پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
رئیس انجمن اصول فقه حوزه درنشست خبری

حوزه/ عضو هیئت مدیره انجمن اصول فقه حوزه، از برگزاری پیش کنگره آیت الله العظمی بروجردی ۱۹ اسفند ماه جاری در قم خبر داد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین حسینی گرگانی پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران که به مناسبت تشریح برنامه های پیش کنگره آیت الله العظمی بروجردی در انجمن اصول فقه حوزه برگزار شد، گفت: مرحوم آیت الله العظمی بروجردی، ویژگی های فراوانی داشتند که از جمله آنها می توان به تیزهوشی و استثنایی در صدور فتوا و اتخاذ مواضع سیاسی و اجتماعی اشاره کرد.

وی افزود: ایشان تحول گسترده ای در امر تحقیق و مرجعیت و زعامت حوزه های علمیه به وجود آوردند؛ مرحوم آیت الله العظمی بروجردی، سبکی را در تحقیقات علمی و درس و بحث فقه و اصول از خود به یادگار گذاشتند که در گذشته کمتر اتفاق افتاده بود.

این استاد حوزه عنوان کرد: حوزه های علمیه شیعه تا قرن هشتم در مباحث علمی نظرات فقهای شیعه و اهل سنت را باهم مقارنه می کردند؛ برای مدتی این امر مسکوت ماند، ولی مرحوم آیت الله العظمی بروجردی این امر را احیا کردند و تحولی در سبک استنباط و اجتهاد ایجاد کردند و فقه مقارنه و اصول را پایه گذاری نمودند.

عضو هیئت مدیره انجمن اصول حوزه گفت: تفکر عمیق آیت الله العظمی بروجردی در فقه اصول تطبیقی سبب شد که ایشان مجمع تقریب یا دارالتقریب زمان خود را تاسیس کنند و به حدی با قدرت برخورد کردند که در الازهر مصر، کرسی فقه جعفری به رسمیت شناخته شد و ایشان در همانجا نمایندگانی داشتند و نمایندگان ایشان به فعالیت می پرداختند.

وی اظهارکرد: ایشان کتاب های متعددی دارند که از جمله آنها می توان به حاشیه کفایه اشاره کرد که متاسفانه این حاشیه ناپدید شد؛ نوشته های ایشان در رجال و فقه ثبت شده؛ برخی از مباحث علمی ایشان که در حوزه تدریس شده است به خوبی منقح نشده و تقریرات درس ایشان هنوز به شکل کامل منتشر نگردیده است.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی گرگانی بیان کرد: برخی از نظرات ایشان از جمله ارث زوجه کاربرد بسیاری در عصر حاضر دارد که باید روی این مباحث به خوبی کار شود.

این استاد حوزه در پایان خاطرنشان کرد:  پیش کنگره نکوداشت آیتالله العظمی بروجردی روزپنجشنبه 19 اسفندماه در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) قم  برگزار میشود، آیت الله العظمی سبحانی، آیت الله محسن اراکی و آیت الله علوی بروجردی سخنران این کنگره هستند و اصل آن نیز در دو سال آینده برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha