شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آیت الله العظمی سبحانی

حوزه/ حضرت آیت الله سبحانی گفتند: مسئله تربیت یکی از محوری ترین موضوعاتی است که در قرآن کریم به آن پرداخته شده و توجه به آن می تواند، آثار تربیتی عظیمی داشته باشد و می تواند در جامعه بسیاری از مسائل و دغدغه ها رابرطرف کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، این مرجع تقلید در پیام تصویری به اختتامیه یازدهمین جشنواره قرآن و عترت حوزه های علمیه خواهران که امروز در قم برگزار شد اظهار داشتند: تربیت آن قابلیت های بالقوه ای است که به صورت بالفعل در میاد توان بالقوه در همه انسان ها موجود است، اما باغبانی نیاز است تا این بالقوه بودن را به بالفعل برگرداند، همانند دانه میوه ای که نیاز به نور آفتاب، خاک و مراقبت دارد تربیت نیز در انسان ها نیاز به مربی و معلم دارد.

این مرجع تقلید ادامه دادند: از نظر قرآن کریم، انسان، توان کمال و ارتقاء معرفتی را دارد و لذا باید مربیان با بهره گیری از قرآن کریم این کمالات انسانی را رشد داده و ارتقاء بخشند.

حضرت آیت الله سبحانی ادامه دادند: از نظر قرآن کریم، راه تربیت، مراحل و درجات لازم، اول آنکه حقایق را آنگونه است بیان کند، اگر مطلبی به صلاح انسان باشد آن را بگوییم و اگر به ضرر انسان است آن را بازگو کنیم، نمونه قرآنی آن سخنان لقمان حکیم با فرزندش است.

معظم له بیان داشتند: با اقدام و تربیت عملی می توان روش تربیتی را اجرا کرد، آنچه  انسان عمل کند در برابر فرزندان، دوستان و خویشان اثر تربیتی بزرگی دارد. زمانی می توانم مردم را تربیت کنیم که خود عامل باشیم.

این مرجع تقلید، الگو نشان دادن را یکی از بهترین راه های تربیت در جامعه اسلامی عنوان کرد و گفتند: ارائه الگو در جامعه خیلی موثر است، اگر زنان جامعه واقعا می خواهند الگویی را برای ادامه مسیر خود ببینند قرآن کریم، حضرت مریم (س) و آسیه همسر فرعون را نشان می دهد و همچنین الگوهای بد را هم که همان زنان نوح و لوط بودند را معرفی کرده  در خصوص زنان انبیاء آنچه مشترک است همه از نظر عفت و از نظر جنسی پاک بودند، مشکلات آنها این بود که خبر از داخل خانه نبوت به بیرون منتشر می کردند.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha