جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام حسین بستان/ جامعه شناسی جنسیت

حوزه/ کتاب جامعه شناسی جنسیت با رویکردی اسلامی ، اثر حجت الاسلام حسین بستان درگروه علمی علوم اجتماعی درهجدهمین همایش کتاب سال حوزه به عنوان اثر شایسته تقدیر شناخته شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» جامعه شناسی جنسیت، شاخه ای از جامعه شناسی است که تمایزهاى اجتماعى میان زن و مرد را بررسی و چرایی و چگونگی شکل گیری این تمایزها و پیامدهای اجتماعی آنها را تبیین می کند. با توجه به کاستی های محتوایی متون جامعه شناسی جنسیت، این کتاب در قالب متنی آموزشی نگارش یافت.

هدف از تدوین این اثر، نشان دادن ظرفیت متون دینی برای تبیین های علّی و کارکردی منطبق بر آموزه های اسلامی در زمینه جامعه شناسی جنسیت بوده است.

مباحث این کتاب در سیزده فصل تنظیم شده که فصل نخست آن، مروری بر مهم ترین نظریه های جامعه شناسی جنسیت است. فصل دوم، پاره ای مبانی پارادایمی شامل مبانی معرفت شناختی، انسان شناختی و ارزش شناختی را بررسی کرده که شالودة دیگر مباحث کتاب بوده و در فهم بهتر آنها دخیل است. در فصل سوم، چند نظریة اصلی در باب جامعه پذیری جنسیتی مرور و ارزیابی شده است. در فصل چهارم، از چند ارزش جنسی اساسی در فرهنگ اسلامی شامل عفّت، غیرت، تفکیک جنسی و حجاب سخن به میان آمده است. فصل های دیگر کتاب، هر کدام به یکی از نهادهای اجتماعی و جایگاه جنسیت در آن اختصاص دارد. این نهادها عبارت اند از: ازدواج، خانواده، دین )جنبه های نهادی دین(، آموزش و پرورش، اقتصاد، سیاست، قانون، سلامت، فراغت و تفریح، ارتباط رسانه ای و جنگ.

در هر یک از مباحث این کتاب، کوشش شده است ضمن بیان مسئله یا مسائل اصلی و اشاره ای گذرا به ابعاد هنجاری آن و پس از مروری برتبیین های علّی و کارکردی مطرح در ادبیات جامعه شناسی جنسیت، تبیین هایی با رویکرد اسلامی ساخته و امکان مقایسة رویکرد اسلامی با رویکردهای رقیب تا حدودی فراهم شود.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha