطمه هستم؛ این جمله کوتاه بسیار عظیم بود چون مردم به جایگاه حضرت مطلع بودند.

آیت الله اراکی با ذکر این مطلب که زمانی که دستور آتش زدن خانه حضرت زهرا(س) داده شد مردم گفتند که در این خانه حضرت زهرا(س) است ، حتی نگفتند که در این خانه امام علی(ع) حضور دارد، تصریح کرد:یکی از جهات مرتبط به حضرت آن است که همه می دانستند که فاطمه(س) همان رسول الله است و همه شنیده بودند که کسی که فاطمه را آزار دهد من را آزارداده است چون پیامبر بارها و بارها این جملات را بیان کردند.

وی گفت: منابع اهل سنت نیز بیان کرده اند،وقتی به درب خانه حضرت رسیدند گفتند که این خانه را با اهلش به آتش می کشیم، ولی مردم گفتند که در این خانه اصحاب رسول الله و حضرت زهرا است، ولی سخن کسی اثرگذار نبود؛ و در نهایت نوبت به خود حضرت زهرا(س) رسید که فرمودند این خانه، خانه من است و از این خانه دور شوید سخن ایشان نیز اثرنداشت و به سمت خانه ایشان حمله ور شدند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha