شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام والمسلمین سالاری مکی-مدیر حوزه خراسان شمالی

مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی با اشاره به دیدو بازدیدهای نوروزی خانواده‌ها گفت: بر همین اساس نوروز برای طلبه خوش‌فکر و خلاق در امر تبلیغ یک فرصت استثنایی است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حجت سالاری مکی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، با اشاره به نگاه اسلام به عید و جایگاه نوروز در معارف اسلامی، اظهار داشت: عید در نگاه دینی از عود به معنای بازگشت است.

وی افزود: در دین اسلام در مورد عید و جایگاه نوروز تعبیر مختلفی به کار برده شده است از جمله حدیث مبارک امام صادق (ع) در خصوص نوروز و مناسبت‌هایی که ایشان یادآور می‌شوند و یا فرمایش امیرالمؤمنین(ع) که می‌فرمایند «هر روزی که در آن گناه نشود، عید است»،

دبیر شورای حوزه علمیه استان خراسان شمالی گفت: به نظر می‌رسد طبیعت به‌عنوان نمایشگاه طبیعی پروردگار عظیم که پس از یک دوره سردی و خشکی ظاهری، شروع به قدرت‌نمایی الهی می‌کند می‌تواند به‌عنوان یک آموزگار خوش‌رو، مهربان و بامهارت، جلسات درس به‌ صورت کارگاهی برای همگان باشد.

وی ادامه داد: طبیعت انسان را در کارگاه آموزشی تغییر و تحول، طراوت و سرزندگی و تنوع در مسیر بندگی به تفکر وا می‌دارد که اگر بتوان انسان را به‌عنوان دانش‌آموز مدرسه دنیا، با توانمندی‌های خاص، مهارت‌های بی‌بدیل و نیز فلسفه اصلی طبیعت، این معلم سبز و بخشنده که هر وجب از آن، دنیایی از دانش را به ما منتقل می‌کند، آشنا کرد قطعاً به حقایقی در زندگی خود پی خواهد برد که از طریق این حقایق می‌تواند یک‌عمر اطاعت و عشق به پروردگار را بیاموزد.

مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی با اشاره به رسالت طلاب و روحانیون در ایام تعطیلات درس و بحث حوزوی، گفت: طلاب و روحانیون از فرصت دید و بازدید در ایام نوروز استفاده کنند و به‌مقتضای حال و با بهره‌گیری از مهارت طلبگی که در کیان حوزه از قدیم توسط زعمای حوزه به ودیعه نهاده شده است، اقدام به تبلیغ چهره به چهره‌ نمایند.

وی افزود: طلاب و روحانیون در این ایام می‌توانند دوستان، آشنایان و مردم را به مواردی از قبیل تأثیرات صله‌رحم در آرامش فردی و اجتماعی، جلوگیری از اسراف، اهمیت برکت در قناعت ورزی، نماز اول وقت، احترام به بزرگ‌ترها، تشویق به تحصیل علوم دینی، کمک به والدین و احترام به آن‌ها و صدها موضوع متناسب با ایام نوروز متوجه کنند.

استاد حوزه علمیه استان خراسان شمالی با تأکید بر اینکه طلاب و روحانیون باید از فرصت تعطیلات نوروزی برای تبلیغات نوروزی استفاده کنند، گفت: نوروز برای طلبه‌های خوش‌فکر و خلاق در امر تبلیغ یک فرصت استثنایی است تا بتواند از این فرصت به وجود آمده که شادی و نشاط چاشنی طبیعی این ایام است به بهترین استفاده محتوایی را در قالب برگزاری مسابقات در بین خانواده‌ها، بین کودکان و نوجوانان و ... داشته باشند.

وی همچنین با اشاره به تفسیر دعای تحویل سال و اجرای مفاهیم آن در زندگی فردی و اجتماعی انسان اظهار داشت: در دعای تحویل سال نگاه متعالی به زندگی وزندگی به سبک غنی‌سازی موج می‌زند، چراکه در آن از تدبیر کننده و برنامه‌ریز تمام لحظات زندگی که در شب و روز اتفاق می‌افتد، خواهان احسن الحال به‌صورت تمام هستیم.

مدیر حوزه علمیه استان خراسان شمالی خاطرنشان کرد:  احسن الحال معنوی، فرهنگی، اقتصادی و... را می‌شود از خداوند درخواست کرد و این یعنی حرکت به سمت رشد و پیشرفت همگانی، یعنی در یک‌عمر محدود چندساله انسان بتواند برای خود آخرتی بی‌نهایت را در بهترین سطح از کیفیت و کمیت تدوین کند.

انتهای پیام/

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha