جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
صله رحم

کارشناس مذهبی حوزه علمیه خراسان شمالی با اشاره به انجام دیدوبازدیدهای نوروزی گفت: صله‌رحم و مهمان‌نوازی از برترين مكارم اخلاقى هستند.

حجت‌الاسلام رحمانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، با تأکید بر سفارشات دین اسلام به انجام صله‌رحم اظهار داشت: صله‌رحم از آن دسته واجباتی است که هرکسی خود باید به آن بپردازد. امام علی(ع) درباره اهمیت صله ارحام می‌فرمایند:‌ «برای اهل دین علاماتی است که با آن‌ها شناخته می‌شوند و صله‌رحم یکی از آن‌هاست».

وی با اشاره به اینکه رسوم زیبای این ایام هرکدام به‌نوعی یادآور دستورات دینی هستند، افزود: صله‌رحم، دیدار با خویشان، احیای علاقه به طبیعت، احسان و نیکوکاری، هدیه دادن به خویشان، رفع کدورت‌ها، کنار گذاشتن کینه‌ها و گرد هم آمدن فامیل ازجمله سفارشات دین مقدس اسلام بوده که بارها به انجام آن‌ها تأکید شده است.

حجت‌الاسلام رحمانی گفت: خداوند تبارک‌وتعالی درباره صله ارحام می‌فرماید: «وَاتَّقُواْ اللّهَ الَّذِی تَسَاءلُونَ بِهِ وَالأَرْحَامَ إِنَّ اللّهَ کَانَ عَلَیْکُمْ رَقِیبًا «از قطع رابطه با خویشاوندان خود پرهیز کنید، زیرا خداوند مراقب شما است» روایات فراوانی هم حتی توصیه به صله رحم می‌کنند حتی باکسانی که با ما قطع رابطه کرده‌اند.

وی با بیان اینکه ضيافت، مهماندارى و مهمان‌نوازی، دست‌ و دل‌باز بودن و سفره‌ای گشوده داشتن، نشانه جوانمردى و يكى از برجسته‌ترین ارزش‌های انسانى و مكارم اخلاقى است، خاطرنشان کرد: اسلام اهتمام ویژه‌ای به اين خصلت والاى انسانى دارد و پيشوايان اين آيين آسمانى، با تعبيرهاى گوناگون و تنبّه آفرين، مسلمانان را به آن سفارش و تشویق کرده‌اند .

انتهای پیام/

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha