چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ |۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 17, 2024
 حجت الاسلام والمسلمین حسینخانی

حوزه/متاسفانه با رواج فضای مجازی و گسترش رسانه ها و شبکه های اجتماعی و استفاده نادرست از این فناوری ها به مشکل جدی تبدیل شده است و کیان خانواده ها را با تهدید روبرو کرده است

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین حسینخانی مدیر مرکز تخصصی امام خمینی(رشته مشاوره اسلامی) پیش از ظهر امروز در همایش طلاب معیل که در سالن همایش های مدرسه علمیه معصومیه در قم برگزار شد، به تشریح عوامل معنوی استحکام خانواده پرداخت و گفت:مسئله خانواده امروزه در سطح دنیا و متاسفانه تا حدی در کشور ما  با چالش هایی مواجه شده است و در این عرصه نگرانی های جدی وجود دارد.

وی با اشاره به بعضی از عوامل بروز اختلافات در خانواده افزود: یکی از این عوامل، تکالیف در زندگی است به این معنا که هرکدام از زن و شوهر از زاویه دید خود به تکلیف همسر خود در سطح خانواده نگاه می کند و همین امر سبب بروز مشکلاتی در خانواده ها می شود که با دقت در روایات اهل بیت(ع) به خوبی می توان این مشکلات را برطرف کرد.

حجت الاسلام والمسلیمن حسینخانی در ذکر عامل بعدی بروز اختلافات خانوادگی گفت: نحوه تقسیم کار در منزل نیز یکی دیگر از این عوامل به شمار می آید، چرا که بعضی از مردها تصور می کنند همین که کارهای بیرون از منزل را انجام داد ،دیگر وظیفه ای نسبت به کارهای داخل خانه ندارد که این نگاه نیز سبب بروز اختلاف هایی میان همسران می شود.

*استفاده نادرست از فضای مجازی کیان خانواده ها را تهدید می کند

مدیر مرکز تخصصی امام خمینی(ره) اثر پذیری از رسانه ها و شبکه های اجتماعی را یکی دیگر از عوامل ایجاد اختلاف در خانواده ها دانست و تاکید کرد: متاسفانه با رواج فضای مجازی و گسترش رسانه ها و شبکه های اجتماعی و استفاده نادرست از این فناوری ها به مشکل جدی تبدیل شده است و کیان خانواده ها را با تهدید روبرو کرده است که باید در جای خود به تبیین چگونگی استفاده درست از این فناوری های نوین و آموزش  آن به خانواده ها کارهای اساسی انجام شود.

وی در ادامه دخالت های اطرافیان در خانواده، قدرنشناسی هرکدام از زن و شوهر از دیگری، بی مبالاتی در ارتباط با نامحرم، و عوامل اقتصادی را از دیگر عوامل ایجاد  اختلاف در خانواده دانست.

حجت الاسلام والمسلمین حسینخانی به تشریح عوامل پیشگیری از این اختلافات پرداخت و گفت: یکی از این روش های مهم که در دین اسلام و آموزه های قرآنی نیز به آن اشاره شده است روش "اعطای بینش" است به این معنا که بصیرت شخص را افزایش دهیم و با تقویت آگاهی و بصیرت او از ایجاد اختلافات گوناگون جلوگیری کنیم.

وی افزود: روش بعدی استحکام خانواده ها " الزام به نفس یا تحمیل به نفس" است، به این معنا که رفتاری را در خانواده  انجام دهیم که شاید مطابق میلمان نباشد، اما چون دارای  فواید زیادی است آن را انجام می دهیم، مانند این روایت که فرموده است «مومن مطابق میل خانواده خود غذا می خورد و منافق خانواده او به میل و شهوت او غذا می خوردند».

مدیر مرکز تخصصی امام خمینی(ره) روش  و عامل بعدی استحکام معنوی خانواده را روش تمثیل دانست و گفت: در روایت اهل بیت(ع) در مورد هرکدام از زن و شوهر تمثیل هایی بیان شده است که دقت در هرکدام از این تمثیلات بسیار آموزنده و مهم است همانند روایتی که در آن از زن تعبیر به گردنبند شده است.

حجت الاسلام والمسلمین حسینخانی در پایان روش بعدی را روش"تبشیر و انذار" دانست و گفت: در روایات اهلی بیت(ع) نسبت به ثواب هر کدام از زن و شوهر اشاره های زیادی شده است و تا جایی که ثواب حضرت آسیه و حضرت ایوب به زن و  شوهر هایی که بر بداخلاقی همسر خود صبر کنند داده می شود و طبعا این نگاه به خانواده با نگاه سکولار و غربی به خانواده تفاوت های زیادی دارد؛ در نگاه اسلامی هرکدام از زن و شوهر اگر به درستی به وظایف زناشویی خود عمل کنند در پیشگاه الهی پاداش خواهند داشت و اگر کوتاهی صورت گیرد موجب عذاب اخروی می شود.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha