سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
عفو بین‌الملل: عربستان سعودی هنوز از بمب‌های خوشه‌ای استفاده می‌کند.

حوزه/ یک سازمان عفو بین الملل اعلام کرد که ائتلاف جنگی عربستان سعودی در حمله به یمن هنوز از بمب‌های خوشه‌ای برای بمباران مناطق مسکونی یمن استفاده می‌کند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از دیلی میل، یک سازمان عفو بین الملل روز گذشته اعلام کرد که ائتلاف جنگی عربستان سعودی در حمله به یمن هنوز از بمب‌های خوشه‌ای برای بمباران مناطق مسکونی استفاده می‌کند.

سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای گفت: مهمات بمب خوشه‌ای محصول برزیل در حمله 15 فوریه برای بمباران سه منطقه مسکونی و زمین‌های کشاورزی در استان صعده در شمال یمن به کار رفته و علاوه بر این ائتلاف عربستان سعودی در اکتبر 2015 و ماه می سال گذشته نیز مکررا از بمب‌های خوشه‌ای استفاده کرده است.

لین معلوف، مدیر تحقیقات دفتر منطقه سازمان عفو بین الملل در بیروت گفت: رژیم عربستان سعودی با استفاده از این توجیه احمقانه سعی دارد مدعی شود که استفاده از این سلاح‌ها ناقض قوانین بین‌المللی نیست درحالی که شواهد نشان می‌دهد هزینه انسانی و قتل عام غیرنظامیان هنگام به کار بردن این سلاح‌ها در درگیری‌ها بالاست. مهمات خوشه‌ای به طور ذاتی برای گرفتن جان عده زیادی از غیرنظامیان طراحی شده‌اند.

عفو بین‌الملل همچنین از برزیل خواست به کنوانسیون مهمات‌ خوشه‌ای برای موقف کردن کشورهای عضو ائتلاف جنگی عربستان سعودی برای استفاده از بمب‌های خوشه‌ای علیه غیرنظامیان بپیوندد.

به طور جداگانه، دیده بان حقوق بشر نیز در ماه دسامبر سال گذشته ائتلاف جنگی عربستان سعودی را متهم به شلیک موشک ساخت برزیل و حاوی مهمات غیر قانونی در نزدیکی دو مدرسه در صعده، کشتن دو غیرنظامی و زخمی نمودن شش نفر از جمله یک کودک کرده بود. این در حالی است که یک روز قبل از این حادثه عربستان سعودی همراه با دولت‌های ایالات متحده آمریکا و برزیل در سازمان ملل رای به ممنوع ساختن استفاده از بمب‌های خوشه‌ای را در سطح بین‌المللی داده بودند.

بمب‌های خوشه‌ای دارای چندین بمب کوچک‌تر هستند که در یک فضای بزرگ منتشر شده و می‌توانند عده زیادی از غیرنظامیان را مدتی طولانی پس از بمباران، کشته و یا دچار نقض عضو سازند.

ائتلاف جنگی عربستان به دلیل بمباران‌های شهرهای یمن مورد انتقاد شدید بین‌المللی قرار داشته و در ماه دسامبر به استفاده از بمب‌های خوشه‌ای ساخت انگلستان اذعان کرده بود، اما گفته بود که قصد دارد استفاده از این بمب‌ها را متوقف سازد.

به گفته سازمان ملل، دخالت نظامی عربستان در مارس 2015 در درگیری‌های یمن تا کنون بیش از 7400 کشته و 40 هزار زخمی به جای گذاشته است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha