پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
تجمع صدها تن از مردم در مسجد روتردام

حوزه/ عصر روز جمعه صدها تن از شهروندان هلندی در نشست «نقش مسلمانان در هلند» در مسجد اسلام شرکت کرده و نگرانی‌ها و ترس‌هایشان را در رابطه با اسلام‌ستیزی، دو قطبی شدن و افزایش تفرقه در جامعه هلند ابراز کردند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از یاهو، با نزدیک شدن به انتخابات هلند، اختلافات در رابطه با احزاب افراط‌گرای راست هلندی که کمپین انتخاباتی‌شان را بر پایه اسلام‌ستیزی گذاشته‌اند بالا گرفته است.

در همین راستا عصر روز جمعه صدها تن از شهروندان هلندی با تجمع در مسجد اسلام در شهر روتردام، نگرانی‌ها و مخالفت‌شان را در این رابطه ابراز داشتند.

درحالی که رای گیری انتخابات پارلمانی هلند روز چهارشنبه این هفته برگزار می‌شود، مسجد اسلام بزرگترین مسجد این کشور، عصر جمعه میزبان نشستی اضطراری با موضوع «نقش مسلمانان در هلند» بود و شرکت کنندگان در این نشست نگرانی‌ها و ترس‌هایشان را در رابطه با اسلام‌ستیزی، دو قطبی شدن و افزایش تفرقه در جامعه هلند ابراز کردند.

نورالدین وایلدمن یک وبلاگ‌نویس مسلمان که شبکه مخاطبان وسیعی در شبکه‌های اجتماعی دارد می‌گوید: من در چشم دیگران به فردی دیگر تبدیل شده‌اند و بی‌شک افراط‌گرایان، گروه‌های رادیکال و داعشی‌ها باعث شده‌اند که نگاه مردم به یکدیگر تغییر کند.

احمد ابوطالب شهردار روتردام نیز در این نشست گفت: متاسفانه می‌بینم که بسیاری از مردم خودشان را دور نگه داشته‌اند و در گوشه‌ای پنهان شده‌اند زیرا فکر می‌کنند که این موج نیز سرانجام عبور خواهد کرد. اما تا زمانی که این افراد تنها ناظر و تماشاگر باشند و کاری انجام ندهند، اوضاع کنونی نیز تغییر نخواهد کرد.

ابوطالب که نخستین شهردار منتخب مسلمان و مهاجر هلند می‌باشد هنوز از محبوبیت بالایی در شهر بندری روتردام برخودار است.

احمد البغدادی امام جماعت یکی از مساجد محلی هنلد نیز گفته است: چند سال پیش هرگز به ذهنمان هم نمی‌رسید که کشور هلند کارش به اینجا برسد. اینکه سیاستمداران دائم بگویند که ما مسلمانان شهروندان هلند نیستیم.

طبق آمارگیری رسمی در هلند، مسلمانان تقریبا 840 -960 هزار نفر از جمعیت 17 میلیونی این کشور، یعنی تقریبا 5% جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند که بیشتر آنان مراکشی و ترکی تبار هستند.

گیرت ویلدرز سیاستمدار اسلام‌ستیز هلندی و رهبر حزب افراطی آزادی در این کشور شعارهای انتخاباتی خود را به منع ورود مهاجران مسلمان، بستن مساجد ممنوعیت فروش قرآن در این کشور اختصاص داده و آخرین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که او پس از مارک روته از حزب مردم برای آزادی و دموکراسی، در جایگاه دوم قرار دارد.

وی با وجود اینکه سال گذشته در دادگاه هلند متهم به تبعیض نژادی شد اما همچنان به سردادن شعارهای نژادپرستانه خود علیه مسلمانان ادامه می‌دهد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha