پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
خواهران

حوزه/ افراد باید آن قدر به فکر کمال باشند که دام های زمینی آنها را به خود مشغول نسازد، مثلاً کسانی که در مسیر علم هستند و به درس و بحث می پردازند، فرصت ندارند که به کارهای بیهوده بپردازند.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام علیرضا شجاعت، ظهر امروز در نشست اخلاقی با عنوان دستورالعمل های اخلاقی برای سیر الهی با حضور کادر و طلاب در مدرسه علمیه اهل البیت (ع) ملک شهر برگزار شد، با اشاره به دستورالعمل های اخلاقی علامه حسن زاده آملی، گفت: اگر کسی این دستورالعمل ها اخلاقی را انجام دهد؛ نفسش بهره مند می شود.

استاد حوزه، مراقبت را بر دو نوع اخلاقی و عرفانی دانست و درباره مراقبت اخلاقی گفت: در ابتدای صبح که خداوند به فرد حیات جدیدی عنایت کرده با خود شرط بگذارد که از اجرای اوامر الهی کوتاهی نکند.  در شب  نیز  محاسبه کند که آیا بر شرط خود باقی بوده یا نه؟ اگر بوده خدا را شکر کند و اگر نبوده استغفار و توبه داشته باشد و برای خود جریمه مالی یا عبادی در نظر بگیرد تا نفس از حالت سرپیچی کردن خارج شود.

وی بیان کرد: مراقبت اخلاقی یعنی مواظبت انسان از اعضا و جوارح برای به مقصد رسیدن؛ انسان باید از  دنیا فاصله بگیرد تا به کمال برسد، اگر کسی هنوز گرفتار غیبت، تهمت و ... است، به خاطر این بوده که راه را درست نرفته است.

وی افزود: افراد باید آن قدر به فکر کمال باشند که دام های زمینی آنها را به خود مشغول نسازد، مثلاً کسانی که در مسیر علم هستند و به درس و بحث می پردازند، فرصت  ندارند که به کارهای بیهوده بپردازند.

حجت الاسلام شجاعت ادامه داد: مراقبت عرفانی از مراقبت اخلاقی سنگین تر و کارآمدتر است، بنابراین مراقبت عرفانی انسان را سریع تر احیا می کند و از دنیا جدا می کند. در این نوع  مراقبت گفته می شود عالم محضر خداست و این یعنی توحید صمدی، نه توحید عددی که گفته می شود، خدا یکی است.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha