جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام والمسلمین سالاری مکی-مدیر حوزه خراسان شمالی

مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی با اشاره به آثار و برکات فرهنگ انتظار در جامعه اسلامی گفت: ادبیات انتظار، ادبیات مبارزه و جهاد اکبر است.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از خراسان شمالی، حجت‌الاسلام‌ حجت سالاری مکی، صبح امروز در مراسم یادواره شهدا در جمع طلاب مدرسه علمیه آیت‌الله حکیم شیروان اظهار داشت: اگر ما به روایاتی که در زمینهٔ انتظار و مقام و منزلت منتظران بیان شده است نگاهی گذرا داشته باشیم به این نکته پی می‌بریم که ادبیاتی که در این زمینه به‌ کار رفته، ادبیات حماسه و مبارزه است.

وی افزود: امام سجاد (ع) دراین‌باره می‌فرمایند: «مَن ثَبَتَ علی وَلایتنا فی غَیبتِ قائمنا أعطاهُ اللهُ أجرَ ألفَ شهیدٍ مثلِ شهداء بدرٍ و أحدٍ؛» یعنی «هر کس بر دوستی ما در دوران غیبت قائم ما ثابت و استوار بماند خداوند پاداش هزار شهید از شهیدان بدر واحد را به او ارزانی می‌دارد».

دبیر شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی ادامه داد: امام صادق (ع) نیز در این خصوص می‌فرمایند: «هرکس از شما بمیرد درحالی‌که منتظر این امر باشد همانند کسی است که با حضرت قائم(عج) در خیمه‌اش بوده است، نه مانند کسی است که در خدمت حضرت شمشیر بزند و نه همانند کسی است که در پیشگاه رسول خدا شهید شده باشد».

حجت الاسلام سالاری مکی تصریح کرد: باید ویژگی یک منتظر را داشته باشیم و منتظر امام زمان (عج) باشیم در زمان غیبت امام زمان به کسی منتظر می‌گویند که منتظر شهادت باشد، خدایا شهدا، مردم و مستضعفان جهان همه در انتظار موعود هستند.

مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: یکی از زیباترین سبک‌هایی که در زندگی شهدا جریان داشت این بود که آنان به‌شدت از شهرت و منیت و مطرح کردن خودشان پرهیز می‌کردند حتی فرماندهان جنگ، طوری رفتار می‌کردند که خیلی‌ها نمی‌دانستند آن‌ها فرمانده هستند.

وی با اشاره به شیوه زندگی و اخلاقی شهدا، افزود: شهید اسماعیل دقایقی که فرمانده لشکر بدر بود معمولاً شب‌ها به چادر رزمنده‌ها می‌رفت و چادرها را نظافت می‌کرد، وی آن‌قدر خاکی و بی‌ادعا بود که یکی از بچه‌های رزمنده به او گفته بود: چرا نیامدی چادر ما را تمیز کنی و شهید هم در جواب گفته بود؛ چشم امشب می‌آیم، این‌قدر شهدای ما خاکی و بی‌ادعا بودند که ما نیز باید از آن‌ها درس بگیریم.

حجت‌الاسلام‌ سالاری مکی خاطرنشان کرد: با مطالعه منش و رفتار شهید ابراهیم ملکوتی که فرمانده تیپ امام سجاد (ع ) در زمان جنگ تحمیلی بود، پی به خاکی و بی‌ریایی و بی آلایشی این شهیدان می برید؛ چرا که این شهید در مورد خودش و کارهایش خیلی کم حرف می‌زد و وقتی که از صداوسیما برای مصاحبه ای از او دعوت شده بود، جواب رد می‌دهند و این طور می گوید که «کار برای خدا گفتن ندارد».

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha