چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
تصاویر/ رونمایی از دانشنامه علوم قرآن _ حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت پور در

حوزه/ معاون علمی دانشنامه علوم قرآن پژوهشکده دانشنامه نگاری پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: با توجه به اینکه دانشنامه قرآن کریم در چند فاز طراحی شده است در فاز نخست علاوه بر ۳۵ مدخل علمی به ۲۹ هدف نزول قرآن کریم پرداخته ایم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت پور در آیین رونمایی از دانشنامه علوم قرآن در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) قم اظهارداشت: با توجه به موضوعات و دسته بندی های مختلف علوم قرآنی توانستیم در گام نخست دو جلد قرآن شناسی با ۳۵ مدخل را از هم اکنون در اختیار محققان قرار دهیم.

رئیس مرکز مطالعات قرآن پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، افزود: خدا را شاکریم که امروز توانستیم در پژوهشگاه دانشنامه نگاری اثری را ارائه کنیم که بیش از ۴۰۰ فاضل حوزوی در تدوین و طراحی آن نقش آفرینی کردند.

وی افزود: آنچه تاکنون وجود داشته ۹۵ کتاب به زبان های عربی و فارسی با عنوان دانشنامه به دست ما رسیده است که همه نگارنده های آن اهل سنت بوده و خارج از مرزهای ایران تدوین شده اند. امروز به برکت همت و تلاش حوزویان و دانشگاهیان توانستیم مجموعه دانشنامه علوم قرآن را در فاز اول به اتمام برسانیم.

معاون علمی دانشنامه علوم قرآن گفت: روز اولی که تصمیم بر نگارش این دانشنامه گرفته شد بنا را بر این قرار دادیم که بدون نظر شرق شناسان و علمای قرآن پژوه دست به نگارش و تدوین این دانشنامه نبریم مگر آنکه همه زوایای آن را مورد پژوهش و تحقیق قرار دهیم تا بتوانیم اثری را ارائه کنیم که پاسخگوی همه سوالات و ابهامات باشد.

وی ادامه داد: فاز اول این دانشنامه، دو جلد کتاب قرآن شناسی و دارای مدخل های مختلفی از جمله کلیات است که پیرامون قرآن، سیر تطور مسائل قرآنی، بررسی مباحث مختلف پیرامون قرآن طراحی شده است.

حجت الاسلام و المسلمین بهجت پور ادامه داد: بخش دیگر مسأله نزول قرآن می باشد که در آن انواع نزول، واسطه ها، سوره های مکی و مدنی، تاریخ گذاری قرآن و نگاه اسلامی به ترتیب نزول را مورد بحث و بررسی قرار داده ایم.

وی افزود: جمع آوری قرآن و تدوین آن، ترسیم نگاه و روش شرق شناسان و پاسخگویی به آنها، استفاده از ۱۸ مصحف صحابی، بررسی و توجه به رسم الخط قرآن و جمع آوری هر گونه اطلاعات ارزشمند این دو جلد را به سرانجام رساند تا در حدود زیادی پاسخگوی مباحث باشد.

رئیس مرکز مطالعات قرآن پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به مطلب دیگری افزود: بحث تلاوت و قرائت قرآن سه مدخل را به خود اختصاص داده است که از نظر فقه و آداب، روایات رسیده پیرامون قرائت صحیح، قرائت متقن و ویژگی های یک قرائت خوب مورد اشاره قرار گرفته است.

حجت الاسلام و المسلمین بهجت پور به بحث اسماء و صفات قرآن به عنوان مدخل دیگر اشاره کرد و گفت: ما در این مدخل در خصوص ۲۹ هدف قرآن بحث و پژوهش کرده ایم و مسائل را عالمانه در اختیار مخاطبان قرار داده ایم.

وی تصریح کرد: بحث در خصوص اعجاز قرآن و همچنین جاودانگی و جهانی بودن آن و تکیه بر رویکرد شیعی از دیگر ویژگی های این دو جلد کتاب فاز اول دانشنامه علوم قرآن می باشد.

انتهای پیام   313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha