چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
خسروپناه

حوزه/ رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با اشاره به اینکه امروز باید کتاب های درسی فلسفه اسلامی تغییر یابد، گفت: باید متون فلسفه را فهمید تا نظام فلسفی از آن نتیجه گیری شود و عده ای با ساده سازی متون، تخصص در حکمت های مختلف، تدوین مبانی علوم انسانی با این متون و... در زمینه نظام سازی فعالیت کنند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه،  در نشست «بررسی وضع علوم عقلی در حوزه های علمیه»، به بایستگی رویکرد تاریخی و آموزش فلسفه و ضرورت تغییر متون علوم عقلی پرداخت و ابراز کرد: آنچه امروز در حوزه های علمیه به عنوان فلسفه اسلامی تدریس می شود، حکمت متعالیه با قرائت علامه طباطبائی است و نخستین مسئله آن یعنی اصالت الوجود دارای تفاسیر مختلفی است.

وی نگرش تاریخی به فلسفه را با رویکردهای فیلسوف محور، مکتب محور، روش محور و مسئله محور خواند و ابراز کرد: تاریخ مسائل فلسفه نسبت به سه رویکرد دیگر کار سختی است که شهید مطهری، سبزواری و... تا حدودی به آن اشاره داشته اند، زیرا تاریخ علم به دقت مورد توجه نبوده است.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه در ادامه با اشاره به تغییر نام فلسفه الهی به اسلامی توسط مستشرقان در دهه های اخیر، به سیر گزینشی، بومی سازی و تولید فلسفه یونان پرداخت و اظهار کرد: پس از این مرحله، متکلمان اشعری به نقد فلسفه اسلامی اقدام می کنند که در نتیجه در قرن ششم با فلسفه مقابله و به تصوف گرایش می یابد.

وی به سیر تاریخی تابعیت فلسفه از کلام نیز پرداخت و با اشاره به تجرید خواجه نصیر الدین طوسی، اظهار کرد: عده ای از اشاعره در ادامه راه غزالی، فلسفه را کلامی می کنند و در این زمان دوانی در مکتب شیراز و سپس مکتب اصفهان به وجود می آید که در این مکتب شیخ بهایی حکمت ایمانی و میرداماد حکمت یمانی را تاسیس می کنند و ملاصدرا نیز قصد دارد تا فلسفه، مباحث الهی-کلامی و عرفان را تلفیق کند.

رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با بیان اینکه شیخ بهایی در مکتب اصفهان، فلسفه، عرفان نظری و مباحث طبیعیات را مدل می دهد، گفت: این سه امر  مدون نشده که کسی می بایست از آثار و عملکرد او مدل مدونی ارائه دهد.

وی با بیان اینکه همه فلاسفه اسلامی این علم را برای حل نیازی از نیازهای زمان مطالعه کرده اند، افزود: این سینا در طبیعیات، متافیزیک و طب وابستگی ایجاد کرده و از هر کدام برای نظریه اش استفاده می کند و همینطور فارابی از متافیزیک و محض برای نظریه سیاسی اش بهره برده است.

رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در ادامه به وظیفه حوزویان در این مسئله پرداخت و گفت: باید سیر تطور اندیشه فلسفی از کندی و فارابی تا زمان حاضر را بررسی کرده و طلاب علوم دینی سیر تاریخی آن را تحصیل کنند.

وی با تاکید بر اینکه باید کاربست فلسفه را با توجه به نیاز زمان نشان داد، ابراز کرد: به تعبیر دیگر اعمال و به کار بستن فلسفه در تمدن اسلامی که شامل علم و به ویژه علوم انسانی، سبک زندگی، معیشت، اخلاق و... است، ارائه شود.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه با اشاره به اینکه امروز باید کتاب های درسی فلسفه اسلامی تغییر یابد، اظهار کرد: باید متون فلسفه را فهمید تا نظام فلسفی از آن نتیجه گیری شود و عده ای با ساده سازی متون، تخصص در حکمت های مختلف، تدوین مبانی علوم انسانی با این متون و... در زمینه نظام سازی فعالیت کنند.

گفتنی است، نخستین نشست همایش «بررسی وضعیت آموزش علوم عقلی در حوزه های علمیه» به همت حوزه علمیه خراسان و با همکاری مجمع عالی حکمت اسلامی(شعبه مشهد) با حضور 400 تن از طلاب خواهر و برادر مشهد در مدرسه علمیه سلیمانیه برگزار شد.

انتهای پیام/313/25

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha