شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
مطالعه زبان عربی و اسلام در قلب واتیکان

حوزه/ موسسه پاپی مطالعات اسلامی و عربی (پیسایی) کشیش‌های اسلام‌شناسی را برای تبلیغ در جهان اسلام آماده می‌سازد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه به نقل از catholicregister، گروهی از دانش پژوهان کاتولیک از سرتاسر جهان به مطالعه زبان عربی و اسلام در قلب واتیکان مشغول هستند.

موسسه پاپی مطالعات اسلامی و عربی (پیسایی) کشیش‌های اسلام‌شناس را برای تبلیغ  در جهان اسلام آماده می‌سازد.

کشیش دیگو ساریو کاکارلا از آفریقا و مدیر مطالعاتی در این موسسه می‌گوید: تعامل کاتولیک‌ها با اسلام در سایه واتیکان باید بر اساس خوش بینی و دانش هدفمند باشد نه بر اساس سوء تفاهمات و ایدئولوژی‌های غلطی که از قرن‌ها درگیری و خصومت به ارث رسیده است.

وی گفت: این موسسه قصد دارد کشیشان را برای داشتن نقشی فعال در روابط میان مسلمانان و مسیحیان، چه در زمینه دانشگاهی، کشیشی و یا اجتماعی آماده سازد.

کشیش ساریو درباره دروسی که در این موسسه تدریس می‌شوند گفت: شهرت این موسسه به خاطر تاکید بر درس دادن به زبان عربی است. بسیاری از دروس به زبان عربی تدریس شده و قصد داریم درک درستی از اسلام کلاسیکی به دانش پژوهان ارائه دهیم که تفکر دینی، فلسفی و حقوقی اسلام را ایجاد کرده است.

در سال های 2016-2017 تاکنون 54 دانش‌پژوه کشیشی از 22 کشور مختلف در این موسسه ثبت نام کرده‌اند که 35 نفر از آنان کشیش و 19 نفر آنان دانش پژوهان عادی بوده‌اند و بیشتر این دانش پژوهان از آفریقا آمده‌اند که نشان دهنده حضور رو به رشد دانش‌پژوهان آفریقایی در دانشگاه‌ها و موسسات رم، همچنین مبلغان آفریقایی از این موسسه می‌باشد.

نقش محققان اسلامی در ایجاد رابطه میان ادیان

کشیش وله در مینه سوتا بزرگ شده می‌گوید: بسیاری از مسیحیان در قرن‌ها خودشان را متعهد به  داشتن رابطه بهتر با خواهران و برادران مسلمان می‌دانسته‌اند، اما مطالعه سرنوشت دانشمندان و محققان اسلامی جایگاه ویژه‌ای در این گفتمان دارد. بعضی از بزرگترین قهرمانان اسلامی همین محققان و دانشمندان هستند.

وی افزود: وقتی ما مسیحیان خودمان را به تحقیق درباره سنت اسلامی همانند سنت خودمان ملزم می‌دانیم این نشان می‌دهد که تا چه اندازه درباره درک مسلمانان و سنت‌هایشان جدی هستیم. مطالعه و تحصیل هرگز نباید صرفا یک ورزش فکری انتزاعی باشد. دانش من و عشق به خداوند است که با دانش من و عشق به همسایه درهم تنیده است.  وقتی درباره فرهنگ اسلامی مطالعه می‌کنم با علمای اسلامی آشنا می‌شوم که رسیدن به دانش برایشان هدف عالی‌ بوده و امیدوارم که آنان با مسیحیانی که اهداف مشابهی دارند برخورد داشته باشند.

ادبیات اسلامی در آمریکا دلسرد کننده است

پیتر دزودزیک یکی از دانش پژوهان آمریکایی این موسسه نیز می‌گوید: بسیاری از رفرنس‌های فرهنگی و کشیشی برای اسلام در آمریکای امروز «دلسرد کننده» هستند. شاید تصور شود که پس از 11 سپتامبر سطح بالاتری از ادبیات مذهبی و دانش اسلامی پذیرفته شده توسط اکثریت مسلمانان در این کشور  وجود داشته باشد اما چنین نیست.

وی با محکوم سازی حکم اجرای دولت آمریکا در منع ورود مسلمانان به این کشور افزود: در دنیای جهانی شما باید به دنبال مطالعه مذهب‌ها و سنت‌های دیگر باشید. شما نمی‌توانید حضور آنان را نادیده بگیرید و سعی در ترویج و توسعه یک الهیات بدون توجه به دیگر مذاهب باشید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha