شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
چهارشنبه سوری

حوزه/ دلسوزان جامعه، ائمه جمعه و جماعت، مبلغین، والدین، مربیان و معلمان آموزش و پرورش، نیروی انتظامی و رسانه، آسیب های مخرب چهارشنبه سوری و بازی کردن با مواد انفجاری مانند ترقه را به جوانان، دانش آموزان و نوجوانان توصیه و تاکیدکنند.

حجت الاسلام حقجو در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، به موضوع چهارشنبه سوری آخر سال و آسیب های پیش رو اشاره کرد و گفت: دشمنان در طول تاریخ برای منحرف کردن جامعه اسلامی از حق و حقیقت، از برنامه های مختلف بهره بردند، و یکی از آن برنامه ها، مراسم چهارشنبه سوری در آستانه ورود به سال جدید است.

این کارشناس امور تربیتی افزود: در گذشته مرسوم بوده که مردم آتشی از هیزم درست می کردند و با انجام حرکاتی به دوری آن شادی می کردند، هم اکنون این حرکت گذشتگان تبدیل به سنت و ارثی برای جامعه و نسل امروزی شده و به یادگار مانده است.

 این کارشناس مسائل مذهبی با بیان اینکه چهارشنبه سوری میراث اشتباهی از گذشتگان است و دلیل عقلی، روائی و دینی برای این عمل وجود ندارد و حتی خلاف قانون است و جرائمی برای آن در نظر گرفته شده، ابراز داشت: اسلام و دین، تکریم و احترام به آتش را جایز نمی داند و حتی ترویج آن را از امور انحرافی و خرافاتی نیز قلمداد می کند.

وی اظهار داشت: اساسا جای این سؤال باقی است؛ چرا بعضی افراد به دنبال مسائلی می روند که نه دین عمل به  آن را جایز دانسته  و نه دلیل عقلی و روایتی برای آن است.

حجت الاسلام و المسلمین حقجو گفت: متأسفانه شنیدن حتی نام کلمه«چهارشنبه» سوری فشار روانی، وحشت و اضطراب را به خانواده ها وارد می کند و این مسئله زمانی بحرانی تر می شود که فرزند خانواده ای، در روز چهارشنبه آخر سال دچار آسیب های جسمی در اثر بازی با ترقه و آتش شود.

این مشاور امور خانواده افزود: اگر چه جلوی این حوادث را نمی توان گرفت؛ ولی با برنامه ریزی بهتر و  ایجاد بستر و فضای مناسب در خارج شهر می توان خسارت های ناشی از این مسئله را کم و به مرور زمان از بین برد.

این کارشناس امور تربیتی عنوان کرد: لازم است دلسوزان جامعه، ائمه جمعه و جماعت، مبلغین، والدین، مربیان و معلمان آموزش و پرورش، نیروی انتظامی و رسانه، آسیب های مخرب چهارشنبه سوری و بازی کردن با مواد انفجاری مانند ترقه را به جوانان، دانش آموزان و نوجوانان توصیه و تاکیدکنند تا شاهد اتفاقاتی که برای جامعه و خانواده ها  ایجاد می شود و دارای آثار مخرب معنوی و روانی نیز است، گرفته شود.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha