جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت پور

حوزه/ استاد حوزه و دانشگاه و عضو هیئت علمی پژهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: اگر می خواهید مردم را متحول کنید، کتاب تحول تان قرآن است، باید متمرکز شوید بر این کتاب آسمانی و انسان ساز و آثار و برکاتش را ببینید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»،  حجت الاسلام و المسلمین عبدالکریم بهجت پور عصر امروز در آیین اختتامیه یازدهمین جشنواره قرآن و عترت در سالن همایش های حوزه های علمیه خواهران اظهارداشت: همه تحقیقات و مطالعاتی که در حال انجام آن هستیم، اگر خروجی آن تحول ساز و ابتکار عملی نباشد که بتوانیم تغییر و تحول را در مردم رقم بزنیم  بدون شک هیچ بهره ای از قرآن نبرده ایم.

معاون سابق آموزش حوزه های علمیه افزود: درس، تحصیل، پژوهش، مطالعه،  خودسازی و اینها نتیجه و خروجی اش در حوزه باید به بالا رفتن مدیریت تحول  بیانجامد و نتیجه آن را در سطح جامعه و بهبود وضعیت اخلاقی، معرفتی و اعتقادی مردم باید جست، اگر نتوانیم اینگونه حرکت کنیم خسران خواهیم دید.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: آن کتابی که الگوست و مدل است، برای اینکه چگونه این تغییر و تحول اتفاق بیفتد و چگونه مردم را راهبری کنیم، قرآن است. این کتاب حداقل دو شاخه بسیار مهم از کارهای ما را در خودش جای داده است. یکی آنکه شما چه قابلیت هایی باید پیدا کنید که قدرت رهبری تان بالا برود و دیگر آنکه اگر به بخش عظیمی از قرآن توجه کرده باشید، خواهید دید که با پیغمبر سخن می گوید، شما که الان حافظ قرآن هستید مثلا من الان چند سوره را عرض کنم، سوره علق با کی سخن می گوید با پیامبر(ص)، سوره مزمل ب چه کسی سخن می گوید؟ و یا سوره حمد ؟

وی بیان داشت: بخش عظیمی از قرآن تلاشی است که پیغمبر به مثابه یک رهبر به خوبی بتواند در جامعه نقش ایفا کند دچار انفعال نشود و در میدان ها فعال، بانشاط و باطراوت وارد بشود، چیزی علیه تو و دین ات نگویند و ما این مسیر را به تو نشان خواهیم داد.

حجت الاسلام و المسلمین بهجت پور ادامه داد: اگر می خواهید راهی را پیداکنید و توان خودتان را دائما افزایش دهید، راهش در این است که به قرآن کریم مراجعه کنید، ببینید چه دردسرها، مشکلات و معضلاتی پیش روی پیغمبر بوده است و قرآن چگونه آنها را برداشته، از آنها مدد گرفته و راه را یاد بگیرید.

مسئولین سابق نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه تربیت مدرس بیان داشت: شغل ها، صنف ها و  مسئولیت ها بسیار متفاوتند، برخی از مسئولیت ها از همان ابتدا تعریفی که از آن می شود تعریف سنگینی است، با ورود فرد به این مسئولیت انتظارات و مطالبات فراوانی متوجه می شود و یکی از این مشاغل مسئولیت حوزویان و شرکت در فعالیت های مرتبط با حوزه علمیه است.

رئیس موسسه قرآنی التمهید ادامه داد: شما طلبه شده اید و قطعا طلبه در نقطه ای خواهد نشست که قدر توان و قدر قدرت نفوذش و توفیقی که در فضاهای اجتماعی فرهنگی پیدا می کند بر دیگران تأثیرگذار است، شما نیامده اید در حوزه تا فقط خود را بسازید اصولا اگر بنا باشد افراد تنها راه خودسازی شان حضور حدود در حوزه های علمیه باشد باید میلیاردها انسان را به حوزهای علمیه دعوت کنیم.

حجت الاسلام بهجت پور بیان داشت:  شما آمده اید تا دستگیر دیگران باشید، فرصت هایی را برای دیگران فراهم کنید و زمینه هایی را که گاه به روی مردم بسته شده است را باز کنید و موانع را از جلوی دست و پایشان بردارید و قفل و زنجیرها را کنار بگذارید و در نقطه ای بنشیند که در آن نقطه مردم با خیال راحت و با آرامش خاطر مسیر درست را طی کنند و بدون اضطراب در درک درست از دین، مسئولیت، مأموریت هایشان و وظایف دینی شان کاری را انجام بدهند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اظهارداشت: شما باید قدرت رهبری را پیدا کنید، قدرت رهبری و قدرت تأثیرگذاری منبع لازم دارد، یکی از منابع بسیار مهم برای شما قرآن است، اگر توصیه می شوید به قرآن، و اگر این راه در مرکز مدیریت حوزه به روی شما باز و سرمایه گذاری می شود و تلاش می شود که روز به روز چنین مکان ها و کانون ها و دفاتری گسترده تر و بانشاط تر حضور داشته باشند دقیقا به دلیل نقشی است که در تربیت و رشد شما به عنوان یک طبقه مبدأ قوی و توانا ایفا می کند و این نه فقط در بخش علمی که عمدتا در بخش تربیتی و تحلیلی می تواند نقش آفرین باشد.

استاد حوزه و دانشگاه خطاب به حاضرین در جشنواره گفت: عنایت داشته باشید در طول تاریخ زنان و مردانی که دانشمند بوده ، اما تربیت نیافته اند زیاد بوده اند، اینها بوده اند که هر چند از جایگاه دین و خواستگاه دینی رشد کرده و خود را نمایان کرده اند اما در نهایت وبال جریان دینی و سازنده دستگاه علیه دین شده اند افرادی مثل بلعمه و سامری دقیقا شخصیت هایی هستند که آنجایی که باید به عنوان یک عالم دین و یک شخصیت تربیت شده دین و متربی به آموزش های دینی و تربیت های دینی می نشستند در همان جا و از همان جایگاه به دین ضربه زدند.

حجت الاسلام و المسلمین بهجت پور ادامه داد: ما نیاز به یک منبع داریم که دائما ما را پالایش و تطهیر کند و انگیزه هایمان را اصلاح کند و اطمینان خاطر به گفته هایمان بدهد. تعبیر درستی است که گفته می شود علم بسیار ارزشمند است، اما آن چیزی که اسلام از ما خواسته، اطمینان خاطری است که بر پایه چنین دانشگاهی گذاشته می شود.

وی گفت: شما باید اطمینان خاطر به خدا، قیامت و مسئولیت تان داشته باشید.معارف قرآن کریم را بدانید، به کل مجموعه دین، توصیف ها و توصیه هایش توجه داشته باشید و این مهم حاصل نمی شود مگر در پرتو قرآن و توجه به این مصحف جاودان که از حضرت ختمی مرتب به ما رسیده است.

عضو شورای علمی دانشنامه قرآن‌شناسی، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه افزود: تعبیری از حضرت امیر (ع) است که می فرمایند؛ لقاء الایمان تلاوت القرآن، می خواهید ایمان و باورهای راستین در جان تان جوانه بزند تلاوت قرآن کنید، تلاوت قرآن یک مسأله ی عمومی نیست به من و شماست و بیشتر از همه متوجه من و شما است.

نماینده شورای عالی حوزه در شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: آنچه باید بدانیم آنست که در پرتو تلاوت قرآن تزکیه نفس ایجاد می شود و انسان را علیه خودش می شوید و قدرت مدیریت خودش را پیدا می کند، اگر بناست چیزی این وضعیت را بر شما ایجاد کند و مانع شود، که کسی بلعم با او را یا سامرین قوم اش شود، این تلاوت قرآن است، قرآن را تلاوت کنید و دقیق تلاوت کنید و با تدبر تلاوت کنید و تلاوت کنیم نه بلاغت، یعنی بخواهیم که پیروی کنیم تا در پرتو این آرامش دائمی پیدا کنیم.

انتهای پیام   313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha