شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حکیم الهی

حوزه / حوزه/ غرب خیلی زود به این نتیجه رسید که می تواند با اندیشه متحجرانه و خشن وهابیت کنار بیایند، اما هرگز نمی تواند با اندیشه متعادل شیعه به عنوان محور قدرت جهان اسلام کنار بیایند چراکه حق طلبی و مبارزه با ظلم در تار و پود این اندیشه نهادینه شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام والمسلمین حکیم الهی، در نشست عمومی معاونت ارتباطات و بین الملل جامعه المصطفی العالمیه، ضمن تقدیر از فعالیت ها و خدمات تمامی دست اندرکاران این معاونت در ارتقای جایگاه بین المللی المصطفی، تحلیلی از وضعیت امروز جهان ارائه نمود و اظهار داشت: تا دهه 60 میلادی، توسعه جغرافیایی موجب اقتدار و نفوذ قدرت کشورها به شمار می آمد و دول قدرت طلب به دنبال گسترش کشورهای تحت سلطه خود بودند اما پس از دهه 60 میلادی، این مولفه ارزش خود را از دست داد برای همین نیز شاهد استقلال اکثر کشورهای تحت استعمار در این دوران هستیم.

وی ادامه داد: تا دو دهه قبل، هر کشوری تلاش می کرد هینمه و اقتدار خود را بر دیگران تحمیل نماید. امریکا، فرانسه، روسیه، آلمان و دیگر کشورها در این رقابت هرچند با یکدیگر درگیر بودند؛ اما این رویارویی مستقیم نبود و کشورهای تحت نفوذ و ستم دیده، قربانی دولت های استعمارگر بودند.

معاون ارتباطات و بین الملل المصطفی، با تاکید بر تغییر مولفه های قدرت در دو دهه اخیر، اذعان داشت: پیش از این هر کدام از این قدرت های جهان مانند آلمان، ایتالیا، امریکا، روسیه، فرانسه، چین و .. هر یک به صورت مجزا به اندازه¬ای دارای قدرت بودند اما در دو دهه اخیر، مولفه های قدرت بار دیگر تغییر یافت و اکنون پنج قدرت جهانی در حال شکل گیری است که هیچ جریانی توان ایستادگی در برابر آن را ندارد.

وی، قدرت بین المللی نخست را قدرت غرب خواند و ابراز داشت: امروز امریکا تمام تلاش خود را برای تحمیل خود بر کشورهای اروپایی برای در دست گرفتن محوریت در این جبهه قدرت به کار بسته است که ایجاد اختلاف و ضعف در اتحادیه اروپا و قرار گرفتن در مرز فروپاشی، از نتایج آن به شمار می رود.

حجت الاسلام والمسلمین حکیم الهی، دومین قدرت جهانی را کشورهای شرق آسیا با محوریت چین خواند و تاکید کرد: هرچند تلاش بسیار زیادی برای خروج قدرت شرق از محوریت چین و یا تضعیف آن صورت می گیرد، اما این کشور جایگاه محوری خود را در این جبهه قدرت، تثبیت نموده است.

وی، قدرت سوم را آسیای میانه، قفقاز و کشورهای مشترک المنافع به محوریت روسیه دانست و فشارهای بین المللی بر روسیه از قبیل تحریم ها و استقرار سامانه های موشکی در اطراف این کشور، برای مهار این محور قدرت است.

معاون ارتباطات و بین الملل، چهارمین محور قدرت در حال شکل گیری در جهان را موسسات مردم نهاد خواند و ابراز داشت: برای نمونه، امروز نهادی همچون فیفا می تواند در معادلات جهانی اثرگذار باشد. بر همین اساس، در اکثر سفارت خانه های کشورهای غربی، بخش سازمان های مردم نهاد (ngo) تاسیس یافته است.

حجت الاسلام والمسلمین حکیم الهی، پنجمین قدرت جهانی را قدرت جهان اسلام خواند و گفت: اصل شکل گیری این قدرت قطعی است و همه چهار قدرت بزرگ به آن تن داده اند، اما اکنون بحث بر سر محوریت آن است.

وی، محوریت یک کشور تندرو افراطی با ایدئولوژی وهابیت به نام عربستان سعودی، اسلام لیبرالی هضم شده در فرهنگ غرب به محوریت ترکیه یا مالزی و اسلام متعادل و اهل بیتی با محوریت جمهوری اسلامی ایران را سه گزینه مطرح برای مدیریت قدرت جهان اسلام برشمرد و خاطرنشان کرد: نخستین گام کشورهای غربی در تقابل با قدرت جهان اسلام، تلاش گسترده برای تضعیف آن بوده است. بر این اساس، ارتش کشورهای اسلامی یکی پس از دیگری تضعیف و نابود شده اند. ما شاهدیم ارتش مصر که یکی از مقتدرترین ارتش های جهان اسلام به شمار می آمد، امروز به یکی از ضعیف ترین ارتش های جهان اسلام مبدل گشته و ارتش لیبی نزی به کلی نابود شده است. ایجاد درگیری ها توسط غرب در شمال افریقا، عراق، سوریه و دیگر کشورهای اسلامی، با همین هدف صورت گرفته است.

معاون ارتباطات و بین الملل المصطفی، گام دوم برای تضعیف این قدرت را هدف قرار دادن سرمایه انسانی جهان اسلام خواند و ابراز داشت: سرمایه های انسانی جهان اسلام که جوانان پرتلاش، مجاهد و باانگیزه هستند، با توطئه غرب و در رأس آن ها انگلیس، در افغانستان، عراق، سوریه و... وارد درگیری هایی شده اند که حاصلی جز تضعیف جهان اسلام نخواهد داشت.

وی، سومین عامل قدرت جهان اسلام را ثروت موجود در این کشورها دانست و تاکید کرد: ایجاد درگیری های منطقه ای و صرف مبالغ سنگین توسط کشورهای اسلامی برای این درگیری ها، به منظور نابودی ثروت های جهان اسلام به عنوان یک مولفه قدرت طراحی شده است.

حجت الاسلام والمسلمین حکیم الهی با اشاره به ناکامی غرب برای معرفی کشورهایی همچون مالزی و ترکیه به عنوان محور قدرت جهان اسلام، یادآور شد: پس از حوادث یازده سپتامبر، غرب به دنبال مقابله با وهابیت برآمد و تا حدودی فضا برای شیعه گشایش یافت، اما غرب خیلی زود به این نتیجه رسید که می تواند با اندیشه متحجرانه و خشن وهابیت کنار بیایند، اما هرگز نمی تواند با اندیشه متعادل شیعه به عنوان محور قدرت جهان اسلام کنار بیاید چراکه حق طلبی و مبارزه با ظلم در تار و پود این اندیشه نهادینه شده است و این به هیچ وجه با ایدئولوژی غرب سازگار نیست.

وی در ادامه تصریح کرد: مجموعه این شرایط امروز ما را در یک پیچ تاریخی قرار داده است که یا به سلامت از آن عبور خواهیم کرد و درهای آینده به رویمان گشوده خواهد شد و یا در صورتی که نتوانیم موفق عمل نماییم، سالیان طولانی به عقب بازخواهیم گشت. تلاشی که امروز صورت می گیرد، هزینه های سرسام آور در منطقه و خارج از آن، تحرکات و فعالیت های گسترده وهابیت و... همگی بخشی از سناریویی است که این محوریت به دست جمهوری اسلامی ایران و گفتمان اهل بیت(علیهم السلام) قرار نگیرد.

معاون ارتباطات و بین الملل المصطفی افزود: امروز به تعبیر حضرت زهرا (س) شاخ شیطان هویدا شده است و کفر با تمام ابعادش در برابر ما قرار گرفته است و مدیریت راهبردی انگلستان و غرب دست به دست هم داده اند تا سد راه گسترش اندیشه اسلام ناب شوند؛ بنابراین اگر به این شرایط و جایگاه جهانی خود آگاه باشیم، نباید سر از پا شناخته، شبانه روز تلاش و فعالیت نماییم تا از این پیچ تاریخی عبور کنیم.

وی در بخش بعدی سخنان خود، با اشاره به دست آوردهای بزرگ معاونت ارتباطات و بین الملل المصطفی در یک سال گذشته، عملکرد این معاونت را مثبت ارزیابی نمود و خاطرنشان کرد: معاونت ارتباطات و بین الملل المصطفی، با تلاش همه نیروهای خدوم در این معاونت توانست در سال 1395، با ارائه کارنامهای درخشان، موفق و کاربردی، برگ زرینی دیگری را در کارنامه ده ساله خود به ثبت رساند.

حجت الاسلام والمسلمین حکیم الهی، تهیه سند جامع تبلیغ، طراحی سامانه جامع دانش آموختگان، تاسیس مرکز رشد، شبکه سازی دانش آموختگان، ساماندهی مبلغان و نوآوری ها در این زمینه، تعریف فرایند دانش آموختگی، طراحی بانک های اطلاعاتی، ترجمه کتاب معرفی المصطفی به زبان های جدید، بازتولید فیلم معرفی المصطفی، حضور در میادین و عرصه های مختلف، ارزیابی واحدهای المصطفی، طراحی چندین جلد کتاب در موضوعات مربوط به مسائل بین المللی، فعالیت های صورت گرفته در حوزه حج،دست آوردهای معاونت در عرصه های تبلیغات و اطلاع رسانی و... را تنها بخشی از اقدامات معاونت ارتباطات و بین الملل المصطفی در سال گذشته برشمرد و خاطرنشان کرد: بسیاری از هجمه هایی که امروز نسبت به جامعه المصطفی صورت می گیرد، نتیجه همین دست آوردهای ارزشمند در عرصه بین الملل است.

وی با تاکید بر این که با وجود تمامی دست آوردها، هنوز این معاونت با نقطه اوج خود فاصله دارد، اذعان داشت: بین المللی نمودن جامعه المصطفی وظیفه ماست و برای دستیابی به این مهم، سه مسئله باید مورد نظر باشد: 1. گشودگی و دیدباز، 2. تعهد، مسئولیت پذیری و رسالت مدار بودن 3. بین المللی سازی در خانه. دست یافتن به این جایگاه الزاماتی دارد که انتظار می رود همه دست اندرکاران معاونت ارتباطات و بین الملل المصطفی برای تحقق آن تلاش نمایند.

معاون ارتباطات و بین الملل المصطفی، در بخش پایانی سخنان خود به بیان الزامات بین المللی ساختن جامعه المصطفی پرداخت و از همه ادارات این معاونت خواست تا برنامه ها و طرح های خود را برای بین المللی سازی المصطفی ارائه نمایند.

گفتنی است: در ابتدای این جلسه، مدیران کل معاونت ارتباطات و بین الملل، ضمن ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته در حوزه فعالیت خود، به تحلیل مسائل مربوط به جامعه المصطفی در عرصه بین الملل پرداختند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha