چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ |۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 17, 2024
حجت الاسلام پژمانفر

حوزه/ رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، مسئولیت ایجاد گفتمان دینی و انقلابی را بر عهده حوزه‌های علمیه دانست و گفت: تمدن نوین اسلامی با حرف و شعار تحقق نمی یابد و باید خود را در عرصه‌های اقتصادی، فرهنگی، بین‌المللی و ... نشان دهد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین نصرالله پژمانفر، صبح امروز در نشست بصیرتی در جمع طلاب مدرسه علمیه امام خمینی (ره) بجنورد اظهار داشت: امروز  عَلَم تمدن سازی اسلامی برافراشته شده  و مسئولیت ایجاد گفتمان دینی و انقلابی بر عهده حوزه‌های علمیه است.

وی افزود: حوزه های علمیه باید در عرصه تئوری سازی و تولید محتوا مطابق با مبانی دینی، وارد شوند و مقام معظم رهبری هم در فرمایشاتشان فرمودند این بار را باید حوزه‌های علمیه بدوش بکشند و کمک کنند تا این امر محقق شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مسئولیت امروز حوزه‌های علمیه این است که در حوزه سؤالات و مطالبات مردم در مدل‌های مختلف و در عرصه‌های نیازمندی‌هایشان بتوانند محتوای مطابق با این موضوع را تولید کنند، چرا که این وظیفه ماست و نمی‌توانیم از کنار این قضیه به‌راحتی عبور کنیم و احساس مسئولیت نکنیم.

وی با بیان اینکه امروز ما در مسیر تمدن سازی براساس گفتمان دینی هستیم و در عرصه‌های مختلف باید نقش‌آفرینی داشته باشیم، اظهار داشت: تمدن نوین اسلامی باید خود را در عرصه‌های اقتصادی، فرهنگی، بین‌المللی و ... نشان دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین پژمانفر با اشاره به این که ما  اقتصاد مبتنی بر ربا را قبول نداریم و باید برای اقتصاد بشر مدلی ارائه بدهیم، تصریح کرد: ما مدل اقتصادی که کشورها را به سه دسته تقسیم کرده‌اند، قبول نداریم، بنابراین باید مدلی برای آن پیشنهاد بدهیم و فقط این نباشد که حرف بزنیم. اگر مسئله‌ای را قبول نداریم باید برای آن مدل طراحی کنیم، مثلاً اگر مبانی علوم اجتماعی را که با نگاه انسان تک‌بعدی است را قبول نداریم، باید نگاهی را ارائه دهیم که جامع باشد. 

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید از این فرصت طلایی و بی‌بدیلی که برای حوزه‌های علمیه فراهم‌شده است، بهترین بهره و استفاده را ببریم، چراکه مشخص نیست که این فرصت به همین صورت پایدار باقی بماند .

وی اضافه کرد: بعد غیرمادی انسان نیاز به مسائلی دارد که باید به‌نوعی به آن پاسخ داده شود، چرا که در نظامات موجود، انسان با مشکلاتی مواجه است، مثلاً زمانی فرقه‌ها و نحله‌هایی شکل گرفت و هرکدام به یک زاویه توجه داشتند، با اینکه برای حل مشکلات انسان‌ها طراحی‌شده بودند، اما نه‌تنها انسان‌ها را از مشکلات بیرون نیاورد، بلکه زندگی انسان را با چالش‌هایی مواجه کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین پژمانفر خاطرنشان کرد: گفتمان انقلاب اسلامی در این شرایط بسیار پیچیده، یک حرف نو و تازه‌ای در جامعه مطرح کرد و امروز هم شاهدیم که این گفتمان به‌شدت درحال‌توسعه است و تلاش دارد به ابعاد مختلف نیازهای انسان در عرصه های فردی و اجتماعی بپردازد .

انتهای پیام/

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha