جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله علوی  بروجردی در دیدار دانشجویان  دانشگاه هانوفر آلمان

حوزه/ دین آمده تا خون بی گناه به زمین ریخته نشود اگر کسی از دین و باورهای مردم سوء استفاده می کند برخلاف دین است امیدواریم همه ادیان به حقوق انسانی احترام بگذارند و درکنار هم به صورت مسمالت آمیز زندگی کنند.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری «حوزه» آیت الله علوی بروجردی  پیش از ظهر امروز در دیدار دانشجویان دانشگاه هانوفر آلمان  که درکتابخانه مسجد اعظم قم برگزارشد به جایگاه دین و نقش روحانیت در جامعه اسلامی و نظام جمهور اسلامی اشاره کرد و گفت: دین در میان مردم ایران، جایگاه تشریفاتی نداشته، بلکه در باورها و اعتقادات مردم این مرزبوم در طول تاریخ اسلام و حتی قبل آن وجود داشته است، مهمترین دلیل آن زندگی مردم براساس ارزش های دینی است.

وی عنوان کرد: سلاطین ایران هم تظاهر به دین داری می کردند و هدف آنها این بودکه بتوانند از دین به نفع سیاست و پیشبرد اهداف خود بهره ببرند، چون باور داشتند که مردم ایران باور عمیق به دین دارند.

استاد حوزه افزود:  اعتقادات در میان مردم ایران قوی است، یعنی زندگی مادی و دوری از معنویت، هیچ گاه جاذبه در بین مردم این سرزمین نداشته است.

آیت الله علوی بروجردی گفت: مسئله دیگر شیعه است، مذهب تشیع در ایران از جایگاه خاصی برخوردار است و با سایر مذاهب دیگر فرق می کند؛ مردم ارتباط مستقیم با روحانی شیعه دارند؛ روحانی شیعه غیر از روحانی سایرمذاهب دیگر است و این ریشه در اعتقادات شیعیان دارد؛ در اعتقاد شیعیان غیر از نبوت و رسالت، امامت نیز از جایگاه با اهمیتی قرار دارد یعنی امامت، ارتباط آسمانی و خدایی است که بعد پیامبر(ص) محفوظ است و تاکنون به وسیله امام زمان(ع) یعنی مهدی موعود حفظ شده است.

وی با بیان اینکه در باورهای شیعیان مرجعیت شیعه، نماینده و نائب عام امام مهدی(ع) است، افزود: مردم بر این باورند که لازم است از زمان غیبت حضرت ولی عصر(عج)، از مجتهد جامع الشرائط یا همان نائب عام پیروی کنند و دستورات دین را بگیرند، یعنی آنچه در زندگی بکار می گیرند، لازم است منطبق با فتوای آن نائب عام باشد.

استاد حوزه افزود: این معنا ارتباط پیوسته و گسترده و عمیق بین مردم و مرجعیت شیعه برقرار می کند که در جای خود بسیار قابل توجه است؛ در طول تاریخ ایران قدرت و ارتباط مرجعیت شیعه با مردم خارج از جریان سیاست و حکومت ها بوده و هیچ حکومتی نتوانسته دراین مسیر خلل ایجادکند و همواره حوزه علمیه و علما  به صورت مستقل در جامعه عمل کرده است.

نوه مرحوم آیت الله العظمی بروجرودی عنوان کرد: نمونه تاریخی فتوای  حرام بودن تنباکو به وسیله مرجعیت شیعه مرحوم میرزای شیراز است. درآن زمان ایرانیان تنباکو مصرف می  کردند و با این فتوا آحاد مردم حتی درباریان همه به مرجعیت شیعه اقتدا و پیروی کردند و قلیان ها را شکستند؛ این نمونه ازقدرت و جایگاه روحانیت در شیعه است.

وی گفت: اگر جایگاه روحانیت را بخواهیم، بررسی کنیم، مهمترین  جایگاه آن در میان مردم شیعه است و اساس شکل گیری انقلاب نیز ریشه در همین باورها  و اعتقادات مردم ایران به روحانیت دارد.

آیت الله علوی بروجردی افزود:  بعضی هاتصور می کنند که نفوذ مرجعیت مربوط به زمان خاصی قبل از انقلاب بوده بلکه باید گفت این نفوذ از زمانهای بسیار گذشته بوده  و تاکنون هم  ادامه داشته است.

 این استاد حوزه عنوان کرد: بامقایسه کوچک بین انقلاب ایران و سایر انقلابهای دنیا، به این واقعیت می توان رسید که روحانیت شیعه چه جایگاه با عظمتی در جامعه و نظام اسلامی ایران دارد و همین جایگاه باعث تدوام انقلاب و اقتدار کشور و نظام جمهوری اسلامی شده است.

سکوت سازمان ملل از حمله شیمیایی به مردم ایران

وی گفت: در حال حاضر نظام حکومت اسلامی بر اساس اعتقادات و باورهای و مبانی دینی استوار و اداره می شود؛ نمونه دیگر این اقتدار و جایگاه، جنگ تحمیلی ایران است؛ سند های مالی زیادی از کشورهای بیگانه و منطقه در حمایت از عراق وجود دارد که به این کشور درجنگ با ایران کمک می کردند؛ در آن زمان همه کشورها برعلیه ایران وارد میدان شدند و به عراق کمک های اطلاعاتی و لجستیکی می کردند و هرگز کمک  های آنهاد درسازمان ملل محکوم  نشد.

 وی افزود: بارها بر علیه مردم مظلوم ایران سلاح های کشتار جمعی بکار گرفته شد ولی دنیا آن روز فقط مشاهده گر بود، اما اعتقادات و باروهای دینی مردم ایران بودکه انقلاب و نظام را تا اینجا پیش برد و این مردم نشان دادند با تکیه بر خدای متعال می توانند همه کار را انجام دهند.

 آیت الله علوی بروجردی با بیان اینکه مرجعیت شیعه و حوزه های علمیه مستقل از سیاست وحکومت ها و در حال ادامه حیات و حرکت می باشند،  افزود: این ارتباط پیوسته از زمان های گذشته وجود داشته و روز به روز درحال قوی تر شدن است.

 دشمن به دنبال تخریب جایگاه مرجعیت شیعه

این استاد حوزه با بیان اینکه دین داری در ایران با دین داری در مسیحیت وکلیسا متفاوت است و دلیل آن نفوذ مرجعیت از دوران گذشته در بین مردم ایران است، گفت: نظام های که به دنبال مقابله با نظام ایران می باشند هدف آنها از بین بردن این جایگاه عظیم حوزه است و همه برنامه را تا کنون برای از بین این پایگاه بکار گرفته اند.

وی گفت: نگاه به دین در ایران با سایر مناطق به صورت ویژه و حتی موضوع  خاصی برای پژوهش است؛ حادثه عاشورا نمونه از این باور دینی در بین مردم این سرزمین می باشد که تبدیل به ولی فرهنگ دینی  شده اسـت.

زمینه سازی حکومت حضرت مهدی(ع) تلاش پایدار می خواهد

وی با بیان اینکه اعتقاد شیعه این است  که حضرت مهدی (ع) زنده است وروزی ظهور خواهد آمد گفت: درآئیین مسحیت هم مباحث  زنده بودن انبیاء دیگر مانند حضرت خضر آمده است، اما اینکه چه موقع ظهور خواهند کرد مسئله اعتقادی است و  تحت عنوان مکتب انتظارضروری است مورد بررسی قرار گیرد

این استاد حوزه عنوان کرد: مکتب انتظار این است اگر همه انسانها بتوانند به صورت مسالمت آمیز در کنار هم زندگی کنند وعدالت برقرارشود در آن زمان آن حضرت خواهد بود، هدف تاسیس سازمان ملل هم برای حفظ برقرار کردن عدالت دردنیا و استفاده حقوق یکسان بود.ولی تا کنون اجرایی نشد.

وی گفت: لازم است برای زمینه سازی حکومت حضرت مهدی(ع) تلاش پایدار صورت گیرد و این زمینه سازی به معنای جنگیدن نیست، بلکه تبیین کردن و روشنگری برای ظهور حکومت واحد جهانی تحت لوای حضرت مهدی(ع) است.

نوه مرحوم آیت الله العظمی بروجردی گفت: مسیحیت معتقد است، حضرت مسیح روزی برخواهد گشت این نشان می دهد همه ادیان دربحث ظهور اعتقاد واحد دارند.

اسلام با هرگونه خشونت مخالف است

وی بابیان اینکه درشیعه فِرق متعدد است گفت:  مجموعه زیدی ها و شش امامی جز خانواده شیعه است، منظور از شیعه 12 امامی از باب  اصولی است که پیروان زیادی دارد.

آیت الله علوی بروجردی گفت: ادیان برای این آمده  تا فضایل اخلاقی را ارتقاء دهند، دین آمده تا ارزش های را حیات دوباره بخشد، دین شمشیر و عامل خشونت نیست؛ خشونت از نظر اسلام در هر شکلی محکوم است.

این استاد حوزه افزود: دین آمده تا خون بی گناه به زمین ریخته نشود  و اگر کسی  از دین و باورهای مردم سوء استفاده می کند این برخلاف دین است و امیدواریم همه ادیان به حقوق انسانی احترام بگذارند و درکنار هم به صورت مساملت آمیز زندگی کنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha