سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی

حوزه/ باید منشور هفت گانه رهبرمعظم انقلاب در مورد زیارت را که از ژرفنای معنایی، غنای راهبردی، جامعیت برنامه ای و فراخنایی در افق گشایی برخوردار است را مدام مرجع استفاده و الهام قرار دهیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی امروز در جمع بندی سومین نشست کمیته زیارت که هفته قبل به همت مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی در استان فارس برگزار شده بود، خاطرنشان کرد:  زیارت پدیده ای فردی نیست، بلکه پدیده ای اجتماعی و دارای  رنگ و بوی فرهنگی و برخوردار از کارکردهای اجتماعی است.

وی با اشاره به اهمیت زیارت ادامه داد: این پدیده از  طرفی در پیوند عمیق با کانون های معنویت ساز مراقد مشرفه، و از طرف دیگر در تعامل و مواجهه با جامعه است؛ این تعامل و مواجهه  به ویژه با مسائل، واقعیت ها، مطالبات و انتظارت حاصل در چارچوب شهرهای زیارتی و شرایط آن ها شکل می گیرد.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس خاطرنشان کرد: از آنجا که زیارت یک پدیده اجتماعی است باید بر اساس منطق دینی، تجارب پیشینی و اقتضائات عصری  بازتعریف شود.

وی ادامه داد: زیارت، مهمترین گردشگری منسجم، پر از انگیزه، پر از معنویت، متراکم از سیل ها و خیل های عظیم جمعیتی، خود ایستا و خود جوش است،  باید زیارت را به درون جامعه کشاند و به میان نسل های جدید برد و کارویژه های آن را با انتظارات نو شده  جوانان روبرو ساخت.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی با اشاره به اینکه  نظریه پردازی پیرامون"آرمان شهر زیارتی در اسلام" با نگاه به اقتضاءات نسلی یک ضرورت است، خاطرنشان کرد: تا زمانی که تصور و تعریف درست اجتماعی، معنوی، فرهنگی و تمدنی، انقلابی و اسلامی پیرامون شهر زیارتی نداریم و عناصر و مولفه های یک آرمان شهر زیارتی را به صورت نگاه منظومه ای نشناخته ایم، عمده ظرفیت های زیارت فضای شهری زیارتی ناشناخته باقی می ماند.

وی ادامه داد: این نظریه پردازی باید بر شناخت  نسبت زیارت با اقتصاد، امنیت، رشد، معنویت، ایمان، اطمینان اخلاقی، آسوده خاطری اجتماعی و ،،، و نیز مسائل جدید نسلی تمرکز نماید.

استاد حوزه علمیه گفت: از رهگذر این بازتعریف باید بکوشیم زیارت و مجموعه محیطی آن هر چه عمیق تر به سمت تاثیرگذاری بر فرآیندها و روندهای منتهی به ارتقای معنویت دینی، سلامت اجتماعی، بهداشت فرهنگی و بهبود روابط اقتصادی و مناسبات اجتماعی به پیش برود.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: برای تقویت کارکردهای اجتماعی زیارت و ایجاد آرمان شهر زیارتی باید ببینیم چه نقص ها و کاستی هایی برای تحقق چنین آرمان شهری از نظر حقوقی و تقنینی وجود دارد، آن ها را پس از شناسایی، پیشنهاد بدهیم.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی اظهار داشت: باید بکوشیم  زیارت را از  انزوای حقوقی و تقنینی و از حالت بیرون بودن از دایره فرصت های  حقوقی کشور خارج کنیم؛ و البته این مهم را  با رویکرد نه صرفا متمرکز بر توسعه اطراف حرم که فراتر، با رویکرد بازآفرینی معنادار شهرهای زیارتی با نگاهی دینی - عصری به انجام برسانیم.

وی ادامه داد: تولیت ها باید به سمت توسعه فعالیت های مهم خود به پیش بروند، در عین حال باید در تعیین کارکردهای لازم در قبال زیارت به سمت فعالیت هایی فراتر از فعالیت های آستان های مقدس (که بسیار مهم هستند) به پیش رفت؛ زیرا هر کس که به یک شهر زیارتی پای می نهد صرفا در شعاع خدمات ناشی از تولیت ها باقی نمی ماند بلکه در لایه لایه و زاویه زاویه شهر، خود را با  شعاع زیارت روبرو می بیند.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی خاطرنشان کرد: باید در قبال زیارت به فراتر از فواید تربیتی اندیشید و به سمت فضادادن به زیارت برای داشتن کارکردهای اجتماعی رفت و گردشگری یکی از این کارکردهاست.

وی گفت: در عصری که گردشگری به جلو می تازد و در حال تبدیل شدن به یکی از محوری ترین فعالیت های بین المللی  است و حتی بر دوش خود، نقش های ویژه را حمل می کند، ما باید نگاه اجتماعی تری به زیارت بیافکنیم و آن را مورد استفاده حداکثری در ایجاد یک نظم اخلاقی، فرهنگی و اجتماعی قرار دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی گفت: اشکال این است که برخی از ما  نه تنها به سمت بازتعریف گردشگری دینی  به پیش نرفته ایم، فراتر  آن را از پاره ای از خصوصیاتی هم که داشته جدا کرده ایم، باید گردشگری زیارت را به سمت یک گردشگری متعالی که هم نگاهی به زمانه داشته باشد و هم از منطق دینی برخیزد، سوق دهیم.

وی ادامه داد: در شهرهای زیارتی ایجاد نسبت بین بازار و بقاع متبرکه را باید جدی تر گرفت و از وضع دیمی و روزمرگی آن را خارج کرد، اکنون چنین نسبتی برقرار نیست؛ نقل و انتقال کالاهای اساسی مورد نیاز در یک هندسه معنادار و کارکردساز با حرم نسبتی ندارند بلکه کالاهای خارج از نیاز، فضای زیارت ها را پر کرده اند.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی خاطرنشان کرد: به دنبال بررسی تعریف منظومه مدیریتی شهرهای زیارتی هستیم، این موضوع دارای ابعاد مختلفی است که یک بعد اساسی و پایه ای آن، بازتعریف آرمان شهر زیارتی است.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha