جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام رفیعی

حوزه/ سخنرانی‌ها در مساجد باید موضوع محور باشد و به جای معرفی سخنران در منبرها موضوع سخنرانی باید معرفی شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین رفیعی عصر امروز در همایش بزرگداشت بیست و چهارمین سالروز تأسیس کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد گفت: مسجد نخستین کانون توحید، هدایت، اصلاح و ساختار اخلاقی است.

وی بیان کرد: بر اساس آیات قرآن اولین ساخت روی کره زمین مسجد بوده و اولین جرقه گسترش اسلام از مسجد زده شده است.

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی گفت: در بسیاری از کشورها مسجد جایگاه ویژه‌ای برای ایرانی‌ها دارد و یک ملجأ و پناهگاه و مرکز آموزش‌های فرهنگی برای آنان است.

وی با بیان اینکه رمز موفقیت مسجد ابتدا امام جماعت قوی است، افزود: امام جماعت مانند پزشک در مطب است که در مناطق دوردست هم پزشک حاذق و قوی می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی با اشاره به اینکه کانون‌های فرهنگی و علمی نقش مهمی در ایجاد جاذبه برای جذب جوانان به مسجد دارند گفت: رفتار مناسب با فرزندان و تشویق آنها موجب می‌شود که جذب مسجد شوند.

وی با بیان اینکه در روایت داریم که مسجد 8 اثر در زندگی مردم دارد، تصریح کرد: اولین اثر مسجد، یافتن دوستی امین و مورد اعتماد است.

این کارشناس دینی ابراز داشت: مسجد را باید از حالت فردی بیرون آورد و تلاش شود که دوستی‌های مسجدی در آن ایجاد شود.

وی با اشاره به اینکه علم نیکو در مسجد پیدا می‌شود گفت: کانون‌ها باید برای سطوح مختلف علمی برنامه داشته باشند.

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی با بیان اینکه مسجد علاوه بر کانون، نیاز به هیئت‌علمی دارد گفت: هیئت علمی می‌تواند بنا بر اقتضای جمعیت بحث سخنرانی‌ها را در مساجد تعیین کرده و با دعوت از سخنرانان در این موضوع بحث شود.

وی عنوان کرد: سخنرانی‌ها باید موضوع محور باشد و به جای معرفی سخنران در منبرها موضوع سخنرانی باید معرفی شود.

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی  گفت: تفسیر قرآن، رحمت قابل انتظار، جلوگیری از ضلالت، کانون ارشاد، موجب ترک گناه و ترویج حیا از آثار مسجد هستند.

وی با اشاره به آیات و روایات ادامه داد: بنیان مسجد باید بر اساس تقوا، بر اساس مبدأ و معاد و محل پاکیزگی باشد؛ مسجد بازار آخرت، خانه دوم همه و مجالس انبیا است.

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی بیان کرد: باید از خیرین محل به عنوان پشتوانه مالی مسجد استفاده کرد، هیئت‌های علمی باید طرح ارائه کنند و شما باید در کانون‌ها مجری این طرح‌ها باشید.

وی با بیان اینکه  مسجد باید علم محور باشد گفت: هفته‌ای یک‌بار جلسه پرسش و پاسخ و تفسیر قرآن و آشنایی با نهج‌البلاغه باید به‌صورت مستمر در مساجد برگزار شود.

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی  اجرای برنامه‌های اخلاق محور را مورد تأکید قرار داد و افزود: ایجاد پیام مسجد، جلسات سخنرانی، میزگرد، مناظره و برگزاری کارگاه‌های مشاوره می‌تواند در این زمینه کمک کند.

وی بیان کرد: مسجد نباید سیاست زده شود و نباید در مسائل سیاسی یک‌جانبه باشد بلکه باید سیاستی عام با تأیید اصول نظام داشته باشد.

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی گفت: مسجد باید در سه وقت نماز را برگزار و ملجأ مراجعات مردم باشد و ائمه جمعه وقت گذاشته و مدتی قبل و بعد از نماز در مسجد باشند و به سؤالات و شبهات جوانان پاسخ دهند.

انتهای پیام/313/30

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha