سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
حجت الاسلام والمسلمین پورسید آقایی

حوزه/ حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین پورسیدآقایی با بیان این که حضرت زهرا(س) الگویی برای انسانیت و بشریت است، گفت: ما باید الگو بودن این بانوی گرامی را در زندگی ایشان واکاوی کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، رئیس پژوهشکده مهدویت در جلسه  اخلاق که با حضور طلاب جامعه‌الزهرا‌(س) در تالار بیداری اسلامی قم برگزار شد، اظهارداشت: در یکی از توقیعات امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه) آمده است که «وَ فِی ابْنَةِ رَسُولِ اللَّهِ (ص) لِی أُسْوَةٌ حَسَنَة؛ دختر رسول خدا برای من الگویی نیکوست».

حضرت زهرا(س) الگویی برای انسانیت و بشریت است

وی اظهار داشت: پیامبر گرامی اسلام (صلی‌الله‌علیه‌وآله) در روایتی می‌فرمایند: «لَوْ كَانَ الْحُسْنُ هَيْئَةً لَكَانَتْ فَاطِـمَةَ بَلْ هِـيَ أَعْـظَمُ إِنَّ فَاطِـمَةَ ابْنَتِي خَيـْرُ أَهْـلِ الْأَرْضِ عُنْصُراً وَ شَـرَفاً وَ كَرَماً؛ اگر قرار بود حسن و خوبي شکلي داشته باشد همانا آن، فاطمه بود؛ بلکه فاطمه فراتر از خوبي است، به درستي که دخترم فاطمه بهترين اهل زمين است در شرافت و کرامت»؛ همچنین آن حضرت در حدیثی می‌فرمایند: « فاقتدوا بالزهره؛ به حضرت زهرا اقتدا کرده، از وی پیروی کنید و از وی هدایت و راهنمایی بیابید».

حجت الاسلام و المسلمین پورسیدآقایی با اشاره به اینکه امام زمان(عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه) الگوی خود را حضرت زهرا(س) معرفی کردند، تصریح کرد: حضرت فاطمه(س) تنها الگوی بانوان نیست، بلکه الگوی هر فرد مسلمان است و حتی دیگران هم می‌توانند به آن حضرت اقتدا کنند.

وی با بیان اینکه حضرت زهرا(س) الگویی برای انسانیت و بشریت است، گفت: ما باید الگو بودن این بانوی گرامی را در زندگی ایشان واکاوی کنیم.

ابعاد زندگی حضرت زهرا(س) مورد بررسی قرار گیرد

نویسنده کتاب «چشمه در بستر» افزود: زمانی که در زندگی حضرت زهرا(س) تأمل می‌کنیم، هماهنگی در تمام ابعاد زندگی ایشان را مشاهده می‌کنیم، به طوری که همانگونه که آن حضرت در بعد خانواده الگو هستند، در بعد اجتماعی هم الگویی نیکو برای ما هستند.

حجت الاسلام و المسلمین پورسیدآقایی ادامه داد: حضور حضرت فاطمه(س) در صحنه‌های اجتماعی مانع از فعالیت ایشان در عرصه خانواده نمی‌شود و آن حضرت همانند گذشته در بعد عبادی، الگو و نمونه هستند.

وی تصریح کرد: فعالیت حضرت زهرا(س) در یک بعد از زندگی، ایشان را از ابعاد دیگر بازنمی‌دارد، اما متأسفانه امروز افرادی هستند که اگر در یک بعد از زندگی فعال هستند، در بعد دیگر ضعیف عمل می‌کنند.

رئیس موسسه آینده روشن اضافه کرد: برخی بانوان تصور می‌کنند که ازدواج مانع تحصیل است، در حالی که پس از ازدواج می‌توان به راحتی عقب‌افتادگی در تحصیل را جبران کرد؛ همچنین برخی بانوان تمام امورات خود را برای خانواده می‌گذارند که بسیار قابل تحسین است، اما گاهی لازم است که این افراد در صحنه اجتماع و یا درس و بحث حضور فعال داشته باشند.

وی با بیان اینکه هر یک از ابعاد زندگی حضرت زهرا(س) باید مورد بررسی قرار گیرد، تأکید کرد: با توجه به روایات اهل بیت(علیهم‌السلام) بهترین زندگی آن است که فرد نقش بیشتری در زندگی و رفع مشکلات مالی، فکری، روحی و معنوی دیگران داشته باشد و حضرت زهرا(س) دارای چنین ویژگی بودند.

حجت الاسلام و المسلمین پورسیدآقایی افزود: ولایت اهل بیت(علیهم‌السلام) باعث می‌شود که فرد در زندگی دیگران نقش موثری داشته باشد، به همین دلیل امر ولایت اهل بیت(علیهم‌السلام) هم دشوار و هم تکلیف آور است.

انس حضرت فاطمه(س) با قرآن کریم

نویسنده کتاب «حجاب، ميوه شناخت» در ادامه به انس حضرت فاطمه(س) با قرآن کریم اشاره و عنوان کرد: یکی از ویژگی‌های حضرت زهرا(س) این است که آن حضرت با قرآن کریم مأنوس بودند و امروز یکی از وظایف طلاب این است که بر خواندن قرآن کریم مداومت داشته باشند.

وی با اشاره به آیه ۲۰ سوره مزمل، اظهار داشت: خداوند در این آیه، دو بار افراد را به خواندن قرآن کریم سفارش کرده است و در ابتدا می‌فرماید: «فَاقْرَؤُا ما تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ؛ آنچه برای شما میسّر است قرآن بخوانید»، همچنین در ادمه می‌فرماید: «فَاقْرَؤُا ما تَيَسَّرَ مِنْهُ؛ پس به اندازه ای که برای شما ممکن است از آن تلاوت کنید».

طلاب در خواندن قرآن کریم ممارست داشته باشند

حجت الاسلام و المسلمین پورسیدآقایی با تصریح بر اینکه طلاب در خواندن قرآن کریم ممارست داشته باشند، گفت: قرآن کریم همانند داروخانه است و زمانی که فرد با آن مأنوس می‌شود، به مرور زمان داروی مناسب مشکلات فردی، اجتماعی و خانوادگی خود را در آن می‌یابد.

وی بیان داشت: در آیات و روایات اسلامی بر قرائت و خواندن قرآن کریم سفارس زیادی شده است، به طوری که خواندن زیاد قرآن کریم باعث تسلط و حفظ قرآن کریم به مرور زمان می‌شود و انسان می‌تواند از این کتاب آسمانی بهره‌مند شوند.

حضرت زهرا(س) در خطبه فدکیه به بیش از ۶۰ آیه قرآن کریم اشاره داشتند

نویسنده کتاب «چشمه در بستر؛ تحلیلی از زمان شناسی حضرت زهرا(س)» تصریح کرد: افرادی که سیر فکری را در آیات قرآن کریم دنبال می‌کنند، به مرور زمان با مفاهیم بیشتری از آیات قرآن کریم آشنا می‌شوند و به لطافت و تازگی آیات پی می‌برند.

حجت الاسلام و المسلمین پورسیدآقایی تأکید کرد: حضرت زهرا(س) در خطبه فدکیه، بیش از ۶۰ آیه قرآن کریم را در نهایت ظرافت به کار برده اند که گاهی به صورت مستقیم به آیات شریفه اشاره کردند و گاهی هم مضمون آیات را بیان فرمودند که این خطبه نشان از تسلط آن حضرت بر قرآن کریم دارد.

گام‌های حضرت زهرا(س) در دفاع از مقام ولایت

وی یادآور شد: حضرت زهرا(س) خطبه فدکیه را به بهانه غصب فدک ایراد کردند، در حالی که بیشتر مضامین آن در عظمت ولایت حضرت علی(علیه‌السلام) است و آن حضرت در این خطبه به دفاع از ولایت پرداختند.

رئیس پژوهشکده مهدویت تصریح کرد: حضرت زهرا(س) گام‌های زیادی در دفاع از مقام ولایت برداشتند و در این راه به شهادت رسیدند.

وی افزود: اگر امر بین حضرت فاطمه(س) و حضرت علی(علیه‌السلام) دایر باشد، حضرت زهرا(س) می‌رود که امام علی(علیه‌السلام) بماند، زیرا امام علی (علیه‌السلام) امام زمان حضرت فاطمه(س) است.

اگر قرآن کریم از عترت جدا شود، وهابیت و داعش به وجود می‌آید

حجت الاسلام و المسلمین پورسیدآقایی در ادامه به حدیث ثقلین که در میان شیعیان و اهل سنت متواتر است، اشاره کرد و افزود: اگر قرآن کریم از عترت جدا شود، وهابیت و داعش به وجود می‌آید که با استکبار می‌سازد و ایران اسلامی را نمی تواند قبول کند.

وی با اشاره به عبادت‌ها و تهجدهای حضرت زهرا(س)، گفت: امام راحل(ره) و بسیاری از بزرگان دین اهتمام زیادی به نماز شب و تهجد داشتند، در حال حاضر هم مقام معظم رهبری(مدظله العالی) اهتمام زیادی به تهجد و نماز شب دارند و اگر فردی می‌خواهد به مقام معنوی دست پیدا کند، باید به این امر توجه داشته باشد.

انتهای پیام   313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha