جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حضرت آیت الله مکارم شیرازی

حوزه/ حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفتند: بسیاری از مستشرقین که با زبان علمی وارد می شوند مأمور و مزدور به ایجاد شبهه هستند و دانشنامه نامه علوم قرآنی می تواند به این شبهات پاسخ دهد.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، حضرت آیت الله مکارم شیرازی عصر امروز در مراسم رونمایی از دانشنامه علوم قرآنی که در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) قم برگزار شد در سخنانی اظهار داشتند:امروز  هجمه ها برای تخریب قرآن از هر زمان دیگری بیشتر شده است.

ایشان ادامه دادند:  دشمنان اسلام را مانع راه استفاده های نامشروع خود می بینند، همچنین افراد هوس بازی که می خواهند بی قید و بند آزاد باشند هجمه به قرآن را انجام می دهند.

این مرجع تقلید افزودند: بسیاری از مستشرقین که با زبان علمی وارد می شوند مأمور و مزدور به ایجاد شبهه هستند و دانشنامه نامه علوم قرآنی می تواند به این شبهات پاسخ دهد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی بیان داشتند: برخی از فرق اسلامی می گویند که شیعه با قرآن سروکار ندارد؛ اما وقتی این دانشنامه ارائه شود می بینند که سروکار شیعیان از آن ها بالاتر بوده و وصله ناجور آن ها از بین می رود.

ایشان با بیان اینکه امروز دشمن در همه عرصه ها فعال و بیدار نشسته است، اظهارداشت: امروز دنیا تشنه پذیرش است، پذیرش یک مکتب معنوی در سطح بالا، این سطح از مکتب را  قرآن مستقیم به آن اشاره نکرده است و لذا تدوین این دانشنامه ارائه دهنده این مکتب عظیم و معنوی می باشد.

این مفسر قرآن کریم ادامه دادند: دشمن نشسته تا از کوچکترین غفلتی بهره برداری کند لذا باید کیفیت را در مسائل پژوهشی و تحقیقاتی بالا برد و کیفیت را فدای کمیّت نکرد، بهره گیری از اسناد و  مدارک غنای ویژه ای به تالیفات و آثار می دهد .

حضرت آیت الله مکارم شیرازی افزودند: آنچه امروز نگاه مخاطبان را به خود معطوف می سازد، عرضه خوب کالا و خدمات است، لذا باید مطلب را خوب عرضه کرد، چینش نباید به گونه ای باشد که خسته آور به شمار رود بلکه باید بعد از هر دو سه صفحه یک تیتر یا سو تیتر متفاوتی ارائه شود، انتخاب فصول و جداسازی مهم بوده و امروزه به عرضه خوب بسیار اهمیت داده می شود؛ شبهات ذکر شده در اثر نباید دامن زده شود، شبهه تخریب کننده است و شبهه را باید حداقلی و برای فهم باید ذکر کرد و نباید پرورش داده شود.

معظم له با بیان اینکه مطالب باید کوتاه و مفید ارائه شوند، تصریح کردند: باید همانطور که قدما گفته اند از ایجاز مخل و اطناب ممل پرهیز شود، مطالب نباید خسته کننده، مبهم و ناقص ارائه شوند.

ایشان خاطرنشان کردند: اگر در جایی ملاحظه کردید فردی نسبت به قرآن، اهل بیت(ع)، علما اهانت و توهینی کرده است، شما باید در مقابل با ادبیاتی محترمانه پاسخ زشتی او را بدهید، گاهاً برای من نامه هایی می فرستند که کلمات اهانت آمیز در آن است اما ما جواب می دهیم که " بنا نداریم به کلمات اهانت آمیز پاسخ دهیم ولی این بار پاسخ شما را می دهیم و سعی کنید در نامه های بعد از ادبیات محترمانه ای بهره ببرید". در اثر باید از ادبیات محترمانه استفاده کرد، گرچه طرف  مقابل حرف های زشتی نسبت به قرآن و مسلمین زده اما ما نباید تحت تأثیر قرار گرفته و از ادبیات نادرست استفاده کنیم.

این مرجع تقلید  در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در چهار آیه 174 سوره نسا، 15 سوره مائده، 157  سوره اعراف و 87  سوره تغابن قرآن تشبیه به نور شده است، افزودند: تشبیه وجه شبهی دارد، اول این است که نور مایه هدایت بوده و تا نور نباشد انسان به مقصد نمی رسد، قرآن مجید مایه هدایت انسان ها برای رسیدن به اوج سعادت و خوش بختی است؛ نور پرورش دهنده همه موجودات زنده است و اگر نور آفتاب نباشد موجود زنده ای در کره زمین نخواهد بود، نور قرآن  هم احیاگر است و انسان را به سوی حیات می کشاند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی ادامه دادند: نور قرآن نسیم های حیات بخشی به انسانیت هدیه و از خفقان جهل جلوگیری می کند؛ نور مایه اجتماع است و قرآن کریم هم مایه وحدت و اتحاد به شمار می رود و به وسیله این کتاب الهی بود که پیامبر توانست همه را گرد مشعل اسلام جمع کند، ظاهرا منظور از حبل الله در آیه، قرآن مجید است؛ باران رحمت الهی در عالم ماده از پرتو نور آفتاب است، قرآن مجید هم باران رحمت الهی است که بر دل ها می بارد.

ایشان بیان داشتند: یکی دیگر از آثار نور آفتاب کشتن انواع میکروب ها است و قرآن مجید میکروب های فساد اخلاق، گمراهی، حسد و موارد دیگر را از بین می برد؛ نور از موانع بسیاری عبور می کند و قرآن نیز از موانع گوناگون عبور می کند همانگونه که در صدر اسلام پیامبر موانع را پشت سر گذاشت و حکومت الهی را در جزیرة العرب و مناطق دیگر ایجاد کرد؛ قرآن مجید ترکیب عجیبی دارد که شامل امر، نهی، بشارت، انذار و تاریخ گذشتگان می شود.

این مرجع تقلید گفتند: به اندازه که خود را در معرض  تابش نور قرآن قرار دهیم از برکات آن بهره مند خواهیم شد، کار دانشنامه قرآن به چند دلیل در این زمان ضرورت دارد، دنیا آماده پذیرش مکتب معنوی در سطح بالا است که جز در قرآن وجود ندارد، قرآن پاسخی برای عطش روزافزون مردم دنیا است، دانشمند آمریکایی گفته بود که زمانی مردم این کشور صبح با اذان بیدار می شوند، پاسخگویی به این نیاز جهان سیار مهم است.
انتهای پیام   313/17

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha