پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
تصاویر/ رونمایی از دانشنامه علوم قرآن _ استاد علی اکبر رشاد

حوزه/ رئیس پژوهشگاه اندیشه و فرهنگ اسلامی گفت: انگیزه اول تدوین این دانشنامه آن بود که مطلع شدیم، در هلند دایره المعارفی قرآنی نوشته شده و وقتی فهرست پدیدآورندگان را دیدیم متوجه شدیم همه این فهرست غیرمسلمانان هستند و تنها دو مسلمان است که از غیرمسلمان ها بدتر بودند از جمله محمد آرگون می باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، استاد علی اکبر رشاد شامگاه چهارشنبه در آیین رونمایی از فاز نخست دانشنامه قرآن کریم در مدرسه علمیه امام کاظم (ع) قم  اظهارداشت: به زودی ۴۰ جلد دانشنامه علوم قرآنی با وجود هزار مدخل اصلی و مدخلی ساختارمند را به جامعه علمی داخل و خارج از کشور ارائه خواهیم نمود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد:  ما در این دانشنامه مدخل هایی ساختارمند و سازمان مند با موضوعات کلان را تدوین نموده و سعی در ارائه موضوعی، معرفتی و منطقی مطالب کرده ایم.

استاد رشاد با بیان اینکه این دانشنامه مکتبی است که تشیع را ارائه خواهد نمود، اظهار داشت: ما همه مواردی که نگاه شیعه و موضع شیعه به قرآن و اسلام است را در این دانشنامه لحاظ نموده ایم.

وی گفت: ما در این دانشنامه علی رغم اینکه می بایست به چارچوب هایی دقت داشته باشیم سعی کرده ایم به دو تا سه جهت مستلزم رعایت این نکات نباشیم، چراکه می گویند دانشنامه نباید نوآوری داشته باشد ولی ما در این دانشنامه خلاقیت، ابتکار و نوآوری را دنبال کرده ایم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: می گویند نباید آرای دیگر را نقد و بی طرف گزارش نمود ما در این دانشنامه ها بیطرف گزارش کرده ایم ولی نقد هم داشته ایم و ناظر به گفتار رقیب پاسخ داده ایم.

استاد حوزه ودانشگاه در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه پس از مطلع شدن از نگارش دایره المعارف توسط دانشگاهی در هلند، افزود: وقتی به آنها نامه زدیم که معارف شیعه و نگاه تشیع را اجازه دهید در این دایره المعارف اضافه کنیم، بعد از مدتی دیدیم که پاسخ نامه از آمریکا ارسال شده و لازم است بدانید هلند یکی از جولانگاه های رژیم صهیونیستی است بنابراین با همت و جدیت تمام دانشنامه ای قرآنی را در دستور کار قرار دادیم و در واقع انگیزه اصلی تدوین دانشنامه علوم قرآن اقدام دانشگاه هلند در تولید دایره المعارفی تحریف شده بود.

رئیس شورای حوزه های علمیه استان تهران در ابتدای سخنان خود اظهارداشت: طراحی این دانشنامه مکتب وار و ساختار موضوعی بوده و ساختار معرفتی و منطقی منسجمی بر مجموعه حاکم است.

وی افزود: فلسفه های مضاف به ویژه فلسفه دین و معرفت شناسی پایگاه اصلی هجوم ها و شبهاتی است که از سوی دشمنان وارد می شود، لذا بزرگان تأکید دارند که قرآن را باید به زبان مردم باید برای آنها بیان کرد.

استاد رشاد با بیان اینکه ما در این دانشنامه از تفسیرهای ارزشمندی همچون المیزان و نمونه  استفاده کرده ایم، گفت: از کمک ها و راهنمایی های حضرت آیت الله مکارم شیرازی کمال تشکر را داریم چرا که  ایشان به عنوان مرجعی به روز، آنچه اقتضای اجتهاد و مرجعیت است را بیان می کند و در صحنه حاضر است، هر واقعه ای که اتفاق می افتاد حکم آن واقعه را چنان که تکلیف فقها است به جا و به موقع ابراز می کند.

انتهای پیام   313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha