جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
دارهای قالی ایرانی برای بانوان لبنان دوباره برپا شد

حوزه / راه‌اندازی کارگاه قالی‌بافی از جمله اقدامات امام موسی صدر برای ارتقای توانایی زنان بودکه به همت خواهرش، سرکار خانم رباب صدر دوباره در مؤسسات احیا شده است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، امام موسی صدر در سال 1959 میلادی به لبنان رفت و شهر صور را برای اقامت برگزید. از بدو ورود، مشکلات اجتماعی و فرهنگی و وضع معیشتی مردم لبنان و به‌خصوص مردم جنوب از دغدغه های اصلی او بود. از این‌رو، فعالیت‌های بسیاری برای بهبود وضعیت جنوب، کمک و یاری به نیازمندان، مبارزه با بی‌سوادی و تأسیس مؤسساتی برای احیای نقش زنان و ارتقای توانایی آنان انجام داد.

راه‌اندازی کارگاه‌های قالی‌بافی یکی از اقدامات بی‌شمار او برای زنان بود. امام صدر با کمک و همراهی استادان ایرانی، هنر و صنعت قالی‌بافی را به لبنان برد.

عباس بنی کاظمی، از استادان سر‌شناس هنر قالیبافی در کاشان که به اجرایی شدن ایده کارگاه قالیبافی امام صدر کمک کرده است در خاطرات خود می گوید: «در سفری که امام موسی صدر در سال 1350 برای سخنرانی در مراسم میلاد حضرت علی(ع) به کاشان آمده بودند، به منزل پدرم آمدند و در مورد وضعیت لبنان توضیحاتی دادند و از اینکه دختران لبنانی بیکار هستند، ناراحت بودند. برنامه‌ای داشتند برای آموزش قالیبافی و نیاز به همکاری داشتند و همان شب من به ایشان قول همکاری دادم. خرداد 1351 با چند نفر از افرادی که به این کار آشنا بودند با وسایل ابتدایی کار به لبنان سفر کردیم. در ابتدا دستگاه‌های چوبی کوچکی بردیم و دکتر چمران با دیدن آنها الگو گرفت و دستگاه‌های آهنی در مدرسۀ صنعتی درست کرد و ما هم از آن به بعد دستگاه‌های آهنی استفاده می کنیم

او در بخش دیگری از خاطراتش عنوان می کند: «با افرادی که از ایران برده بودیم آموزش را آغاز کردیم و به دختران نوجوان هفده یا هجده ساله آموزش دادیم و آنها هم خیلی زود آماده کار شدند. این کار منبع درآمد خوبی برای آنها بود. در دارهای قالی ایرانی برای بانوان لبنان ابتدا انتقال مواد اولیه خیلی هزینه بر بود و امام موسی صدر پیشنهاد دادند که بهتر است رئیس جمهور از کارگاه دیدار کند. ظرف یک هفته طرح پرچم لبنان را آماده کردیم و طراح حاشیه فرش هم دکتر چمران بود و وقتی که سلیمان فرنجیه، رئیس‌جمهور لبنان برای بازدید به کارگاه آمدند همانجا جلوی خودشان فرش آماده را از دار جدا کردیم و به ایشان هدیه دادیم. همین اقدام باعث شد که سلیمان فرنجیه بعد از بازدید از کارگاه دستور داد که برای ورود اجناس نیازی به پرداخت گمرک نیست. پس از آن کارگاه هایی فعال شد و تا سیصد دستگاه رسید ولی متأسفانه با حملات اسرائیل تعدادی از این کارگاه ها ویران شد».

حمله اسراییل به جنوب لبنان، جنگ داخلی و ربوده شدن امام موسی صدر موجب توقف این فعالیت شد. اما دغدغه و نگرانی برای زنان و دختران یتیم لبنان چیزی نیست که به راحتی فراموش شود.

پس از سال ها دکتر رباب صدر، خواهر امام موسی صدر، دوباره این هنر و صنعت دیرین ایرانی را با همکاری فرش‌بافان و هنرمندان ایرانی در لبنان احیا کرد و طرح آموزش قالی‌بافی به بانوان لبنانی را از سر گرفت و این فعالیت در کنار دیگر فعالیت‌های آموزشی و بهداشتی و اجتماعی مؤسسات قرار گرفته است.

رباب صدر برای راه‌اندازی این طرح و انتقال فرهنگ و صنعت ایران به لبنان، در دو سال گذشته چندین سفر به شهر اصفهان داشت و برای همکاری با هنرمندان و قالی‌بافان این شهر دیدار و گفت‌وگو کرد. او دربارۀ احیای مجدد این طرح می‌گوید: «آموزش هنر قالی‌بافی به بانوان لبنانی برای ارتقای سطح زندگی و معیشتی آنان از آرزوها و تلاش‌های امام موسی صدر است، ما هم با تمام توان راه ایشان را ادامه داده و این هنر را دوباره در لبنان راه‌اندازی کردیم»

راه اندازی دوباره کارگاه های قالیبافی در موسسات امام صدر بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های تلویزیونی و خبری لبنان داشته که فیلم زیر بخشی از آن را نمایش می دهد.

دکتر رباب صدر در ادامه برنامه انتقال هنر ایرانی به بانوان لبنانی در سفر اخیر خود به شهر اصفهان که در اسفند ماه 1395 انجام شد، دیداری با اساتید هنر سرمه‌سازی داشت. به زودی این هنر نیز به همت استادان ایرانی به هنرجویان مؤسسات امام موسی صدر در لبنان آموزش داده می شود.

دارهای قالی ایرانی برای بانوان لبنان

دارهای قالی ایرانی برای بانوان لبنان

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha