پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله العظمی جوادی آملی

حوزه/ حضرت آیت الله جوادی آملی گفتند: در بیان اهل بیت(علیهم السلام) آمده اگر کسی یک درخت تشنه ای را سیراب کند، همانند این است که مومن تشنه ای را سیراب کرده است؛ این فضیلت، نشان می دهد وظیفه ما، حفظ محیط زیست و ترویج درختکاری و جلوگیری از آسیب رسیدن به درختان است.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حضرت آیت الله جوادی آملی، همزمان با روز درختکاری، طی مراسمی با حضور مسئولین اداره محیط زیست استان قم، یک اصله نهال زیتون را غرس نمودند.

معظم له در این مراسم در سخنانی اظهار داشتند: اسلام اهمیت فراوانی به فضا و محیط زندگی، و مساله آب و هوا، مبذول داشته است و اینها را نعمت الهی و حق مسلم جامعه معرفی و تلقی کرده است.

ایشان ادامه دادند: در بیان اهل بیت (علیهم السلام) آمده اگر کسی یک درخت تشنه ای را سیراب کند، همانند این است که مومن تشنه ای  را سیراب کرده؛ این فضیلت، نشان می دهد که وظیفه ما،حفظ محیط زیست و ترویج درختکاری و  جلوگیری از آسیب رسیدن به درختان است.

حضرت آیت الله جوادی آملی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آیات نورانی قرآن کریم ابراز داشتند: خدای سبحان به ما فرمود وقتی شما درختی را می کارید یا در مزرعه کشاورزی می کنید، باید توجه داشته باشید که کار بشر «حرث» است و نه «زرع»؛ یعنی بشر وقتی این دانه ها را از انبار به مزرعه می برد و زیر خاک پنهان می کند در واقع یک جمادی را از جایی به جای دیگر منتقل می کند، اما آنکه زارع است یعنی مرده را جان می دهد و زنده می کند، تنها خداست.

ایشان تصریح داشتند:  خداوند می فرماید شما وقتی این بذر مرده را که جماد است به دل خاک سپردید، آنگاه ما آن را حیات می دهیم؛ لذا انسان، بذر افشانی و حرث می کند، اما آنکه حیات می دهد و زارع است، خداوند است.

معظم له خاطرنشان کردند: به ما دستور دادند اگر خواستید بذری را به دل خاک بنشانید، مقداری از آن بذر را در دست بگیرید و این آیات را بخوانید که «أفَرَأَيْتُمْ مَا تَحْرُثُونَ* أَأَنْتُمْ تَزْرَعُونَهُ أَمْ نَحْنُ الزَّارِعُونَ» (آيا آنچه را كشت مى ‏كنيد ملاحظه كرده‏ ايد *آيا شما آن را [بى‏ يارى ما] زراعت مى ‏كنيد يا ماييم كه زراعت مى ‏كنيم ) تا به امید خدا این بذر شکوفا گردد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha