جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
فضای مجازی

حوزه/ محقق و پژوهشگر عرصه ارتباطات بر لزوم آموزش طلاب جوان مستعد در زمینه روش های تحقیق و ارایه مباحث و ابواب فقه و اخلاق فضای مجازی تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حجتالاسلام حسین علی رحمتی امروز در پیش همایش کنگره بینالمللی «اخلاق درعلوم و فناوری»در دانشگاه مفید با اشاره به مفهوم اخلاق فناوری اطلاعات با اشاره به تحقیقات انجام شده در عرصه اخلاق فناوری اطلاعات گفت: از جمله مزایای فعالیت های انجام شده می توان به غنی سازی ادبیات موضوع، افزایش دانش جامعه در خصوص فناوری اطلاعات و اخلاق این حوزه و بسترسازی پژوهشهای بعدی اشاره کرد.

وی  با ذکر این مطلب که این عرصه با کاستی ها و چالش های متعددی همراه است، گفت: عدم تناسب میزان پژوهش با سطح نفوذ فناوری اطلاعات(فاوا) در جامعه، عدم تناسب حوزه نفوذ اینترنت در سالهای اخیر در ایران به خصوص گرایش استفاده 30 میلیونی تلگرام، کاستی بیش از حد کتب مرتبط به اخلاق فناوری اطلاعات و تعداد کم پایاننامهها در این زمینه و همچنین فقدان یک نقشه راه مشخص و غفلت ازموضوعات دارای اولویت از جمله مشکلات این عرصه است.

استاد دانشگاه  با ذکر این مطلب که تا کنون تنها 30 موضوع از 300 موضوع در حوزه اخلاق فناوری اطلاعات پژوهش شده است، عنوان کرد: از جمله مشکلات دیگر این تحقیقات کم توجهی به نگرش دینی و بهره گیری از آموزه های اخلاقی اسلام است؛ آسیب دیگر، کمبود کارهای عمیق و تحلیل و بررسی جدی متمرکز و عمیق اخلاقی و فلسفی می باشد.

حجتالاسلام رحمتی غلبه ترجمه بر تالیف را از دیگر آسیبهای این عرصه دانست و گفت: نباید به طور کلی از ترجمه بگذریم و به همین میزانی که ترجمه انجام میشود باید تالیف نیز صورت گیرد.

سخنران این نشست اظهارکرد: اخلاق فناوری اطلاعات در راستای اخلاق کاربردی است که در این زمینه باید راهکارهای مناسب با شرایط دینی اخلاقی و فرهنگی و اجتماعی جامعه ایران ارایه شود.

وی گفت: آسیب دیگر در این زمینه، عدم تعریف ثمره تحقیقات به زبان مورد فهم و اقبال جامعه با استفاده از ادبیات هنر و رسانه‏ ها از جمله خود فضای مجازی است؛ فقدان نشریات تخصصی در زمینه اخلاق فناوری اطلاعات از دیگر مشکلات است.

استاد دانشگاه بیان کرد: سوال دیگر این است که چرا این کاستیها در پژوهشهای اخلاقی فناوری اطلاعات وجود دارد گفت:  از جمله آنها میتوان به ضعف ارتباط مراکز علمی پژوهشی با جامعه هدف در حوزه فاوا و عدم توجه لازم به اخلاق کاربردی، فقدان منابع علمی با زبان فارسی و ناآگاهی دانشجویان از روش بررسی اخلاقی موضوعات نوپیدا و همچنین کمبود آگاهی با انگیزه در اساتید و مدیران نهادهای علمی برای جهت دهی پروژهها به سمت اخلاق فناوری اطلاعات اشاره کرد.

وی گفت: طلابی که علاقه مند به فعالیت در زمینه اخلاقیات جدید از جمله کامنت گذاری و لایک گذاری و .... هستند ولی روش را نمیدانند بیش از همه به مشکل بر میخورند، زیرا باید به آنها روش تحقیق در این عرصهها را آموزش داد.

این محقق گفت: ایجاد بانک اطلاعات جامع در این زمینه، اولویت دادن مراکز پژوهشی کشور به موضوع اخلاق فناوری اطلاعات، ارتباط نهادهای پژوهشی با نهادهای سیاستگذاری در حوزه فضای مجازی و جهت دهی طرح‏های پژوهشی و پایان نامهها به این سو و راه اندازی گرایشهای دکتری و ارشد در زمینه اخلاق فضای مجازی از بایستههایی است که به حل این مشکلات کمک میکند.

حجتالاسلام رحمتی در پایان بیان کرد: طلاب و دانشجویان باید ارتباط علمی خاصی با مراکز علمی و بینالمللی داشته باشند و از پژوهشهای آنها به خوبی مطلع باشند که بتوانند زمینههای کار جدی را فراهم کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha