شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام رحمانی سبزواری

حوزه/ عضو هیئت رئیسه مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بر لزوم توسعه مباحث جدید فقهی در حوزه تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» حجت‎الاسلام والمسلمین رحمانی امشب در اجلاسیه عمومی اساتید سطوح عالی و خارج حوزه های علمیه با عنوان «توسعه مباحث فقه، نیازها و ضرورت ها» که به همت مجمع عمومی جامعه مدرسین در مدرسه علمیه دارالشفا برگزار شدگفت: مراد از توسعه فقه و غایت توسعه فقه از مباحثی است که باید در امر توسعه فقه به آن توجه داشت.

وی افزود: در نهایت سوال دیگری پیش می آید، چه کسی می تواند به توسعه فقه شکل دهد؛ هر کسی نمی تواند در زمینه توسعه فقهی دخیل باشد؛ توسعه فقه به معنی توسعه اجتهاد فقهی است.

عضو هیئت رئیسه مجمع عمومی جامعه مدرسین تصریح کرد: هر کاری در حوزه فردی و اجتماعی سر می زند ریشه و جنبه فقهی دارد، پس هر کسی که فقه نداشته باشد وجودی بی ثمر دارد؛ مفسری که فقه نداشته باشد و فقه نداند، مفید نیست.

حجت‎الاسلام والمسلمین رحمانی گفت: همه مردم و اقشار به فقه محتاج هستند؛ حتی پزشکی که در کار طبابت فعالیت دارد، نیز اگر فقه نداند به مشکل بر می خورد؛ اجتهاد به دو شکل اجتهاد فقهی و اصولی وجود دارد؛ قیاس استنباط از اصول شکل می گیرد و تا زمانی که سخن از توسعه فقه به میان می آید، قطعا باید به فکر توسعه اصول نیز باشیم.

وی افزود: آنچه موجب رشد فقه شد، رشد کتب استدلالی بود که موجب توسعه فقهی گردید؛ توسعه فقهی گاهی اوقات، به شکل توسعه تعمیقی انجام شده است که در هزار سال گذشته فقهای شیعه در تعمیق و دقت در مسایل فقهی پیشروی کرده اند و ثمره آن، تراث بزرگ شیعه است.

دبیر اجلاسیه مجمع عمومی جامعه مدرسین تصریح کرد: توسعه موضوعی، به این معنی است که فقهای ما در گذشته، بیشتر هم وغم خود را به بیان احکام مکلف فردی مختص کرده اند.

حجت‎الاسلام والمسلمین رحمانی گفت: در عرصه تکالیف جمعی و اجتماعی که قرآن کریم به آن اهمیت بسیاری داده، باید موضوعات جدید فقهی تولید کرد؛ به دلیل اینکه امروزه با مکلفان اجتماعی بسیاری از جمله دولت مواجه هستیم باید تکالیف آنها تبیین شود.

وی افزود: موضوع شناسی که در حوزه های علمیه آغاز شده است در توسعه فقهی بسیار کارآمد است؛ در ابتدا این مسیر باید از سوی مراجع عظام تقلید بیان شود و گروه هایی ب مسایل جدید را بیان کنند و طلاب و اساتید و محققان روی این زمینه ها کار کنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • سالاری IR ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۸
    0 0
    سلام . ضمن عرض تشکر و قدر دانی از همه دغدغه مندان حوزه فقاهت، باید عرض کنم که متاسفانه اینها فقط شعاره...صدها طلبه دردمند و فاضل رو دیدم که برای موضوعات پایان نامه در حوزه فقه اجتماعی با بی منطقی و بی تقوایی کامل مورد بی مهری و بی توجهی قرار گرفتند و در نهایت اجازه نوشتن به انها داده نشد...از حرف تا عمل راه خیلی مونده هنوز....