پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
دکتر بنیانیان

حوزه/ رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به نقش حوزه‌های علمیه در تحقق اقتصاد مقاومتی گفت: نقش حوزه‌های علمیه در تحقق اقتصاد مقاومتی مهم و بی بدیل است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از خراسان شمالی، حسن بنیانیان، پیش از ظهر امروز در نشست هم‌اندیشی «اثربخشی فرهنگی در تحقق اقتصاد مقاومتی»، در محل سالن اجتماعات حوزه علمیه خراسان شمالی اظهار داشت: حوزه‌های علمیه با تبیین سبک زندگی دینی و اسلامی و ارشاد و کمک و سوق دادن مردم به پرهیز از اسراف می‌توانند نقش مؤثری در تحقق اقتصاد مقاومتی داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه تحقق اقتصاد مقاومتی نیازمند وحدت و انسجام همه بخش‌های کشور است، افزود: حوزه و روحانیت همواره در عرصه تبلیغ با همه توان و ظرفیت خود در جهت تحقق رهنمودهای رهبر فرزانه انقلاب تلاش کرده است.

بنیانیان، مهم‌ترین رسالت حوزه‌های علمیه را تبلیغ اصول و ارزش‌های اسلامی و تبیین فرامین و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در جامعه خواند و گفت: به‌یقین اقدام و عمل در اقتصاد اسلامی به دلیل ضرورت آن در جامعه از اصول و ارزش‌ها در سال جاری است که پرداختن و تبلیغ آن برای حوزه‌های علمیه یک تکلیف است.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه روحانیت در منابر و خطابه‌های خود به حتم دغدغه‌های رهبری فرزانه انقلاب در حوزه اقتصاد مقاومتی را تبیین می‌کنند، اظهار داشت: روحانیت به‌عنوان مرجع دینی در جامعه، نقش بسیار مهمی در تبلیغ و تبیین سیاست‌های اسلامی در بحث اقتصاد مقاومتی در جامعه خواهد داشت.

وی با تأکید بر اینکه نقش طلاب و روحانیان در تحقق اقتصاد مقاومتی غیرقابل‌ انکار است، گفت: طلاب و روحانیان می‌توانند با ترویج آموزه های دینی و اسلامی در بحث اقتصاد در جامعه و طریقه مصرف صحیح از امکانات، فرهنگ اقتصاد مقاومتی را برای مردم تبیین کنند.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه آموزه‌های دینی به پیشرفت جامعه اسلامی معنا می‌بخشد و در بلندمدت به‌سوی برپایی تمدن نوین اسلامی پیش می‌برد، تصریح کرد: فرهنگ، جهت دهنده به تصمیمات کلان کشور است و یکی از پیچیده‌ترین موضوعات در نظام خلقت و جامعه به شمار می‌رود .

وی افزود: تقویت باورها، پیشرفت مادی و توزیع رفاه، توزیع عادلانه، ارتقاء اخلاق و احیای احکام الهی از مؤلفه‌های اصلی ارتقای فرهنگ در نظام جمهوری اسلامی است . 

بنیانیان توجه به ملاحظات سیاسی، اقتصادی، زیست‌محیطی و امنیتی بر اساس آموزه‌های دین مبین اسلام را لازمه تصمیم‌گیری دانست و اظهار داشت: رعایت این موارد می‌تواند زمینه‌ساز پیشرفت جامعه اسلامی و برپایی تمدن نوین شود . 

وی همچنین با تأکید بر داشتن پیوست فرهنگی در همه امور سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری در این حوزه، لوازم ایجاد نظام پیوست نگاری فرهنگی در ساختار اجرایی را قانون‌نویسی، گفتمان سازی، نیروسازی، تشکل سازی، تولید ادبیات و الگوسازی نام برد . 

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: در پیوست نگاری فرهنگی نیازمند چهار گروه صاحب‌نظر مدرس، مدیر تیم، ناظر صاحب‌نظر از سوی کارفرما برای هدایت و ارزیابی و کارشناس فرهنگی عضو تیم مطالعاتی هستیم . 

وی با تاکید بر اندیشه‌های اسلامی و دینی در جامعه از سوی علما و روحانیون گفت: ترویج اندیشه‌های اسلامی و انسانی علاوه بر توسعه اقتصادی، ابعاد فرهنگی، سیاسی و محیط‌زیست را نیز بهبود می‌بخشد.

بنیانیان با بیان اینکه تبیین مبانی اسلام و احکام دین در همه امور ازجمله امور اقتصادی یکی دیگر از مأموریت‌ها و وظایف حوزه‌های علمیه است، اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی که مورد تأکید رهبر انقلاب است، امر اقتصاد اسلامی است، تبیین اقتصاد اسلامی کار کارشناسان دین است تا از قرآن، مبنای آن را استخراج کنند.

وی با بیان اینکه فرهنگ و ارزش‌های دینی و فرهنگی روح و معنای حقیقی یک ملت است و همه‌چیز در تأثیر از فرهنگ بروز و ظهور می‌کند، خاطرنشان کرد: وقتی می‌گوییم می‌خواهیم جامعه اسلامی بسازیم یعنی باید همه‌چیز تحت تأثیر اسلام باشد و این وظیفه بر دوش روحانیون و حوزه‌های علمیه است.

انتهای پیام/

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha