جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام والمسلمین رضا اسکندری

حوزه/ فردی که دارای روحیه انقلابی است، به دنبال راحتی نمی گردد؛ بلکه خود را به زحمت می اندازد تا به دیگران ستم نشود و زندگی آسوده و راحتی داشته باشند.

 به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین رضا اسکندری در گفتگویی  درباره لزوم ایجاد و تثبیت روحیه انقلابی و ایستادگی در برابر دشمنان در جامعه به خصوص حوزه های علمیه گفت : روحیه انقلابی، روحیه مبارزه با ظلم است که موجب می شود انسان اجازه ندهد مورد ظلم واقع شود و از سوی دیگر، در برابر مظلوم واقع شدن مؤمنان، مسلمانان و حتی انسان ها بی تفاوت نباشد.

وی افزود: آمریکا، انگلیس، اسرائیل و عربستان سعودی از جمله کشورهای ستمگری هستند که روحیه انقلابی، اجازه سکوت در قبال عملکرد آنها را نمی دهد.

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه های علمیه خواهران  افزود: فردی که دارای روحیه انقلابی است، به دنبال راحتی نمی گردد؛  بلکه خود را به زحمت می اندازد تا به دیگران ستم نشود و زندگی آسوده و راحتی داشته باشند. شخص انقلابی به دنبال سعادت بشر است. بزرگترین مصداق روحیه انقلابی، امام حسین(ع) است که در راه مبارزه با ستم، حتی خانواده خود را نیز فدا نمودند تا بشریت مورد ظلم مادی و معنوی قرار نگیرد.

حجت الاسلام والمسلمین اسکندری در ادامه در خصوص تأثیر فرهنگ قرآنی اظهار داشت: ایمان به خدا و باورهای دینی، رمز موفقیت از نگاه قرآن است و عمل صالح، مهم ترین رکن در موفقیت در زندگی از دیدگاه قرآن می باشد. تقوا میزان رشد و تعالی در سایه ایمان و عمل صالح است؛ چراکه تقوا در همه عرصه های زندگی فرد تاثیرگذار می باشد.

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه های علمیه خواهران بیان داشت: شناخت باورهای دینی مقدمه رسیدن به ایمان، راسخ است، هر اندازه معرفت و علم کسب شود، باید با تلاش و کوشش به همان اندازه عمل شود. از نکته های دیگری که قرآن توصیه می کند، داشتن روحیه حلم، صبر و استقامت و از سویی زمان شناسی است. وی پیرامون عملکرد معاونت فرهنگی تبلیغی حوزه های علمیه خواهران در زمینه توسعه فرهنگ قرآنی بین طلاب حوزه های علمیه خواهران، اظهار داشت: معاونت فرهنگی تبلیغی حوزه های علمیه خواهران درصدد پایه گذاری نظام تربیتی – اخلاقی طلاب است تا طلاب با توجه به شاخصه‌های ایمانی ساحت های، زندگی فردی و اجتماعی خود را تشکیل دهند؛ بر همین اساس نیز نظام فرهنگی تبلیغی حوزه های علمیه خواهران را در چارچوب شاخصه های قرآنی دنبال می‌کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین اسکندری اظهار داشت: هر اندازه فرهنگ ناب قرآنی در خانواده‌ها نهادینه شود، در جامعه نیز اثرگذار خواهد بود. خداوند در قرآن کریم می فرماید: «من عمل صالحا من ذکر او انثی و هو مومن فلنحیینه حیاة طیبه» اگر زنان و مردان به عمل صالح مشغول باشند  در حالی مؤمن باشند خداوند زندگی آنها را پاک و طیب قرار می دهد. در این صورت، نابرابری ها، ظلم ها و ستم ها در حیات بشری محو شده و عدالت حقیقی در سایه عمل به قرآن کریم برقرار می‌گردد.

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران در پاسخ به این سوال که قرآن چگونه می تواند پاسخگوی همه نیازهای بشر باشد گفت: قرآن، کتابی است که از طرف خالق هستی بر پیامبر اکرم(ص) نازل شده و کلام پروردگاری است که عالم به همه امور است؛ کامل ترین برنامه سعادت بشر در آن است  و آموزه های عمیقی که قرآن برای زندگی مادی و معنوی انسان‌ها بیان فرموده، توان پاسخ به همه نیازهای بشری را دارد.

وی در تعریف سبک زندگی طلبگی گفت: سبک زندگی طلبگی، به معنای زندگی مومنانه و مبتنی بر تقوا و توجه به علم و معرفت است. طلبه باید از نظر اندوخته‌های علمی، توانایی پاسخگویی به نیاز‌های جامعه را داشته باشد. طلبه باید وظایف عبادی، سیاسی و اجتماعی خود را به نحو احسن انجام دهد؛ زیرا بهترین الگوی رفتار، دستورات دینی است. از ویژگی های دیگر زندگی طلبگی این است که طلبه باید در ارتباط  با مسائل اجتماعی، عکس العمل مناسب داشته و بی¬تفاوت نباشد.

حجت الاسلام والمسلمین اسکندری خاطرنشان ساخت: از نظر سنی، جوانان از تاثیر‌پذیری زیادی برخوردارند،  امام صادق(ع) می فرمایند: «مَن قرا القرآن و هو شاب مومن، اختلط القرآن بلحمه و دمه؛ جوان مؤمنی که قرآن بخواند، قرآن با گوشت و خون او آمیخته می شود.» این آمیخته شدن به معنای این است که ایمان در وجود او رسوخ نموده و به دنبال گناه نمی‌رود. در این حدیث دو نکته مهم وجود دارد. نکته اول، توجه به تقویت پایه‌های ایمانی جوانان است؛ چراکه قید جوان با کلمه مؤمن آورده شده است.  نکته دیگر، آشنا نمودن جوان با مفاهیم قرآنی و مأنوس شدن با آن است.

وی افزود: نکته اساسی در تعامل با قشر جوان جامعه، حفظ کرامت و شخصیت جوان است. باید در تبلیغ آموزه‌های دینی هویت جوان را لحاظ نماییم؛ زیرا که جوان دارای روحی پرتلاطم و روانی پر انرژی است؛ لذا باید به این موضوع توجه نمود و با کرامت با او برخورد کرد. یکی دیگر از مسائل مهم در ارتباط با جوان این است که نسبت به او  دلسوزی یک طرفه نشود. باید برای او میدان عرضه‌ای باز نمود تا پایه‌های شخصیتی‌اش رشد یابد.

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه¬های علمیه خواهران درباره وظیفه والدین در قبال تربیت فرزندان قرآنی اظهار داشت: از وظایف اولیه والدین این است که خانواده و فرزندان خود را با قرآن و آموزه‌های قرآنی آشنا نمایند تا خانواده‌ای بر اساس آموزه های قرآن تشکیل شود، بنابراین والدین باید زمینه حضور فرزندان خود را در فضاهای قرآنی و مذهبی فراهم کنند.

وی افزود: علم آموزی و تربیت در کودک به گونه‌ای اثرگذار است که گفته شده:«العلم فی الصغر کالنقش علی الحجر؛  یادگیری در کودکی مانند نقاشی و اثر گذاشتن بر روی سنگ است»؛ لذا در زمانی که هنوز شخصیت کودک شکل نگرفته، والدین وظیفه دارند تا فرزندان خود را با تلاوت و آموزه¬های قرآنی آشنا نموده و زمینه حضور کودک را در فضاهای قرآنی فراهم نمایند.

حجت‌الاسلام والمسلمین اسکندری، در خصوص چگونگی رشد و تعمیق باورهای اخلاقی در حوزه‌های علمیه خواهران، گفت: مهم‌ترین موضوع در این زمینه، توجه به تریبت اخلاقی طلاب است، زیرا تهذیب نفس، موجب رشد و تعالی انسان می‌شود.

وی افزود: اگر شخصی دچار غفلت و بی توجهی شود، دیگر نمی‌توان او را به حرکت به سمت ارزش‌های اخلاقی سوق داد. لذا در وهله اول باید احساس نیاز به رشد و تعالی در نهاد انسان ایجاد شود.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha