پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
موزه قرآن و نفایس آستان قدس رضوی

حوزه/ در ایام فاطمیه، مجموعه‌ای از آثار نفیس موزه قرآن و نفایس آستان قدس رضوی با محوریت حضرت فاطمه زهرا(س) مورد توجه زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع) قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، مسئول موزه قرآن و نفایس آستان قدس رضوی گفت: از جمله این آثار ارزشمند می‌توان به تابلو فرش «شجره طیّبه» اشاره کرد که در گنجینه هدایای مقام معظم رهبری این موزه نگه‌داری می‌شود.

محمدرضا ساقی درباره این اثر بیان کرد: این تابلوی کم‌نظیر با طرح محرابی درختی بافته و مزین به شجره طیّبه با برگ‌هایی به تعداد سال‌های عمر شریف رسول اکرم(ص) شده است. در هر یک از این 63 برگ‌، یکی از نام‌های خداوند به چشم می‌خورد.

وی اضافه کرد: 14 گل‌ آفتاب‌گردان به عنوان نماد چهارده معصوم(ع) در میان این برگ‌ها دیده می‌شود. همچنین در گلدانی که این درخت در آن ریشه دارد، سوره کوثر نقش بسته است.

ساقی با اشاره به اینکه داخل حاشیه دور محراب اثر، سه آیه ارزشمند تبلیغ، اکمال دین و تطهیر بافته شده است، گفت: در دو طرف طاق محراب آن نیز دو روایت منقول از امام محمد باقر(ع) قابل مشاهده است که به عدالت به عنوان شاخص‌ترین عنصر حکومت و ولایت اهل بیت(ع)، اشاره دارد.

وی ادامه داد: در بالای محراب تابلو فرش، صلوات و سلام خاصه حضرت فاطمه زهرا(س) و اولاد آن بزرگوار به چشم می‌خورد و شعر معروف استاد شهریار، شاعر معاصر کشور پیرامون عدالت حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) نیز در حاشیه آن بافته شده است.

مسئول موزه قرآن و نفایس آستان قدس رضوی جنس تار، پود و پرز این اثر را از ابریشم دانست و افزود: تابلو فرش شجره طیّبه توسط سیده‌فریده موسوی از قم، با بهره‌گیری از 14 رنگ و در ابعاد 82×148 سانتی‌متر، در مدت یک سال بافته و به نیابت از پدرش، سیداباصلت موسوی زنجانی به رهبر معظم انقلاب(مد ظله العالی) اهدا شده است.

وی درباره مفهوم شجره طیّبه (درخت پاکیزه و پربرکت) که در آیه 24 سوره ابراهیم آمده است، ابراز کرد: خداوند کلمه طيّبه را به درختی تنومند و پربار تشبيه کرده که دارای ريشه‌ای استوار است و شاخه‌های انبوه و بی‌شمارش پهنه آسمان را فرا گرفته و چون فصل باردهی آن فرا می‌رسد، ميوه‌های فراوانش مورد تعجب و شگفتی هر بيننده‌ای می‌شود.

ساقی در ادامه گفت: تابلوی نقاشی «کوثر»، اثر فاخر محمود فرشچیان، استاد برجسته نگارگری کشور که در تالار اختصاصی آثار اهدایی استاد فرشچیان این موزه نگه‌داری می‌شود، از دیگر آثاری است که در ایام فاطمیه مورد استقبال پرشور بازدیدکنندگان این موزه قرار گرفته است.

وی از بشقاب چینی منقوش به مسجد النبی(ص)، نمازگزاران و قبرستان بقیع به عنوان یکی از دیگر آثار نفیس گنجینه هدایای مقام معظم رهبری نام برد و افزود: این اثر نیز در این ایام، حال و هوای معنوی خاصی را به اهل هنر و معرفت بخشیده است.

مسئول موزه قرآن و نفایس آستان قدس رضوی بیان کرد: در قاب چینی برجسته‌کاری با نام ولایت، یکی دیگر از آثار گنجینه هدایای مقام معظم رهبری که مزین به کتیبه و نقوش ختایی است، نام بزرگ بانوی اسلام، حضرت فاطمه(س) در کنار نام حضرت علی(ع) به چشم می‌خورد.

وی متذکر شد: گنجینه هدایای مقام معظم رهبری و تالار اختصاصی آثار اهدایی استاد فرشچیان در طبقه همکف ساختمان موزه قرآن و نفایس آستان قدس رضوی واقع در صحن کوثر حرم مطهر رضوی قرار دارد و علاقه‌مندان می‌‌‌توانند در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8 تا 12:30، پنج‌شنبه‌‌‌ها از ساعت 8 تا 11:30 و جمعه‌‌‌ها و ایام تعطیل از ساعت 8 تا 12 از این آثار نفیس و کم‌نظیر دیدن کنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha