شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
کشتار مسلمانان میانمار

حوزه/ کارشناس میانماری گفت: از آنجا که در کشور ما مسلمانان فعال هستند، گروهی از بودایی های متعصب می خواهند تمام امکانات اقتصادی دست آنها باشد و نقش اقتصادی و اجتماعی مسلمانان کمرنگ شود...

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، ورود اسلام به میانمار به قرن اول هجری و ورود تجار عرب به این کشور بازمی‌گردد. اما از زمان کودتای نظامی "نی‌وین" در سال 1962، مسلمانان از مناصب حکومتی و نظامی طرد شدند.مسلمانان روهینگا عمدتا در غرب میانمار و در شمال ایالت راخین متمرکز هستند. دولت میانمار از 1962 هیچ‌گاه این اقلیت را به رسمیت نشناخته و آن‌ها را مهاجران غیرقانونی نامیده‌است.

عقیل عباس کارشناس میانماری با اشاره به آخرین وضعیت مسلمانان روهینگا در کشورش در گفت و گو با سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه به بیان شرایط زندگی مسلمانان و مردم میانمار پرداخت.

عقیل عباس کارشناس میانماری با اشاره به وضعیت مسلمان های روهینگا در میانمار گفت: درگیری ها، قتل و کشتارهای فجیع از سوی کسانی که خواهان حکومت نظامی و استبدادی در میانمار هستند و حکومت دموکراسی را قبول ندارند ادامه دارد و این اقدامات وحشیانه را با بهانه های مختلف انجام می دهند.

وی ادامه داد: مسلمانان روهینگا بیش از صد سال است که از بنگلادش آمده و ساکن میانمار شده اند و در واقع کسانی که پیش از این حکومت نظامی و دیکتاتوری در میانمار داشتند، در حال حاضر می خواهند مسلمانان روهینگا تبعید شوند و آنها را میانماری نمی دانند.

  بودایی های متعصب خواهان اخراج مسلمانان از میانمار هستند

 عقیل عباس اظهار داشت: حاکمان نظامی سابق از این درگیری ها و کشتارها حمایت می کنند و ریشه این جنایات حسادت و جهالت است .از آنجا که در کشور ما مسلمانان فعال هستند گروهی از بودایی های متعصب پشت این قضیه اقدام می کنند و می خواهند تمام امکانات اقتصادی دست آنها باشد و نقش اقتصادی مسلمانان کمرنگ شود.

 

میانمار

  سوء استفاده کشورهای خارجی از شرایط میانمار

کارشناس میانماری اظهار کرد: ما مشکلات دیگری نیز داریم؛ چراکه خود نظام و حکومت ما مشکل دارد و عقلانی عمل نمی کند این درحالی است که ما از لحاظ منابع و معادن غنی هستیم و کشاورزی پر رونقی داریم. البته کشور ما به لحاظ منابع اقتصادی کمبودی ندارد، اما دولت نمی تواند از آن بهره بگیرد  از این رو کشورهای دیگر همچون  چین وارد کشور ما می شود و سود بسیاری می برند، اما سهم کشور ما به دلیل نبود تکنولوژی و توانایی صنعتی ناچیز است.

وی تصریح کردند: حاکمان نظامی فقط به دست آوردن پول را اقتصاد می دانند و از بهره وری و پیشرفت علمی به دلیل  کم سوادی و افکار ضعیفشان بی بهره هستند. از سوی دیگر نظامی ها مردم را اذیت می کنند مثلا در زمینه آموزشی برای آموزش بچه ها در مدرسه سنگ اندازی کرده و بهانه های زیادی درست می کنند و آنها را وادار به پرداخت شهریه می کنند و ظلم زیادی به مردم می کنند به طوری که مردم با سختی زیادی زندگی می گذرانند . خدا را شکر کشور ما به لحاظ منابع و معادن غنی است و مردم  می توانند زیبا زندگی کنند، اما حاکمان نظامی نمی گذارند مردم معیشت آسانی داشته باشند.

   کشتار مسلمانان روهینگا نتیجه ترس از قدرت اسلام است

کارشناس میانماری ادامه داد: ظلم و ستم علیه مسلمانان روهینگا حدود سه یا چهار سال  است که در میانمار ادامه دارد و اصل آن مربوط به یک راهب بودایی معروف به نام ویراتو است وی که راهب با سواد و مطلعی بوده  در کتاب مقدس می خواند که دین اسلام یک روز بر همه ادیان غلبه پیدا می کند و بر جهان مسلط می شود. بنابراین آنها به دنبال این بودند که مسلمانان را محدود و ضعیف نگه دارند و معتقد بوند باید اقوامشان راحفظ کنند تا مسوول اداره جامعه بمانند.

وی با اشاره به شرایط نامناسب زندگی مسلمانان میانمار گفت: در کشور ما دختران مسلمان را از مدرسه اخراج می کنند و کسی حق ندارند با آنها ازدواج کند.

عقیل عباس با اشاره به جمعیت و تراکم مذاهب در میانمار گفت: تعداد جمعیت کشور میانمار حدود  58 میلیون نفر است که از این تعداد 8 میلیون مسلمان هستند و بقیه از مذاهب دیگر همچون مسیحی و بودایی و ادیان دیگر هستند که البته تعداد بودایی ها بیش از ادیان دیگر است.

وی با بیان اینکه نسل کشی مسلمانان در میانمار تاکنون کم سابقه بوده افزود: تجاوزات اخیر چهارساله نظامی های مستبد و بودایی های متعصب حد و مرزی ندارد و مسلمانان به سختی زندگی می کنند.

وی گفت: در حکومت فعلی میانمار که دموکراسی است قرار است برخی از کشورها برای سرمایه گذاری وارد کشور شوند، اما حاکمان نظامی مستبد قبلی به دنبال فرصتی برای تحقق خواسته های خود و ادامه حکومتی نظامی هستند.

ضرورت ارتقای فکری و فرهنگی مردم میانمار

کارشناس میانماری با اشاره به راه حلی برای پیشرفت میانمار و برون رفت از فجایع فعلی گفت: ما مشکلات بزرگی داریم و بایستی برنامه ریزی دقیقی داشته باشیم و حزب تشکیل دهیم و مردم نیز باید به لحاظ فکری و فرهنگی ارتقا پیدا کنند و از سوی دیگر قدرت نظامی داشته باشیم، چون مردم ما مسلح نیستند و توسط افراطیون به قتل می رسند. ما نیاز به شخصیت های بزرگ داریم تا توانمند شویم و بتوانیم از خود دفاع کنیم .

وی با اشاره به شرایط  امنیتی در کشور میانمار گفت: نا امنی در نزدیکی مرز بنگلادش و میانمار وجود دارد و شرایط خطرناکی در این منطقه حاکم است.

عقیل عباس در پایان گفت: سابقه حکومت دموکراسی در میانمار به 7 سال می رسد از این رو حاکمان گذشته میانمار که مستبد و نظامی بودند همواره به دنبال تضعیف اقتصادی و فرهنگی مسلمان ها بوده و هستند اما با توجه به شرایط فعلی کشور بسیاری از جوان ها برای ادامه تحصیل و پیشرفت کشورشان به خارج از کشور مسافرت می کنند و در طلب علم کوشا و فعال هستند.

گفت و گو از وجیهه سادات حسینی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha