جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین علیرضا باطنی

حوزه/ سرآمد ویژگی‌ها خوب نوروز، دعای تحویل سال است که اذهان را معطوف به خدا می‌کند و رنگ و بوی معنوی به فضای تحویل سال و ذهن مردم می‌بخشد و از مظاهری که انسان‌ را از یاد خدا دور می‌ سازد، جدا می‌کند

حجت الاسلام علیرضا باطنی در گفتگو با خبرگزاری «حوزه» در اصفهان ضمن عرض تبریک فرا رسیدن نوروز96 اظهار کرد: سنت‌های خوب و پسندیده همواره توسط منابع دینی تایید شده و پیرایه‌های ناصواب آن با مدیریت دینی اسلام از بین رفته و اسلام از ابداعات خوب آنان استقبال کرده است.

وی با بیان اینکه یکی از ابداعات پسندیده ایرانیان در آداب اجتماعی، بحث نوروز است، افزود: نوروز واجد  ویژگی‌های خوب و سنت‌های غلطی است. از ویژگی‌های خوب آن می‌توان به صله رحم، رفع مشکلات و شاد کردن دیگران اشاره کرد

استاد حوزه علمیه اصفهان  افزود: سرآمد این ویژگی‌ها، دعای تحویل سال است که اذهان را معطوف به خدا می‌کند و رنگ و بوی معنوی به فضای تحویل سال و ذهن مردم می‌بخشد و از مظاهری که انسان‌ را از یاد خدا دور می‌کند، جدا می‌کند.

جانشین مدیر حوزه علمیه اصفهان با اشاره به مضامین دعای تحویل سال عنوان کرد: در این دعا از خداوند خواستاریم تا وضع ما را به بهترین اوضاع تغییر دهد و از لغزش‌ها و معصیت‌ها نجات داده و به حقیقت و آموزه‌های فطری خود بازگردیم.

وی افزود: در این دعا از خداوند می‌خواهیم که ما را از بدی‌ها و آنچه ما را از کمال انسانی دور می‌کند، فاصله دهد و یک تحولی در زندگی ما به وجود بیاورد.

حجت الاسلام والمسلمین باطنی  با بیان اینکه یکی از زیبایی‌ها نوروز سفر کردن است، افزود: گردش در اماکن مختلف و سیر بر مناطق مختلف زمین باعث تغییر در حال و هوای موجود زندگی است، لکن در سال‌های اخیر مردم با حضور در اماکن معنوی، هنگام تحویل سال یک حرکت فرهنگی را آغاز کرده‌اند و معتقدند با حضور در اماکنی همچون حرم امام رضا(ع) به زندگی خود برکت بخشیده و خود را بیمه خواهند کرد.

جانشین مدیر حوزه علمیه اصفهان افزود: این افراد با مرور بر اعمال و رفتار خود در طول یک سال گذشته، تصمیم می‌گیرند، در سال جدید این اشکالات را برطرف کنند و در ادامه نقاط قوت خود را تقویت می‌کنند.

وی با بیان اینکه تصمیم به سفر بر اثر خواسته‌ای مطرح می‌شود، افزود: با توجه به اینکه عمده افراد برای طلب آرامش به سفر می‌روند، عده‌ای سفر خود را به گونه‌ای تنظیم می‌کنند که نه تنها به آرامش نمی‌رسند، بلکه دغدغه و نگرانی‌های آنان دوچندان می‌شود، چرا که انتخاب نوع مکان و روش سفر بسیار مهم است و عدم رعایت قوانین شرعی سفر تلخی را برای انسان به یادگار خواهد گذاشت.

حجت الاسلام والمسلمین باطنی افزود: بی تردید کسانی که سنت‌های الهی را زیرپا می‌گذارند و ارزش‌های دینی را نادیده می‌گیرند، باعث رنجش دیگران شده و خودشان آلوده به معصیت و گناه می‌شوند.

جانشین مدیر حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: مردم در صورت توان، به مناطق عملیاتی غرب و جنوب کشور سفر کنند، حتی اگر نخواهند به قصد اردوی راهیان نور در این سفر قدم بردارند، مسیر خود را به گونه‌ای انتخاب کنند گذرشان در این مسیرها بیفتد.

وی افزود: کسانی که اماکن مذهبی را برای سفر انتخاب می‌کنند، سعی کنند بهترین استفاده را از این اماکن ببرند، همچنین افرادی که مناظر طبیعی را برای این امر بر می‌گزینند باید بنگرند که خالق این طبیعت زیبا خداوند باری تعالی است و نباید از این خدا نافرمانی کرد چراکه اگر در مسیر نافرمانی قرار بگیریم عذاب‌های الهی در اشکال مختلفی دامن‌گیر انسان خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین باطنی در پایان توصیه کرد: همگان از فرصت نوروز استفاده کنند، اما مراقبت باشند مرتکب اسراف، بی عفتی و نقض حریم الهی نشوند

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha