سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
استاد الهیات دانشگاه کوبلنز

حوزه/ استاد الهیات سیستماتیک دانشگاه کوبلنز آلمان گفت: در آلمان که دولت سکولار وجود دارد ما سعی می کنیم اخلاق مسیحی و دینی را پیاده کنیم و این اخلاق را در شهرمان به بیمارستان ها و مراکز بهداشتی می بریم تا راهبه هایی که پرستار هستند و علوم مربوط به مسائل بهداشتی دارند، در بیمارستان ها اثرگذار باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، پروفسورمارگاریتا گروبر در نشست علمی گروه ادیان موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) اظهارداشت: در آلمان 8 دانشگاه تربیت معلم داریم که برای دانش آموزان مسلمان که تعدادشان هم زیاد شده است برنامه داریم و باید با مسلمانان ارتباط زیادی داشته باشیم و برای ما بسیار مهم است که با مسلمانان بیشتر آشنا شویم.

وی که در حضور پرفسور لگنهوزن سخن می گفت، افزود: در دانشگاه ما فلسفه و الهیات تدریس می شود و کسانی که علوم پرستاری می خوانند باید کمی هم الهیات بخوانند.

استاد الهیات دانشگاه کوبلنز ادامه داد: من متخصص عهد جدید هستیم و استاد تفسیر عهد جدید می باشم که به مسائل هرمنوتیک علاقه زیادی دارم و به خاطر ارتباط آن با تفسیر علاقه مندم که بدانم مسلمان ها تفسیر قرآن را چگونه انجام می دهند و چه روشی برای تفسیر دارند تا کار تطبیقی انجام دهم. یعنی دیدگاهایمان را در علوم تفسیری درک بکنیم و بنده به همین خاطر در کنفرانسی که در مشهد و تهران داشتیم شرکت کردم.

وی خاطرنشان کرد: در آلمان خیلی ها سکولار و بی دین هستند و ما هدفمان این است که جوانان و مردم دید باز و مثبت داشته باشند و فکرشان برای مسائل دینی بازتر شود.

پرفسور گروبر تصریح کرد: ما برای دانستن اسلام باید در جامعه اسلامی تجربه داشته باشیم و پروفسور فونشتوش چند بار به ایران آمده است، و تجربه هایی دارد. البته تبادل دانشجو نیز وجود دارد و برخی از دانشجویان برای آموختن زبان فارسی و عربی باید بیشتر در ایران بمانند.

وی اظهار داشت: من در مدت کوتاهی که در ایران بودم متوجه شدم در حوزه علمیه قم سنت علمی بسیار قوی وجود دارد و کاش برخی از دانشمندان ما فرصت بیشتری داشته باشند که بفهمند علوم اسلامی چه هست و چه تفاوتی با روش ما دارد تا این که کار تطبیقی معنادار شود.

خانم مارگاریتا گروبر در پاسخ به سوالی، اظهار داشت: گروه راهبه ها گروه هایی هستند که از فرانسیس الهام می گیرند و از لحاظ معنوی به تواضع، صداقت و کمک به دیگران اعتقاد دارند.

وی با توجه به روش تفسیر قرآن به قرآن گفت: روش تفسیر کتاب مقدس به شیوه تاریخی است و آیه های کتاب مقدس با توجه به آیه های عهد جدید و قدیم به شیوه تاریخی و ساختاری تفسیر و معنا می شود. در انجیل یوحنا که به آن علاقه داریم شبکه های مختلف معنایی وجود دارد.

پرفسور گروبر در پایان تصریح کرد: سکولارها می گویند دین برای جامعه اثرات بد دارد. ما نشان می دهیم که دین اسلام و مسیحیت می تواند نقش خوب، محکم و مفیدی برای جامعه داشته باشد.

انتهای پیام   313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha