چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
بانوان طلبه

حوزه/ استاد روانشناسی جامعه‌الزهرا(س) گفت: مبلغ باید دین را به درستی برای مردم تبیین کند و به عنوان نصیحت گر، خیرخواه و حقیقت جو مشکلات مردم را بفهمد و راهکار مناسب برای مردم ارائه دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، خانم علویه غزالی، امروز در گردهمایی بزرگ «فرزندان معنوی کوثر» که ویژه مبلغان و دانش آموختگان جامعه‌الزهرا(س)در تالار بیداری اسلامی برگزار شد، به تجربیات تبلیغی خود اشاره و عنوان کرد: اولین تجربه تبلیغی بنده این است که آنچه که نزد خداوند است، باقی می ماند، بنابراین باید نیت ما خالص برای خدا باشد والا هیچ چیز دست ما را نمی گیرد.

وی که برای امر تبلیغ دین به اکثر شهرهای ایران و ۴ کشور دیگر مهاجرت کرده است، اظهار داشت: تبلیغ ما صالحات و عمل صالح است و زمانی به باقیات صالحات تبدیل می شود که عندالله محفوظ باشد و تنها آنچه نزد خدا باقی است که برای او باشد.

تمام زندگی مبلغ، تبلیغ است

این مبلغ بین المللی جامعه‌الزهرا(س)به تجربه دوم تبلیغی خود اشاره کرد و افزود: تمام زندگی مبلغ، تبلیغ است، چون عموم مردم به رفتار و گفتار مبلغ توجه دارند و مبلغ باید به این موضوع توجه داشته باشد.

خانم غزالی تصریح کرد: اگر ما بخواهیم به عزت برسیم، ابتدا باید خودمان دستورات الهی را اجرا کنیم و به گفته یکی از اساتید اخلاق، یک مبلغ باید مطلبی را بگوید که خود عمل کرده باشد.

وی تأکید کرد: جایگاه تبلیغ، جایگاه مقدسی است و مبلغ باید در جایگاه تبلیغ از آیات قرآن کریم سخن بگوید؛ وقتی کار برای رضای خداوند است، تجریبات تبلیغ دین بخشی از آیات الهی می شود.

مشکلات زیادی در راه تبلیغ وجود دارد

مبلغ جامعه‌الزهرا(س)ادامه داد: زمانی که مبلغ بالای منبر می رود، باید از خدا و اهل بیت (علیهم السلام) سخن بگوید، همان طور که خداوند در آیه ۲۸ سوره جن فرموده است: «لِيَعْلَمَ أَنْ قَدْ أَبْلَغُوا رِسالاتِ رَبِّهِمْ وَ أَحاطَ بِما لَدَيْهِمْ وَ أَحْصي‏ کُلَّ شَيْ‏ءٍ عَدَداً؛ تا بداند پیامبرانش رسالتهای پروردگارشان را ابلاغ کرده اند و او به آنچه نزد آنهاست احاطه دارد و همه چیز را احصار کرده است».

غزالی تصریح کرد: ما برای ابلاغ رسالت الهی و رساندن سخنان خداوند وظیفه داریم که حرف پیامبر گرامی اسلام(ص) را که همان سخن خداوند است، به گوش مردم برسانیم.

وی به تجربه چهارم خود اشاره کرد و افزود: مشکلات زیادی در راه تبلیغ وجود دارد؛ به ویژه اگر منافق، حسود، مسخره‌کننده و فرصت‌طلب بر سر راه مبلغان باشد که معضلات و سختی هایی برای مبلغان به بار می آورد، بنابراین مبلغ باید سعه صدر و تحمل بالایی داشته باشد.

 مبلغ خود را به عنوان یکی از مستمعین در نظر بگیرد

مبلغ جامعه‌الزهرا(س)که ۲۵ سال است در حوزه جوانان مشغول به فعالیت تبلیغی است، تصریح کرد: یکی از اساتید به ما توصیه می کردند که اگر جوانان به پای مجلس ما نمی آیند، ما به سمت جوانان برویم و ما هم به این توصیه عمل کردیم و به لطف الهی برکات زیادی در این مسیر مشاهده کردیم.

غزالی در ادامه بیان تجربیات تبلیغی خود اظهار داشت: مبلغ اگر خود را به عنوان یکی از مستمعین در نظر بگیرد، همیشه موفق می شود، بنابراین ما باید این موضوع را به عنوان یک محور کار قرار دهیم که خودمان مانند مخاطبان نیاز به یک حرف جدید داریم، بنابراین یک مطلب جدید داشته باشیم تا جلسات به صورت تکراری برگزار نشود.

وی با بیان این که مبلغ باید تلاش و فعالیت شبانه روزی داشته باشد، عنوان کرد: مبلغ باید مطالب جذاب و آموزنده را از کتب دینی استخراج کند و برای مردم تبیین کند و خودش هم به آن مطالب عمل کند.

مبلغ دین باید ابتکار عمل داشته باشد

مبلغ جامعه‌الزهرا(س)تأکید کرد: خداوند در آیه ۶۲ سوره اعراف می فرماید که آنهایی که برای ابلاغ رسالت خداوند می روند، باید سه ویژگی داشته باشند، از جمله اینکه سخنان خداوند را بیان کنند، نصیحت کننده و خیرخواه باشند، همچنین مطلبی را بیان کنند که مستمعین نمی‌دانند.

خانم غزالی بیان کرد: مبلغ دین باید ابتکار عمل داشته باشد و در شرایط حساس مفید ترین و موثر ترین کارها را انجام دهد و خود را با شرایط تبلیغ تطبیق دهد.

وی بر لزوم علم و اطلاعات مبلغ تصریح کرد و افزود: به فرموده شیخ انصاری، مبلغ باید مجتهد باشد، یعنی مبلغ باید در زمینه های مختلف، علم و اطلاعات کافی داشته باشد و تک بعدی نباشد، به طوری که بتواند برای همه افراد از جمله کودکان، دانش آموزان، دانشجویان و افراد عامه مردم فعالیت تبلیغی داشته باشد.

 مبلغ باید نصیحت گر، خیرخواه و حقیقت جو باشد

مبلغ جامعه‌الزهرا(س)یادآور شد: آقای قرائتی در سال ۷۰ جمله‌ای برای مبلغین بیان کردند که اگر سخنران می تواند مردم را بخنداند، بیشتر از ۲۰ دقیقه حرف بزند، اگر نمی تواند بیشتر از ۲۰ دقیقه سخنرانی نکند؛ بنابراین مبلغ باید تلاش کند که ارتباط دوستانه ای با مخاطبین داشته باشد. 

خانم غزالی به لزوم تواضع و فروتنی در امر تبلیغ اشاره کرد و گفت: مبلغ باید متواضع باشد تا مردم به سخنان او گوش فرا دهند، مبلغ باید رعایت اعتدال را در دستورات الهی داشته باشد و از افراط و تفریط به دور باشد.

وی تصریح کرد: مبلغ باید دین را به درستی برای مردم تبیین کند و به عنوان نصیحت گر، خیرخواه و حقیقت جو مشکلات مردم را بفهمد و راهکار مناسب برای مردم ارائه دهد.

انتهای پیام   313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha