شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
نشست علمی

حوزه/ بیان ایده ای جدید در هر پاراگراف، رعایت اصاله الحذف، ساده و موجز نوشتن و استفاده نکردن از تشبیه، از جمله نکاتی است که در نوشته های علمی باید بدان توجه داشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان مازندران، حجت الاسلام بطحایی، در دوره ای آموزشی با موضوع «ادبیات تألیفی»، که با حضور اساتید و طلاب در مدرسه علمیه خواهران الزهراء(س) شهرستان ساری برگزار شد، اظهار داشت: در ادبیات تألیفی خلاقیتی وجود ندارد و نویسنده باید از چارچوب و ساختاری خاص پیروی کند.

وی با بیان این که کاربردهای ادبیات تألیفی، در نوشتن کتب علمی، درسی، مقالات و پایان نامه‌ها است، گفت: نوشتن با استفاده از این شیوه برای طلاب، به دلیل نامأنوس بودن با این روش و دور بودن از فرهنگ مکتوب و انس داشتن با فرهنگ شنیداری، سخت است.

این کارشناس حوزوی افزود: مورد علاقه بودن موضوع انتخابی، کارکرد خارجی داشتن و جزئی بودن، از جمله نکات لازم‌الاجراء، در نوشتن صحیح است که باید بدان توجه داشت.

حجت الاسلام بطحائی، در ادامه سخنان خود، فکر کردن را قدم اول در نوشتن دانست و گفت: کلی بودن موضوع، منجر به گسترده بودن دایره فکر می شود که به همین دلیل تمرکز نویسنده را کم خواهد کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، بلند خواندن مطالب را یکی از راهکارهای  پی بردن به نواقص نوشته ها برشمرد و تصریح کرد: در دیدن، ذهن، جای خالی را پر می‌کند، ولی در صوت، اشکال کار نشان داده می شود.

وی در پایان سخنان خود، عدم اطلاع کافی از موضوع را یکی دیگر از مشکلات در نوشتن برشمرد و گفت: بیان ایده ای جدید در هر پاراگراف، رعایت اصاله الحذف، ساده و موجز نوشتن و استفاده نکردن از تشبیه، از جمله نکاتی  است که در نوشته های علمی باید بدان توجه داشت.

انتهای پیام313/48

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha