شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
ولایت فقیه

حوزه/ کرسی آزاد اندیشی با موضوع « ولایت فقیه و حکم حکومتی» در مدرسه شهید مطهری(ره) خواهران تنکابن برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در مازندران، استاد محمدی، استاد ارائه کننده بحث « ولایت فقیه و حکم حکومتی» در این کرسی، بیان داشت: جانشین بعد از پیامبر(صلی الله علیه وآله) باید انتصابی و از طرف خدا باشد و در زمان غیبت معصوم، جانشین به صورت عام یا خاص انتخاب می شود.

 وی در پاسخ  به این شبهه که ولایت فقیه را نمی خواهیم چون انتخاب پدران است و ما نمی خواهیم با انتخاب آنها زندگی کنیم؛ همچنان که امام علی(علیه السلام) را هم مردم نخواستند و ایشان از حکومت کناره گیری کردند؛ گفت:  حضرت علی(علیه السلام)  زمانی که اکثریت ایشان را قبول نکردند به در خانه انصار می رفتند  و حوادث غدیر و . . . را یاد آوری می کرد؛ اما زمانی که اکثریت قبول کردند، حکومت اسلامی تشکیل داده و با خوارج و... جنگیدند.

وی افزود: در عصر کنونی هم اقلیتی در فتنه 88 گفتند که اصل ولایت فقیه را نمی خواهیم و 8 ماه خسارت به بار آوردند، ولی حضور مردم و نسل جوان در 9 دی، راهپیمایی 22 بهمن و ... نشان دهنده تایید نظام و قبول و تبعیت از ولایت فقیه بود.

وی ادامه داد: طبق قانون اساسی شرایط ولی فقیه انتصابی و به نصب عام توسط شارع تعیین می شود و کار مجلس خبرگان هم به نمایندگی از مردم کشف فقیه جامع الشرایط است.

علی نژاد استاد منتقد نیز ولایت فقیه را نعمتی الهی خواند و گفت: نمایندگان خبرگان، بر اساس موازین فقهی و قانونی، رهبر را انتخاب می کنند.

دکتر شاهدی استاد داور این کرسی با اشاره به جایگاه ولایت فقیه گفت: ولایت فقیه مبنای مشروعیت حکومت اسلامی است و  این مهم وابسته به رای اکثریت یا اقلیت مردم نیست، بلکه اکثریت، کارآمدی و اعمال قدرت را تعیین می کنند.

انتهای پیام313/48

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha