پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه گفت: همین طور که امروز جامعه اسلامی نیازمند عرصه ها و ابواب جدید فقهی است، علم اصول نیز باید بتواند هم در ابواب جدید فقهی پایه ریزی شود و رشد داشته باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، آیت الله علیرضا اعرافی در دیدار اعضای هیئت مدیره انجمن علم اصول فقه حوزه اظهارداشت: معتقدم علم اصول ما تورم ندارد، چرا که اصول ما برگرفته از مفاخر فکری و میراث عظیم حوزه های ما است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه افزود: وقتی در دانشگاه حضور پیدا می کنم، با مباحثی مواجه می شوم وقتی اگر اصول ما پیاده شود درخششی ارزشمند از خود نشان می دهد و این مساله در دنیا هم اینگونه است.

امام جمعه قم ادامه داد: تحقیقات و تعمیقات را در هیچ جایی از اصول نباید کم گذاشت، باید آن رشته تحقیق و تعمیق حوزوی در مباحث مختلف اصول جاری باشد و حتی بعضی قسمت هایی که شاید برخی تصور کنند هیچ اثر و کاربردی ندارد وقتی مورد توجه و تحول قرار می گیرد، حس می کنیم که چقدر حرف برای گفتن دارد، لذا می بایست این تحقیقات و تعمیقات را در همه جنبه های علم اصول فقه به جریان انداخت و از آن به عنوان میراث ارزشمند صیانت کرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه در بخش دیگری از سخنانش به مسائل تطبیقی در علم اصول اشاره کرد و افزود: در علم اصول مسائل تطبیقی و کاربردی در سطوح آغازین طلاب، سطوح میانی و سطوح عالی واقعا لازم است، البته کارهای خوبی انجام شده است ولی کم است، زنده شدن اصول در فقه خیلی ارزشمند و جان دوباره ای را تحقق بخشیده است، زنده سازی اصول در فضای فقهی و مخصوصا مباحث جدید خیلی مهم است که باید بیش از پیش نسبت به آن توجه شود.

آیت الله اعرافی اظهارداشت: ما  در حوزه ایم ضمن اینکه پاینبد به سنت ها هستیم ولی در عین حال نیز باید ذهنمان بر روی افکار بیرونی هم باز باشدکه اگر دیدیم مطلبی درست است از آن استفاده کنیم و اگر دیدیم غلط است خیلی راحت و منطقی و علمی علت غلط بودن آن را بیان کنیم.

وی گفت: من به عنوان یک طلبه در حوزه تعلیم و تربیت، فلسفه تحلیل زبانی و روانشناسی زبان و هرمنو تیک فعالیت می کنم تاکنون موفق به تالیف  20 جلد کتاب مرتبط با مسائل تربیتی بشده ام و شما به عنوان انجمن اصول فقه باید در این عرصه 100 ها کتاب را تالیف و منتشر کرده باشید.

مدیر حوزه علمیه تصریح کرد: انجمن اصول، باید پیشگام مباحث مرتبط با اصول باشد بطوریکه امروز با مسائل جدیدی روبرو هستیم و علم اصول می تواند در این حوزه ها به خوبی وارد شود، همانطور که اگر یک نکته هر کجای جهان باشد و در اجتهاد ما موثر است از آن استفاده می کنیم و اگر غلط است به آن پاسخ خواهیم داد، لذا هم اکنون در مباحث تطبیقی 7 – 8 قلم علم جدید وجود دارد که علم اصول ربط بین خود و آنها را پیدا کرده و مورد توجه قرار دهد.

عضو شورای عالی حوزه به اصول و فقه مقارن اشاره کردو گفت: بنده 20 سال مستقیم و30 سال به صورت غیر مستقیم با فضای بین المللی و ملل مختلف آشنایی داشته و دارم ، امروز حوزه ما حرف بسیاری برای گفتن دارد ما در عرصه بین المللی هم به مباحث تطبیقی نیاز داریم هم به مباحث مقارن با مذاهب دیگر اسلامی، واقعا حوزه ما باید سرشار از کتب اصولی که دیدگاه های مذاهب را مورد بحث و بررسی قرارداده است، باشد.

آیت الله اعرافی افزود: امروز عرصه های جدید فقهی موجب شده است که ابواب فقهی جدیدی را پایه ریزی باید کرد بطوریکه امروز می توان 10 تا 20 کتاب جدید فقهی توسط بزرگانمان نوشت و ابواب مختلف را پایه ریزی کرد، همانطور در علم اصول ، ما باید بتوانیم ابواب مختلف را پایه ریزی کنیم و به نوعی از مباحث مستحدثه بیرون بیاییم چرا که وقتی آن ابواب و فضاها را پیاده سازی کنیم اصول خودش را نشان می دهد.

وی بیان داشت: ما باید وسایل الشیعه را بسط دهیم و ابواب جدیدی را پیاده کنیم ، منظم کردن مستندات روایی و ظهور اصول ما در ابعاد مختلف که بدون تردید موجب درخشش خواهدشد، نگاه و توجه ویژه ای شود.

انتهای پیام   313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha