پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ مراسم نکوداشت مقام علمی آیت الله واعظ زاده خراسانی(ره) - حجت الاسلام و السملمین سیدابراهیم رئیسی

حوزه/تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به سیره اهل بیت(ع) در موضوع اتحاد مسلمانان و با بیان این که مسئله تقریب یک شعار نیست بلکه رویکردی راهبردی است، گفت: تشیع انگلیسی و سنی آمریکایی، هر دو برای امت اسلامی مخرب و آسیب زا است و نباید به آنها اجازه داد، خط تفرقه را در بین امت اسلامی نشر دهند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت الاسلام و السملمین سیدابراهیم رئیسی، عصر امروز در نکوداشت مقام علمی آیت الله واعظ زاده خراسانی(ره) موسس مجمع تقریب مذاهب اسلامی که در محل سالن همایش شهید موستا شیخ الاسلام دانشگاه مذاهب اسلامی تهران برگزار شد، با گرامیداشت مقام علمی آن عالم فقید، اظهار داشت: او فقیدی صمدانی بود که هم از علم صائب و هم از عمل صالح بهره مند بود.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری افزود: آیت الله واعظ زاده خراسانی(ره)، تمام عمر شریف خود را در آموختن، قلم زدن، و تلاش برای حفظ وحدت  و انجسام امت واحده صرف نمود.

تولیت حرم آستان قدس رضوی، با بیان این که حق این است برای اینکه موضوع با اهمیتی همچون وحدت در جامعه اسلامی به عنوان ضرورت و راهبرد استراتژیک مطرح باشد، از علما و بزرگان این عرصه یاد شود، گفت: آیت الله واعظ زاده خراسانی(ره)، از جمله این بزرگان هستند، و امیدواریم صاحب نظران  بتوانند با اتکاء به سابقه محکم و درخشان دانشگاه مذاهب و با استفاده از تجارت علمای مذاهب اسلامی، آینده خوب و امید بخش را برای امت اسلام رقم بزنیم.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به معنای لغوی امت، گفت: امت از واژگان قرآنی است که ریشه لغوی آن به معنای وحدت و هدف است و این مسئله وحدت اولین عنصر مهم در جوامع اسلامی است.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی افزود: دومین عنصر مهم در امت اسلامی، عنصر پویایی و حرکت است و از این رو امت حق ندارد ایستا و در جا بزند، بلکه همواره باید پویایی خود را حفظ کند و این پویا بودن را جزء عناصر اصلی تلقی کند.

وی در ادامه سخنانش سومین عنصر مهم ادر جامعه اسلامی را نقش هدایتگر امام و رهبری دانست و عنوان داشت: این نقش هدایتگر بزرگان است که توانسته امت واحده جهان اسلام را به اجتهاد فراخوانده و انسجام و یکپارچگی آنها را حفظ کند.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به حفظ وحدت در مبانی اسلامی تاکید کرد: اعتقاد و باور به خدا و خاتمیت نبی اکرم(ص)، اعتقاد به آیات نورانی قرآن کریم و فرستادگان و رسولان برای مردم، جزء مبانی اصلی امت و مذاهب اسلامی است؛  در این میان ممکن است هر مذهبی روشی برای خود داشته باشد، ولی آنچه مهم است اتفاق نظر بر روی اصل مبانی دینی است و هر آنچه جوامع اسلامی را به اهداف مشترک نزدیک می کند، باید آنها را تقویت کرد.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، پرهیز از تفرقه را یکی دیگر از مهترین وظایف علمای اسلام برشمرد و افزود: مقابله با دشمن مشترک باعث می شود، از پرداختن به نقاط اختلاف افکن پرهیز شده و همه در کنار هم و برای یک هدف مشترک یعنی اتحاد جهان اسلام و حفظ مبانی اصیل اسلامی تلاش کند؛ که البته نقش آیت الله واعظ زاده خراسانی(ره) در این راستا بسیار مهم و تاثیر گذار بود.

وی تأکید کرد: در مسئله تقریب، باید گفت و گو ، مذاکره، بیان و تبیین فقه مقارن، برپایی کرس های نظریه پردازی، بیان و تبیین فقه تمدن ساز و نظایر اینها که مرحوم شیخ شلتوت و آیت الله واعظ زاده خراسانی پیگیر آنها بودند و در جلسات و نشست های علمای جهان اسلام مطرح و پیگیری می نمودند، همچنان ادامه یافته، زیرا نباید اهداف مهم شریعت را با مسائل اختلافی که قاتل تقریب هست به فراموشی سپاریم.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی با اشاره به سیره ائمه(ع) در حفظ وحدت امت اسلام، گفت: در سیره همه ائمه(ع) این مسئله یعنی حفظ وحدت اسلامی به عنوان یک راهبرد وجود داشت و از این رو مسئله تقریب یک شعار نیست، بلکه رویکردی راهبردی است.

وی افزود: باید بدانیم آنچه امت اسلامی را تهدید می کند ایجاد اختلاف و تفرقه از طرف مستکبرین است و همانطور که حفظ وحدت برای امت اسلام یک راهبرد است، ایجاد تفرقه نیز بین امت واحده اسلامی راهبرد اصلی جریان استکباری است و متاسفانه جریان استکباری موفق شده با ایجاد گروه های تکفیری و تروریستی بذر اختلاف و تفرقه را در بین برخی کشورهای اسلامی بکارند؛ و از این جهت ضربات سنگینی را به کشورهای اسلامی  و مردم متسضعف مسلمان وارد کرده اند.

تولیت آستان قدس رضوی، دعوت به عدالت و توحید را از مسلمات دین اسلام برشمرد، و با بیان این که دعوت بشریت امری است که جزء سیاست های راهبردی امام، رهبری و نظام اسلامی است، گفت: در واقع دعوت به عدالت و توحید و ضدیت با ظلم و جریان استکبار، از مبانی اصلی نظام اسلامی است.

وی افزود: تشیع انگلیسی و تسنن آمریکایی، هر دو برای امت اسلامی مخرب و آسیب زا هستند و نباید به آنها اجازه داد، خط تفرقه را در بین امت اسلامی نشر دهند؛ این مهم، تنها با وحدت و انسجام علمای مذاهب اسلامی و کشورهای اسلامی محقق می شود.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی در پایان با اشاره به دلیل مخالفت های برخی کشورهای اسلامی با فعالیت مجمع تقریب اسلامی، گفت: دلیل مخالفت ها این است که اندیشه و تفکر تقریبی در جهان اسلام، جا افتاده و جواب داده است و علمای بسیاری برای به نتیجه رسیدن این وحدت زحمت کشیده اند؛ امیدوارم شما دانشجویان دانشگاه مذاهب نیز، ادامه دهنده این راه روشن و بسیار مهم باشید.

42/313

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha