جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ رونمایی از دانشنامه علوم قرآن _ حجت الاسلام و المسلمین ابوالقاسم مقیمی

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ اسلامی و اندیشه اسلامی گفت: در تدوین دانشنامه علوم قرآن سعی بر آن داشته ایم که همه تجربیات موجود را جمع آوری کرده و با پژوهشی در آثار اهل سنت، در حال تدوین دانشنامه ای مطابق با همه اندیشه های اسلامی برگرفته از قرآن هستیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین ابوالقاسم مقیمی در آیین رونمایی از فاز نخست دانشنامه علوم قرآن که با حضور آیت الله العظمی مکارم شیرازی  در قم برگزار شد اظهارداشت: فعالیت این پژوهشگاه با تولید دانشنامه امام علی (ع)  و دانشنامه فاطمی در عرصه نگارش دانشنامه ها آغاز گردید.

وی افزود: گستره نگارش ها و دانشنامه نگاری به گونه ای است که مطالب گسترده یک جا جمع شده و در حجم کوتاه مطالب دست اول را در اختیار محققان و پژوهشگران قرار می دهند.

وی ادامه داد: رجوع به دانشنامه سرآغاز تحقیق است که با انبوهی از منابع متغیر و اصیل خط سیری مشخص را به محققان و پژوهشگران ارائه می کند.

رئیس پژوهشکده دانشنامه نگاری دینی با بیان اینکه امروز شاهد رونمایی از کتاب دوجلدی «قرآن شناسی با نگاهی به برون قرآن» خواهیم بود اظهار داشت: این دانشنامه ان شاء الله به ۴۰ جلد خواهد رسید.

وی یادآور شد: گروه های مختلف علمی فلسفه، ادیان، کلام، تاریخ، اخلاق، فقه، اقتصاد، حقوق جزا و حقوق خصوصی توانستند با ارائه ۱۵۰ مقاله این دانشنامه را امروز به سرانجام برسانند.

این محقق در بخش دیگری از سخنان با بیان انیکه جمع ‌آوری آیات در حوزه های گوناگون در دانشنامه علوم قرآنی میّسر شده است، اظهارداشت: جامعیت این دانشنامه به گونه ای است که اگر محقق و پژوهشگر به دانشنامه ای مراجعه کند با مسیری درست و چارت مناسب از روند و روش تحقیق آشنا می شود، دانشنامه ها سعی دارد این چارچوب را در کار جمعی ارائه دهد و منابع اصیل و معتبر را ارائه و  آشنا کند.

حجت الاسلام و المسلمین مقیمی تصریح کرد: دانشنامه ها محققان را با منابع دست اول مرتبط می کند و آنان را در سیر صحیح پژوهش قرار می دهند.

وی تاکید کرد: با توجه به همکاری گروه های مختلف علمی،  اگر بخواهیم آیات کلامی، فلسفی و مباحث حقوق جزا و حقوق بین الملل را استفاده کنیم شاید محققان باید بسیار جست و جو کنند اما در دانشنامه علوم قرآن مجموعه این آیات در حوزه های گوناگون در دسترس محقق قرار می گیرد تا به راحتی بتواند استفاده کند.

انتهای پیام   313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha