جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مراسم سالروز شهادت حضرت زهرا س

حوزه/ توليت آستان قدس رضوي گفت: مجاهدت و خروش فاطمه زهرا(سلام‌الله‌علیها) موجب پيوند خوردن رسالت نبوي به ولايت علوي شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین سیدابراهیم رئیسی، امروز در مراسم عزاداري سالروز شهادت حضرت صديقه كبري فاطمه زهرا(سلام‌الله‌علیها) كه در مدرسه علميه آيت الله العظمی خويي(ره) مشهد مقدس برگزار شد، فاطمه زهرا(سلام‌الله‌علیها) را منشاء و سرچشمه تمام خيرات عالم توصيف و با اشاره به روايت «فَمَنْ عَرَفَ فَاطِمَةَ حَقَّ مَعْرِفَتِهَا فَقَدْ أَدْرَکَ لَیْلَةَ الْقَدْرِ» از امام صادق(عليه‌السلام)، اظهار كرد: حقیقت شب قدر، معرفت و شناخت نسبت به مقام صديقه كبري حضرت فاطمه زهرا(سلام‌الله‌علیها) است و اين شناخت، با معرفت به جايگاه ولايي آن حضرت و نه شناخت شناسنامه‌اي  حاصل می‌شود.

عضو شوراي عالي حوزه علميه خراسان، در ادامه به تسبیحات حضرت فاطمه زهرا(سلام‌الله‌علیها) اشاره و اين اذكار را از بزرگترین هدیه‌های الهی برای بشريت معرفی و بيان کرد: وجود مقدس پیامبر(ص) دو هدیه ملکی و ملکوتی به حضرت فاطمه اطهر(سلام‌الله‌علیها) اعطا كردند، که هدیه ملکی، فدک و هدیه ملکوتی تسبیحات حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) بود و بر هر مسلمانی سفارش شده فرزندان خود را به این تسبیحات ملتزم کند. زيرا در اين تسبيحات تمام مباني ديني و اعتقادات اسلامي نهفته است.

توليت آستان قدس رضوي با اشاره به اين مطلب كه اگر هديه‌اي بالاتر از آن تسبيحات در عالم وجود داشت، پيامبر گرامي اسلام(ص) حتما آن را به حضرت فاطمه(سلام‌الله‌علیها) تعليم مي‌دادند، ابراز كرد: اين تسبيحات جزو بهترين و برترين تعليم‌هاي ملكوتي است كه به صورت خاصّي به آن حضرت تعليم داده شده است، تا ديگران نيز از آن بهره بجويند.

وي، مجاهدت حضرت فاطمه زهرا(سلام‌الله‌علیها) را موجب پيوند خوردن رسالت نبوي به ولایت علوي دانست و خاطرنشان كرد: در تاريخ اسلام در دو دوران تلاش شد ولايت و امامت در خلافت هضم شود. ابتدا در دوران صديقه طاهره فاطمه زهرا(سلام‌الله‌علیها) و ديگر در دوران امام رضا(عليه‌السلام) كه خليفه عباسي با توطئه ولايت عهدي، تلاش كرد خلافت خود را مشروعيت ببخشد و ولايت را در خلافت هضم كند، اما هوشياري و درايت حضرت ثامن الحجج(عليه‌السلام) شرايط را به گونه‌اي تغيير داد كه مأمون مجبور به شهادت حضرت شد.

عضو هيئت رئيسه مجلس خبرگان رهبري با بيان اينكه پيامبر اكرم(ص) تنها دو تن را پاره تن خود خطاب كرده‌اند، افزود: رسول گرامي اسلام(ص) در روايات «فَاطِمَةُ بَضْعَةٌ مِنِّی ‏فَمَنْ آذَاهَا فَقَدْ آذَانِی» و «سَتُدفَنُ بَضعَةٌ مِنّي بِخُراسانَ ما زَارَها مَكْروبٌ إلّا نَفّسَ اللَّهُ كُربَتَهُ وَلا مُذنِبٌ إلّا غَفَرَ اللَّهُ ذُنوبَه» حضرت فاطمه زهرا(سلام‌الله‌علیها) و امام علي بن موسي الرضا(عليه‌السلام) را با عنوان پارههاي تن خود خطاب كردند.

عضو شوراي عالي حوزه علميه خراسان با تاكيد بر اينكه حضرت صديقه كبري(سلام‌الله‌علیها) مظهر تمام اسماء حسنه و مظهر تمام صفات الهي است، ابراز كرد: اگر زندگی انسان در پرتوي نورانيت حضرت صديقه كبري(س)، کوثری نشود، آنگاه تکاثری خواهد شد و راه اینکه انسان مشي کوثری داشته باشد و گرفتاری زندگی تکاثری نشود، تنها تأسي به آموزه‌ها و سيره زندگي حضرت فاطمه زهرا(سلام‌الله‌علیها) است.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی، حضرت فاطمه زهرا(سلام‌الله‌علیها) را داراي مقام عصمت خواند و توضيح داد: حضرت صديقه كبري(سلام‌الله‌علیها) عصمت دارند و اين عصمت در شخصيت ايشان متجلي است؛ تمام ائمه اطهار(عليهم‌السلام) نسبت به جايگاه عظيم ايشان تاكيد كردند و در زيارت نامه حضرت رضا(عليه‌السلام) ايشان را با واژه «وَارِثَ فَاطِمَةَ الزَّهْرَاءِ» خطاب مي‌كنيم.

توليت آستان قدس رضوي نفاق را بر دو قسم با نقاب و بی‌نقاب برشمرد و گفت: منافق بی ­نقاب را همه می‌شناسند، اما شناخت و شناساندن نفاق با‌نقاب دشوار است و صديقه كبري(س) تلاششان براي شناساندن نفاق بانقاب به مردم بود؛ ايشان نقاب را از چهره نفاق برداشتند و با تیزبینی نسبت به انحرافات پس از رحلت رسول خدا(ص) هشدار دادند.

گفتني است؛ در ادامه اين مراسم تولیت آستان قدس رضوی در اجتماع پرشور عزاداران فاطمی مشهد مقدس حضور يافت.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha